Paracet

lykkeligmamma1

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Hvor mange paracet kan jeg ta når jeg er gravid egentlig? Har 39 i feber og veldig vondt i kroppen, spess ryggen. Som gjør at jeg ikke klarer å sitte eller ligge ved lengre tid. Måtte ta meg to paracet kl 12,00 i dag, kan jeg ta fler? Klarer jo ikke spise eller noe :-((

Du kan ta maxdose med paracet i en kort periode, selv om du er gravid. Dvs 1 g x 4 (Eller 2 x 500 mgs tbl x 4 av butikkjøpte Paracet) i døgnet.

God bedring! Klem

Tusen takk for svar! Håper det hjelper!:-) klem

Dette lurer jeg på også...men bare det at paracet hjelper ikke. Før jeg ble gravid brukte jeg pinex forte med jevne mellomrom, når muskelsmertene var på det værste!
Nå har jeg fått noen skikkelig muskelknuter og låsninger i øvre del av ryggen, som gjør så sykt vondt. Skal til legen på onsdag, så skal spørre henne om jeg kan ta noe. Nå har jeg bare bitt i meg smertene. Så påsken har ikke vært spesielt morsom...

I følge felleskatalogen kan du faktisk ta Paralgin Forte/Pinex Forte under graviditeten, her er
litt info til deg:

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Overgang i morsmelk: Paracetamol går i liten grad over i morsmelk. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Fra kodein dannes aktive metabolitter, som bl.a. morfin, med store individuelle forskjeller. Kodein og dets aktive metabolitter går over i morsmelk. Normalt er det lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Det er rapportert om ett tilfelle av dødelig morfinforgiftning hos et spedbarn som ble eksponert for morfin via morsmelk. Moren hadde i dette tilfellet ultrahurtig metabolisme og inntok normale doser av kodein. Kodein bør derfor bare brukes ved amming dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Langvarig bruk bør unngås. Lavest mulig dose bør brukes, og barnet må observeres nøye for mulige symptomer på morfinoverdose (som døsighet, små pupiller, problemer med amming, respirasjonsforstyrrelser og slapphet). Ved mistanke om morfinoverdose må lege kontaktes.

**AM** skrev:
I følge felleskatalogen kan du faktisk ta Paralgin Forte/Pinex Forte under graviditeten, her er
litt info til deg:

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Overgang i morsmelk: Paracetamol går i liten grad over i morsmelk. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Fra kodein dannes aktive metabolitter, som bl.a. morfin, med store individuelle forskjeller. Kodein og dets aktive metabolitter går over i morsmelk. Normalt er det lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Det er rapportert om ett tilfelle av dødelig morfinforgiftning hos et spedbarn som ble eksponert for morfin via morsmelk. Moren hadde i dette tilfellet ultrahurtig metabolisme og inntok normale doser av kodein. Kodein bør derfor bare brukes ved amming dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Langvarig bruk bør unngås. Lavest mulig dose bør brukes, og barnet må observeres nøye for mulige symptomer på morfinoverdose (som døsighet, små pupiller, problemer med amming, respirasjonsforstyrrelser og slapphet). Ved mistanke om morfinoverdose må lege kontaktes.

Uff. Høres skummelt ut.. :-( Har du prøvd med kiropraktor?

becca med baby skrev:

**AM** skrev:
litt info til deg:

Graviditet/Amming:

Uff. Høres skummelt ut.. :-( Har du prøvd med kiropraktor?

Har sjekka ut dette selv, og syntes også det hørtes skummelt ut :( Vil ikke ta noen sjangser
Går til naprapat. Har vært en gang, og skal igjen på onsdag. Men som sagt så tar det litt tid å få det fiksa, og det gjør så jævli vondt.
Hater å ta tabletter fra før, og gjør det kun når jeg ikke klarer smertene mer. Men nå har jeg jo ikke bare meg selv å tenke på.
Skal prate litt meg legen om det på kontroll på onsdag, og høre hva ho sier :)

Jeg har verka sånn og vært så mye syk i dette svangerskapet at jeg har tatt noen få ibux 400 mg innimellom. Legen sa det var helt greit og at så lenge jeg ikke tar det fast over mange dager er det ingen fare. Måtehold sier nå jeg. Er det ikke merkelig at vi er så redde for å ta en liten smertestillende i ny og ne som mest sannsynlig ikke gjør noe skade, mens andre røyker hele svangerskapet? Ikke det at jeg ser så lett på det og putter i meg diverse, men ibux og nesespray har jeg bruk med forsiktighett når Paracet ikke hjelper.

