Paracet?

Mamsen90

Elsker forumet
Kan vi spise det om vi er gravide? Hukser ikke å har selvfølelig kastet pakningsvedlegget. Hodet og nakken kriger med meg i kveld og kjenner at dt hadde vært utrolig deilig å ta en paracet nå...[:'(]

Paracet er ikke bra for gravide nei :(

Tror at Paracet er ok[:)] Det er vel Ibux vi helst ikke skal ha..[8|]

paracet er ok som gravid [:)], så lenge du begrensr bruken.
Men har ikke noe å si om du bare tar 1 [:)].
Jeg tok paracet i mitt forje svangerskap og legen sa det var okei [:)] , det samme med ibux( tror jeg).
er etter 6 mnd man ikke skal bruke det tror jeg

Jeg mener å ha hørt at paracet er ok, men ikke ibux..

--------

edit:
Fant dette hos lommelegen:
".... Paracet skal være ”trygt” å bruke under graviditet, men du forteller at det har du ikke nytte av.
Medikameter i gruppen NSAID, eks Ibux, kan brukes i begrenset omfang de 2 første trimestre, dvs. til og med 6. måned.
..."

rett før jeg fant ut jeg var gravid anbefalte apoteket meg å bruke ibux mot smertene i nakken fram til jeg skulle til legen, den hadde jeg ikke åpnet før jeg bøe gravid og der sto det ikke når man er gravid uten å ha forhørt med lege. Mente jeg spiste paracet med veslemor men er ikke 100%

Men tusen takk for svar![:D]

Var hos jordmor onsdag denne uken og hun sa at har man behovet er det trygt å spise en paracet eller to. Men overdrevent bruk er ikke å anbefale.

ORIGINAL: Drizzle

Var hos jordmor onsdag denne uken og hun sa at har man behovet er det trygt å spise en paracet eller to. Men overdrevent bruk er ikke å anbefale.

samme som jeg har lest av forskning siste tiden.

Eneste smertestillende man kan ta uten samråd med legen er paracetamol preparater (Paracet, Pinex, Pamol, Panodil og Paracetamol).
Bruken av Paracetamol preparater bør begrenses og bare brukes når det er nødvendig pga en dansk forskning tyder på at langtidsbruk kan føre til økt risiko for at testiklene ikke kommer på plass i pungen ved fødsel.

Står om dette her http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82693.aspx?filterBy=CopyToPharma

Paracet er ok, men ibux mener jeg du bør unngå.
Men siden du har kastet pakningsvedlegget så kan du søke det opp på felleskatalogen. Den vil kunne gi deg svar[:D]

Man bør ikke ta NSAIDs (Ibux, Ibumetin, Ibuprofen, Disperil, Globoid, Aspirin, Naproxen bla.) under svangerskapet viss det ikke er strengt nødvendig og bør da være i samråd med legen.
Dette på grunn av at kan gi fosterskader tidlig i svangerskapet og medføre økt risiko for abort. NSAIDs skal ikke tas i 3. trimester siden det kan gi komplikasjoner ved fødsel og økt fare for nevralrørskader bla.

Jeg har hatt prolaps i ryggen, så jeg diskuterte smertestillende med legen. Fikk streng beskjed om å ikke ta ibux, men at paracet var trygt i normale doser. Så er helt trygt å ta paracet [:)]

Paracet er helt ok og trygt å ta når du er gravid. Har du feber så må du ta paracet, for fosteret har 1 grad høyere temperatur enn deg..

Whops, da husket jeg feil!

Bruk av det smertestillende midlet paracet under svangerskapet gir økt risiko for å føde gutter med misdannelser i kjønnsorganene. kalles Kryptorkisme (eller noe i den dur)

Men etter det min lege sier så er det ok å ta en paracet i ny å ne når det virkelig trengs. Det har ikke positiv innvirking på fosteret at mor har det så vondt heller. Ibux skal man IKKE ta![;)][8D]

De har forsket frem til at paracet påvirker forplantningsevnen om man er gravid med gutt. For gutten altså.
Så overdreven bruk er ikke anbefalt. Men 1 her og der er nok helt greit. Ibux må ihvertfall aldri tas siste 3mnd, fordi det inneholder det samme stoffet man bruker for å lukke hull i hjertet på premature. Hullet lukkes selv når de blir født til termin. Dette stoffet kan gjøre at hjertet lukker seg mens baby er i magen og før tiden... og da kan baby dø.
Men mener jeg har hørt at ibux helst ikke bør brukes overhode. Jeg tok 1 da jeg var nesten 3 uker på vei.. men visste det ikke, og satser at det går bra.

Back
Topp