Paracet

Totlaaa

Gift med forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
❤️Mailykke 2022❤️
https://www.nrk.no/trondelag/90-for...k-av-paracetamol-under-svangerskap-1.15667333


Ble litt småstresset når jeg leste dette i dag. Her står det jo ang «mye» bruk av paracet, men de har jo ikke forsket rundt hva litt bruk av paracet heller vil medføre…

nå har jeg bare tatt paracet 3 ganger fordelt på de ukene jeg har vært gravid (10uker i morgen) men nå ble jeg litt bekymret…

Det går nok bra!:) selv har jeg ikke brukt paracet ennå pga ikke hatt behov, men bestevenninnen min brukte nesten daglig med førstemann pga migrene. Hun er 3 nå og frisk og fin!:) Hun brukte igså mye nå med nr.2 som nå er 4mnd og alt virker helt fint med henne også:)
 
Sykepleier her:hello skjønner at man lett kan bli bekymret! Likevel er Paracet førstevalget av smertestillende for gravide, og så lenge man tar det i ny og ned burde det ikke være noe problem i det hele tatt!:happy: Er en annen sak om man bruker det flere ganger daglig, da kan det være lurt å kontakte lege for en prat.
 
Jeg fikk helt panikk. Har slitt med migrene den siste uka/halvannen. Knasker jo Paracet ettersom jeg ikke kan ta migrenemedisin. Både gyn og fastlege oppfordret meg til Paracet. Kjenner jeg er litt bekymret og har dårlig samvittighet :sorry:
 
Paracet har jo vært den foretrukne smertestillende for gravide i mange år. Det står vel at ca halvparten av alle gravide norske kvinner bruker paracet i svangerskapet. Det er ikke 50% av alle norske barn som har ADHD. Jeg tok selv tilsammen 4 stk 500 mg paracet over de dagene bihulebetennelse sto på som verst. Orker ikke bekymre meg nevneverdig for dette. Men skal selvfølgelig ikke ta paracet med mindre behovet er stort. Interessant forskning. Men det virker ikke nødvendig å trykke på den store panikknappen dersom man trenger en og annen paracet gjennom et helg svangerskap.
 
Ser ut som forskningen sier at stort forbruk KAN påvirke barnet, den sier ingenting med sikkerhet og sier heller ikke hva som defineres som skadelig mengde. Vi kan ikke gå rundt å uroe oss eller ha dårlig samvittighet for det vi ikke visste, nå vet vi og kan velge bort paracet i framtiden om det er det vi ønsker. Alt med måte tenker jeg, selv om vi er gravide kan vi ikke miste all tilgang på lindring heller.
 
Jeg synes økt bevissthet rundt bruk av legemidler i svangerskap, og at kontakt med helsevesenet er ofte smart. Men på den annen side synes jeg artikkelen er på grensen til click-bait og skremselspropaganda. Jeg synes denne setningen fra artikkelen var veldig viktig å merke seg:
"Disse funnene er med på å underbygge det vi allerede anbefaler i Norge: Lavest mulig bruk, på kortest mulig tid. Det sier Steinar Madsen til NRK. Han er medisinsk fagdirektør i Statens legemiddelverk."
Jeg ser for meg at så lenge vi forholdet oss til anbefalingene til legemiddelverket så går det nok bra. Og vi kobler jo fort på helsevesenet når det er noe ekstra behov - som er kjempe bra!

Når det er sagt så har jeg lest artikkelen med litt angst mange ganger, og diskutert den med sambo før jeg klarte å nyansere meg. Og det trekkes fram flere gode poeng her. Forstår så godt behovet for å diskutere den!:D
 
Jobber i helse og synes dette er på kanten til skremselspropaganda som nevnt over. Bevissthet rundt medikamentbruk i graviditet er bra og vi fleste tar jo minst mulig i korte perioder. Alt med måte. Om vi gravide ikke hadde nok bekymringer så tenker jeg en paracet i svangerskapet vil helst gå bra.
 
Jeg kom over artikkelen første gang på forskning.no.
Vet ikke om den er noe mindre clickbait og skremsel den og:
https://forskning.no/medisiner-smer...vide-bor-ta-sa-lite-paracet-som-mulig/1913586
Og her er linken til artikkelen media henter informasjonen fra: https://www.nature.com/articles/s41574-021-00553-7
Mens jeg var inne og kikket litt så fant jeg også et par artikler til på forksning.no:
Så man har vært frem og tilbake tidligere også. Det hele kommer vel an på hvordan media fremstiller forskning. Jeg tenker at man bør forholde seg til det helsemyndighetene anbefaler, de oppdaterer seg jo regner jeg med :D
Uansett er det kanskje bra at det blir satt fokus medikamentbruk i svangerskapet (som det også skrives over her), og kanskje medikamentbruk generelt?
 
Back
Topp