Gjennom jobben som sykepleier har jeg opparbeidet med stor respekt for bruk av medikamenter, jeg har sett mange bivirkninger. Jeg er ikke redd for å ta litt Paracet under svangerskapet, om det skulle være behov for det, men medikamenter som f.eks Ibux, voltarene etc holder jeg meg langt unna. Syns felleskatalogen er mer en tydelig på at dette helst ikke skal brukes, hverken i når en ønsker å bli gravid, tidlig i svangerskapet og i løpet av de siste 6 mnd.

Har opplevd at mange leger kan svare litt ambivalent i forhold til hva som er trygt å bruke av medikamenter og ikke, så jeg forholder meg til det som står i felleskatalogen. Jeg er på ingen måte hysterisk når det gjelder bruk av medikamenter, men når det står at det helst bør unngårs, så velger jeg å rette meg etter det. Har allikevel forståelse for at det finnes situasjoner da bruken av et medikament veier tyngre, enn mulige komplikasjoner med bruken.

Når det gjelder nesespray, finnen et alternativ som er sikrere å bruke enn f.eks. Otrivin. Prøv Zymelin

Paracet kan du ta inntil 1000mg x 4 - det som står som dosering på pakken... 
Masse god bedring 

Pinex Forte og Paralgin Forte kan man ta i svangerskapet så lenge det ikke er snakk om fast over lengre tid... Jeg har fått beskjed fra både lege, jm og føden om å ta paralgin forte mot bekkensmertene mine (som forøvrig ble myyye verre etter et fall i går)... Det er ikke farlig for foster, og innholder kun paracet og kodein (som omdannes til morfin av kroppen)...

Stine2405 skrev:
Jeg har tatt pinex.. Ingenting har skjedd med meg, og legen min sa det gikk fint.

Pinex=Paracet, virkestoffet er jo det samme. Paracetamol er "trygt"

**AM** skrev:

Stine2405 skrev:
Jeg har tatt pinex.. Ingenting har skjedd med meg, og legen min sa det gikk fint.

Pinex=Paracet, virkestoffet er jo det samme. Paracetamol er "trygt"

Er det virkelig så trygt?
Etter å ha lest flere sider med innhold som denne:
http://www.side2.no/helse/article2974862.ece
har jeg ærlig talt vært forskrekket nok til å holde meg langt unna paracet og andre smertestillende. Jeg har inntil videre heldigvis klart meg uten noe de gange jeg hadde feber, hodepine, bekkenplager osv.
Jeg har ofte kjempe ondt i hoften, men jeg klarer ikke helt å forsvare for meg selv å ta noen piller. Siden jeg klarer å holde det ut forholdsvis greit, har heller ondt til han er født enn han skal leve med asthma/allergi hele livet sitt. Er sikkert noe helt annet når man har smerter man ikke klarer å leve med i lang tid.

Skrev vel trygt i hermetegn, da... Men om en må ta smertestillende, kan en vel da si at paracetamol er minst farlig/skadelig.

Det finnes en god del forskning på bruk av paracetamol og graviditet. Sist nå kom det ut en studie som omhandlet bruk av paracetamol og testikkelproblemer hos gutter. Men stort sett er det vel sett "bivirkninger" ved høyt forbruk og langtidsbruk av paracetamol.

Det kan jo f.eks tenkes at det kan være mye farligere for barnet i magen at mor går med høy feber over tid, enn å ta en paracet i ny og ne ved behov.

Back
Topp