Paracet eller feber?

Har brukt nesten hele dagen på å krangle på denne tråden. Som jeg har gjentatt flere ganger har jeg ikke disse studiene her da jeg ikke er hjemme og helt ærlig er jeg veldig ferdig med denne tråden nå.
Jeg skriver master om legemiddelindustrien og de forskningsforsøkene de unnlater å publisere.

Har du lyst til å lese mer om det kjøp deg boken "pillebefinnende". Her står det jeg snakker om angående paracetamol og også andre legemidler. Det er også oppført alle linkene i boken til de ulike studiene.
Men nå er jeg ferdig snakka her alts. God natt til deg også og god bedring til trådstarter. :)
akk..

Masteroppgaven din høres interessant ut. Selv har jeg lest mye om (og sett flere dokumentarer om) antidepressiva. Som faktisk gjør folk verre og ikke har dokumentert effekt. NRK viste også en god dokumentar om det. Helt sykt hvordan legemiddelindustrien har holdt på og holder på. Styrt av profitt.

Når det skal sies er det likevel en forskjell på overtramp fra legemiddelindustrien, særlig i senere år, og gode medisiner som finnes i generiske varianter og som har vært kjent og forsket på av uavhengige forskere i en årrekke. Paracetamol er i sistnevnte kategori.

Det er farlig å glorifisere det naturlige også.. det naturlige er at mange unger dør som babyer, dør av meslinger osv. At legevitenskapen har fått til utrolig mye er det ingen tvil om. Jeg hadde ikke levd i dag hadde det ikke vært for den. Både fordi jeg lå i seteleie hos mor med alt for lite bekken og måtte bli forløst med keisersnitt og fordi jeg fikk blindtarmbetennelse og bukhinnebetennelse og måtte få bredspektret antibiotika for å overleve. Lå i to uker på sykehus med dette. Og jeg er verdens mest skeptiske til å ta antibiotika uten grunn og har ikke tatt det siden (dette er over 12 år siden). Men at mitt og mange andres liv er reddet pga det er det ingen tvil om.

Så det er viktig å være skeptisk til medisinbruk og svært viktig med forskning gjort av andre enn legemiddelindustrien selv. Men samtidig er det viktig å annerkjenne det bra den har oppnådd. Som det er lett å ta forgitt i vårt moderne samfunn. Alle de forferdelige sykdommene som vaksiner har utryddet og antibiotika har kurert, for eksempel.

Nei nå måååå jeg sove snart, hehe :) natta

Har brukt nesten hele dagen på å krangle på denne tråden. Som jeg har gjentatt flere ganger har jeg ikke disse studiene her da jeg ikke er hjemme og helt ærlig er jeg veldig ferdig med denne tråden nå.
Jeg skriver master om legemiddelindustrien og de forskningsforsøkene de unnlater å publisere.

Har du lyst til å lese mer om det kjøp deg boken "pillebefinnende". Her står det jeg snakker om angående paracetamol og også andre legemidler. Det er også oppført alle linkene i boken til de ulike studiene.
Men nå er jeg ferdig snakka her alts. God natt til deg også og god bedring til trådstarter. :)
akk..

Det er veldig flott at du skriver masteroppgave om temaet, men det at noen sier de skriver en masteroppgave og dermed "vet" at feber ikke er farlig og paracet kan være farlig, hjelper jo ingenting den tid du ikke kan vise til noen forskingsartikler utover din egen semesteroppgave du har hjemme.

Hvis jeg skulle måtte konkludere med noe som helst basert på denne tråden her, ville jeg måtte se på artiklene @snuppsemammaen har linket til, da hun i det minste har vist til studier og ikke egen masteroppgave som ikke er publisert.

Det er jo superviktig å vise til studier som bekrefter det man sier, all den tid alle på internet kan påberope seg all verdens utdannelser. Og det er akkurat derfor kildekritikk er så innmari viktig!

Litt kritisk til den snowballing technique´n de har brukt i den studien og igjen har jeg lest andre studier om det motsatte.. Vi kan vel bare være enige om å være uenige :happy:

Hovedpoenget mitt hele tiden har vært at det er ikke UFARLIG å bruke paracetamol under et svangerskap. Det sier seg selv når man kan ta overdose på det... Og at feber er et symptom og at det er viktig å finne ut hvorfor man evt har det og hvor høy temperaturstigningen er i forhold til den vanlige kroppstemperaturen.

Gikk litt over stokk og stein hele denne samtalen.

Nå var det heller aldri snakk om å ta store mengder Paracet, men Paracet for å få ned feber som mest sannsynlig er borte om noen dager.
Har selv ei venninne som tok overdose av Paracet, men det betyr ikke at å ta én Paracet for å få ned feberen er farlig for fosteret.
Feber kan drepe det også.
Er helt i mot overdreven bruk av alle slags typer medikamenter. Prøver feks å bli kvitt hodepine med å drikke mer vann, få litt frisk luft, pause fra TV-skjermer osv. Altså finne ut årsaken til symptomet, i stedet for å behandle det. Feberen pleier jeg la være i fred for å jobbe med det den jobber med. Som gravid derimot ville jeg nok tatt febernedsettende på bakgrunn av den informasjonen som er tilgjengelig for MEG. Vi uten medisinsk bakgrunn bruker Google og prøver å finne sikre kilder der. At man er kritisk til kilder er veldig viktig. Det gjelder også at man er kritisk til en forumbruker som sier at vedkommende skriver masteroppgave om temaet som blir diskutert. Jeg tror deg, altså, men forholder meg til det jeg kan finne kilder på. Noe jeg antar du også gjør i masteroppgaven din.

Lykke til med masteroppgaven. Ha en fin kveld.

Back
Topp