Paralgin forte

sørlandsbaby

Gift med forumet
Novemberlykke 2015

Er det noen her som bruker det?
Var det eneste legemiddelet legen kunne gi meg som skulle/burde fungere litt mot smertene i bekken/rygg om natta.

Ble litt satt ut, trodde dette var såpass heavy greier at man ikke kunne ta det! Var inne på felleskatalogen, og der stod det at ved langtidsbehandling av mor, kunne det føre til litt respirasjonsvansker akkurat de første minuttene når barnet ble født. Ble enda mer skeptisk da!

Skal hvertfall prøve det i natt, ta en tablett en times tid før jeg legger meg. Funker det dårlig, så kutter jeg det heller ut!

Noen erfaringer?

Det hørtes veldig voldsomt ut ja! Jeg ville heller ikke tatt det fast.. Er jo et ganske sterkt smertestillende, og det går jo over i babyen..

Det er ganske sterke greier, og når jeg måtte ta det i første svangerskap fikk jeg beskjed om å kun ta det når det var skikkelig krise vondt, men helst bruke minst mulig av det..
Pinex forte har jeg fått for migrene mens jeg er gravid. Det funker ikke mot smerte i det hele tatt..

Så rart at han gir meg det når det er såpass ille bivirkninger som babyen kan få :( Får bare bite tenna sammen, og la smertene herje - dag som natt..

Han sa forresten også at det var ved MYE bruk av paralgin at babyen kunne få pustevansker ved fødsel. Men jeg ble skikkelig usikker nå!
Er jo bedre at jeg sover dritdårlig i noen mnd til, enn at lillesnupp skal få bivirkninger :S

Seriøst, hør på hva legen din sier. Ikke hva som sies her inne, legen kjenner deg best. Jeg har stått på pinex forte hele svangerskapet og jeg gjorde det forrige svangerskap. Både fastlege, fødselslegen, overlegen vi snakket med på St. Olav og Relis er enige om at det er greit. Ikke alle har effekt av pf, men det er en annen sak. Om du tar pf ved leggetid når behovet er stort så vil du jo ikke akkurat rekke langtidsbruk mtp hvor kort det er til termin. Er jo ikke bra for mageboeren at du ikke sover. Flott for alle dem som klarer seg uten smertestillende når de er gravide, men for alle er ikke det et alternativ.

Jeg tror ikke om jeg hadde turt å ta den, i mitt første svangerskap fikk jeg ibux på 600 mg for bekkensmerter og skulle ta 3-4 om dagen. Jeg angrer på de, fordi jeg fikk høre i etterkant at ibux ikke var bra for svangerskapet/fosteret, kun paracet.

Så jeg vet ikke, legene anbefaler forskjellig. Så er jeg ellers også skeptisk til legemidler, prøver å unngå.

Eg gikk på pf heilt i begynnelsen av svangerskapet pga krafti betendelse i skulderbladet der eg hadde så vondt og fikk ikke puste sikkeli på det værste. Eg har hatt bekenløysning siden vett ikke når, men hadde de når eg skulle ta pf og har aldri hatt de bedre en då når eg hadde tatt en tablett. For meg forsvant abselutt all smerte totalt og eg hopper rundt på krykker pga smerter nå.

Så test ut tablettene og se om de funker for deg. Legen hadde aldri gitt deg pf vis ikke han meinte de fantes andre løysninger eller vis de kunne være meget farli.

Takk for svar :) Prøver i natt, og kanskje et par netter til - så ser jeg om det funker hvertfall:)

vettu, helt enig me merete_80 hær altså!

inn hær e d så my forskjellige meninga om d ene å d andre, MEN, ingen av oss e læga (så vidt æ veit værtfall:p ), å d legen anbefale å foreskriv t vær enkelt, træng ikke å vær rett t nån andre..d kjæm jo helt ant på situasjon da!!:))

men for all del, syns forumet hær e grei å ha, så man kan forhør sæ å få "svar" på my man lure på, el bare hør koss andre gjør å tenke om ting da:))

du kan trygt ta en paralgin forte ved behov, men klart det er jo et sterkt smertestillende medikament som man fort blir avhenging av.. men alt med måte.. det er mye verre å ta ibux som gravid ..

har du fått de av legen din kan du fint ta de og ikke hør på råd du får her inne legen din vet best :)

Jeg syns d er rart du har fått skrevet ut så sterke tab,når du er gravid. Hadde aldri hatt samvittighet til og ta de tab. Sorry,er plaget m bekkenløsning og rygg problemer selv,men det er jo en del av det og være gravid. Du har jo ikke så lenge igjen. Og paralgin skal ikke brukes for bedre søvn.

