Paracet til baby..

lykkelig90

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Er det noe man burde kjøpe å ha liggende før ungen er født i tilfelle man får bruk for det? Eller venter man med det til man får bruk for det? Er veldig mye imot sånn til barn, men man må jo bruke det avogtil. Redd damene på apoteket skal se rart på meg om jeg kommer som høygravid å skal kjøpe det.
 
Med tanke på at de i tillegg har det i kiosker og dagligvare er det vel enkelt å vente til man trenger det. For at butikker skal få lov å selge legemidler i det hele tatt skal de ha et minimumssortiment, og der inngår paracet flytende, stikkpille og voksen :)
 
Jeg synes det er greit å ha det liggende. Her har vi flere ganger opplevd at mini har fått høy feber på kveld/natt og da er det ikke alltid like lett å få tak i hvis man skulle trenge. 

Er ikke så glad i å gi slikt jeg heller, men som legene på sykehuset sa så er den høye feberen farligere enn paraceten :)
 


LittleMonkey skrev:
Jeg synes det er greit å ha det liggende. Her har vi flere ganger opplevd at mini har fått høy feber på kveld/natt og da er det ikke alltid like lett å få tak i hvis man skulle trenge. 

Er ikke så glad i å gi slikt jeg heller, men som legene på sykehuset sa så er den høye feberen farligere enn paraceten :)


Enig!
 
Jeg kjøpte også inn i forkant sist. Fikk knapt brukt det da men. Det er fortsatt god holdbarhet på de stikkpillene, så de har vi fortsatt i skapet. Men alltid kjekt å ha, det er som noen sa; ofte blir de syke på natta, og da er det ikke like lett å få tak i.
 
*sniker fra Juli*

Jeg syntes ikke dette er nødvendig å handle inn før fødsel for å ha liggende:)

Paracet blir jo brukt som febernedsettende, og babyer under 3 mnd skal ikke ha feber!
Får de det, skal man ikke gi febernedsettende og behandle hjemme, de skal rett inn til legen/legevakt, slik at de blir sjekket ordentlig :)
 
Jeg vil bare gi et lite tips om å ikke kjøpe den flytende paraceten, frøkna vår fikk en skikkelig allergisk reaksjon av den, hovnet opp i annsiktet og fikk "myggstikk-lignende" byller over hele kroppen.
Hun har melke- og eggeallergi, reagerer heldigvis ikke på tablettformen av paracet.

Men om du vil være sikker, bare kjøp inn, så har du gjort det ! Du får helt sikkert brukt for stikkpiller en gang ;)
 
vi bor langt unna sykehus/legevakt, så vi har det liggende. kjøpte det inn da alle andre apotek varer ble handla inn... syns det er utrolig greit å ha liggende i tilfelle, for om vi må til sjekk så er dette noe hun kan få før vi reiser inn... etter 3 mnd er det jo også greit å ha... så jeg kjøpte både den pakken med 0-4 mnd og den fra 4-18(?) mnd =) 
 


Klatremus Lillemann skrev:
Jeg kjøpte også inn i forkant sist. Fikk knapt brukt det da men. Det er fortsatt god holdbarhet på de stikkpillene, så de har vi fortsatt i skapet. Men alltid kjekt å ha, det er som noen sa; ofte blir de syke på natta, og da er det ikke like lett å få tak i.



Signerer alt :)
 
Kjøper ikke inn parasett nei, kjøper når første vaksine skal taes. :) Får han feber før det så må vi jo uansett ringe legevakt. 
 
Ser at flere nevner det, og det kan ikke sies nok. Babyer under 3mnd skal ikke ha feber. De skal ha legetilsyn.dersom de bare over telefon sier at det bare er å gi paracet og ikke komme til lege, nekt! De aller fleste hos legevakt vet det, men det finnes idioter over alt. Vi hadde kanskje mistet sønnen vår, om vi hadde hørt på de som sa "bare gi en paracet".
 
Jeg har kjøpt inn i forkant. Utrolig kjedelig å sitte med en febersyk baby, og så må man ut på bensinstasjoner på let etter stikkpiller en søndag eller helligdag. Men obs, viktig det som Gollemor sier om feber og babyer inntil 3 mnd!!
 
Selvfølegelig skal barn på under 3 måneder som har feber til legen med en gang. Men skjer dette på kveld/natt/helg er det mange som har litt kjørevei til legevakta, og har babyen høy feber vil jeg tro det lønner seg å gi paracet før man drar så feberen ikke blir for høy før man kommer seg til legen!
 


AnnLykkelig skrev:
Selvfølegelig skal barn på under 3 måneder som har feber til legen med en gang. Men skjer dette på kveld/natt/helg er det mange som har litt kjørevei til legevakta, og har babyen høy feber vil jeg tro det lønner seg å gi paracet før man drar så feberen ikke blir for høy før man kommer seg til legen!


Signere!
 
takk for mange gode svar. Ser at folk mener veldig forskjellig. Men tror nok jeg kjøper en, det virker som det tryggeste :)
 


mrspurple skrev:
vi bor langt unna sykehus/legevakt, så vi har det liggende. kjøpte det inn da alle andre apotek varer ble handla inn... syns det er utrolig greit å ha liggende i tilfelle, for om vi må til sjekk så er dette noe hun kan få før vi reiser inn... etter 3 mnd er det jo også greit å ha... så jeg kjøpte både den pakken med 0-4 mnd og den fra 4-18(?) mnd =) 



Det er kg man skal følge, ikke antall måneder!!!
 
Vi har aldri hatt bruk for paracet før storebror begynte i bhg. Jeg hadde det ikke liggende den første tiden, for etter info jeg har fått av barnelegen til storebror så skal man ikke gi paracet til spedbarn uten at de først er undersøkt av lege. Det kan hemme at legen eventuelt får se alle barnets symptomer før en eventuell diagnose. Spedbarn skal jo il lege straks de får temp på 38.
 


Mialille skrev:


AnnLykkelig skrev:
Selvfølegelig skal barn på under 3 måneder som har feber til legen med en gang. Men skjer dette på kveld/natt/helg er det mange som har litt kjørevei til legevakta, og har babyen høy feber vil jeg tro det lønner seg å gi paracet før man drar så feberen ikke blir for høy før man kommer seg til legen!


Signere!


Ikke nødvendigvis.. paraceten kan skjule symptomene.
Barnelegen vi snakket med på sykehuset da gutten vår ble lagt inn 3 uker gammel, sa at det var bra vi ikke hadde hørt på damen i legevaktstelefonen, og at vi kom med gutten sånn han var. Han hadde blodforgiftning, og eneste tegnet var feberen. 
Det er vanskeligere for legen å få et bilde av sykdommen når barnet har fått paracet. Særlig når de er så små.
 
Back
Topp