Paracet/voltaren stikkpiller

MoMsa

Juni's 2o13 skravleglade
jentene i juni13
MAI 2013
VIP
Ei venninne av meg har ei datter som operete mandlene. Da skal man jo ta det med ro. Hun fikk voltaren i stikkpilleform. Datteren ble helt hysterisk for stikkpillene og mora ringte legevakta. Der fikk hun beskjed av legen at den bare kunne moses og gis i yoghurt. Den og paracet kunne man gjøre det med. Vi undersøkte litt videre for å være sikker. To leger sa at ja, det kan man. En farmasøyt og giftmiddelsentralen sa nei. Men vi fikk aldri noen begrunnelser for verken det ene eller det andre. Så da lurer jeg på, kan man mose de og spise de oralt? Og hvis ikke, hva er det som gjør at man ikke kan det?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei. Takk for henvendelsen.
Jeg anbefaler IKKE å mose en stikkpille å ta den oralt. En stikkpille er bygd opp etter tarmens fysiologi, og vil virke utifra forholdene i tarmen, å ta den oralt vil dermed ikke gi samme effekten. Man får en ulik absorbsjon av legemidlet som kan gjøre at effekten blir dårligere. Virkestoffet i Voltaren stikkpiller kan også irritere mageslimhinnen (slimhinner generellt), og av den grunn anbefales det heller ikke å ta stikkpillen oralt, da stikkpillen først vil går gjennom spiserøret og deretter gjennom magesekken og irritere. Bedre å ta stikkpillen rektalt og få tabletter med samme virkestoff, der virkestoffet er "pakket inn" slik at det ikke løses opp før tabletten er i tarmen.
Stikkpillen inneholder også hardfett som er ubehagelig å ta oralt.
Ta kontakt med legen å få noe alternativt som er tilpasset oralt bruk.
Lykke til.
:)
Mvh farmasøyt Dagrun
 
Men det er altså ikke farlig? Så å gi den pillen på kvelden og morraen før man kom seg på apotek og fikk tak i ny medisin ville ikke skadet? Ikke anbefalt selvfølgelig.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei. Det er ikke farlig å ha tatt morgen og kveld nei, men anbefaler heller en administrasjonsmåte som er egnet for Oral bruk til en hel kur!
Mvh Dagrun
 
Back
Topp