Jeg vet ikke hvor sterk grad av bekkenløsning du lider av da, men hadde du hatt det såpass som meg - så tror jeg nesten du hadde gått gjennom ild og vann for ei god natts søvn ;)
Våkner jo av hver minste lille bevegelse jeg gjør, av smerter! Og nei, det er ikke så mange uker igjen. Men vil jo helst ikke være fullstendig vrak når babyen kommer ;) Har jo også ei snuppe på 15 mnd, som fortjener en mamma som har overskudd til littegrann kos og lek <3

Og sånn for en liten update; jeg sov som en baby de første timene i natt :) Merket godt når tabletten mistet virkningen, men da hadde jeg hvertfall fått mer sammenhengende søvn enn normalt :)

Har så sterk at jeg er låst fast til stolen 24 timer hver dag,og har ei jente på 13mnd som har de samme behovet som dattera di. Her er mistanke om prolaps i ryggen etter sist epudiral for ca et 1år siden. Jeg har full forståelse for at du har vondt,men ikke for paralginen.

Det er jo ditt valg i så fall..
Jeg velger å sove (litt sammenhengende), og å stole på legen min til tross for at det er en sterk medisin. Vil heller det enn å være totalt utslitt når babyen kommer :)
Og det er jo ikke snakk om 4 ganger daglig at jeg skal ta den, er kun 1 tablett om kvelden.

Når det gjelder de fleste medikamenter er det mengden det kommer an på, og når legen sier du kan ta en tablett synes jeg det er flott at det kan hjelpe deg! Det er greit å få litt hvile før barnet kommer også. Håper dette gjør at du får hentet deg litt inn, i det minste slipper å bli mer sliten :)

merete_80 skrev:
Seriøst, hør på hva legen din sier. Ikke hva som sies her inne, legen kjenner deg best. Jeg har stått på pinex forte hele svangerskapet og jeg gjorde det forrige svangerskap. Både fastlege, fødselslegen, overlegen vi snakket med på St. Olav og Relis er enige om at det er greit. Ikke alle har effekt av pf, men det er en annen sak. Om du tar pf ved leggetid når behovet er stort så vil du jo ikke akkurat rekke langtidsbruk mtp hvor kort det er til termin. Er jo ikke bra for mageboeren at du ikke sover. Flott for alle dem som klarer seg uten smertestillende når de er gravide, men for alle er ikke det et alternativ.

Helt enig!!! Akkurat som jeg tenkte!

Husk at overdreven bruk som kan føre til de komplikasjoner du skriver om er OVERDREVEN bruk.. og det er faktisk ganske mye når legen sier det.. type flere ganger om dagen og ofte for høy dose...

En frisk og opplagt mor er en god mor! Vi skal jo kunne kose oss når vesle nurket endelig kommer!!

Jeg synes det er altfor stor fokus på nei nei og ikke her inne.. Foreldrene våre visste jo ikke noe av det vi vet i dag.. og vi er da ikke helt på trynet eller?

Gjør som du selv føler og ha snakka med legen din om sier jeg bare;) Er du bekymra så ring å snakk med han eller jordmor en gang til;) Vi må jo bare stole på legene våre;)

Må bare legge til:

Var hos min bestemor i helgen og hun bare.. Jaja.. je ha født 5 unger je.. og itte visste je å bekkenløsning va og je spiste da all mat! Og dagen ætter je fødte gikk je da i fjøset når ungen sov je;) Respekt sier jeg bare;) Tøff dame;) 
Men hu var da frisk som en fisk og;)

jeg tror ikke sykehuset gir folk dette hvis d er så farlig asså...men de ser selfølgelig an graden smerter og hva man heller kan holde ut kanskje,eller ikke:) Jeg fikk det ivertfall da jeg har vært der med maserier nå nylig og d er fordi at kroppen skal få slappet av slik at riene skal gi seg...vil tro d er bedre enn å føde nå :O

Back
Topp