Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Feber er verre enn Paracet.
Ha lavere terskel for Paracet mot feber i graviditet enn ellers da feber kan være farlig for fosteret.
"– Hva er farligst for mor og foster; høy feber eller bruk av Paracet?
– Kortvarig behandling med paracetamol for å senke feber er ikke kjent å være farlig for verken mor eller barnet i magen, sier Jahnsen i RELIS. "
http://www.lommelegen.no/artikkel/fortsatt-trygt-å-bruke-paracet-under-graviditet
Jeg ville tatt en Paracet og håpet på at du ikke trenger å ta det i mange dager. Er du i tvil ville jeg tatt en telefon til legevakten. De kan gi deg et profesjonelt svar.
Så du mener altså at en fagfellevurdert og seriøs studie slik det siktest til på LOMMELEGEN er mindre kompetent enn hva helsemyndighetene i Norge er som ikke har forsket på det? Selvfølgelig sier legemiddelverket at et legemiddel de får inn mangfoldige millioner på, at er trygt..
Jeg sier ikke at en paracet på 500 mg er uhyre skadelig men et mangfold av fagfellevurderte studier viser at paracetamol påvirker og evt skader et foster mye mer enn flrst anntatt. Skriver for øvrig en oppgave om dette selv. Men som sagt, det er snakk om paracetamol over noen uker. Likevel er det ikke helt rett å si at paracetamol er helt trygt ved graviditet for det er det ikke!
Hvordan grunnlag har du for å si at feber er farlig for fosteret? Er helsepersonell selv og har aldri hørt noe om dette.
Til trådstarter: Jeg ville ha ventet.. avhengig av hvor mye høyere temperatur du har enn vanlig kroppstemperatur og evt hvor lang tid du har hatt feber og hva evt årsaken til at du har høyere kroppstemperatur. Jeg har lest mer forskning på at man må være forsiktig med paracetamol ubder et svangerskap enn at forhøyet temperatur hos mor er farlig for fosteret. Spesiemt i de første 16 ukene.
God bedring!
Så du mener altså at en fagfellevurdert og seriøs studie slik det siktest til på LOMMELEGEN er mindre kompetent enn hva helsemyndighetene i Norge er som ikke har forsket på det? Selvfølgelig sier legemiddelverket at et legemiddel de får inn mangfoldige millioner på, at er trygt..
Jeg sier ikke at en paracet på 500 mg er uhyre skadelig men et mangfold av fagfellevurderte studier viser at paracetamol påvirker og evt skader et foster mye mer enn flrst anntatt. Skriver for øvrig en oppgave om dette selv. Men som sagt, det er snakk om paracetamol over noen uker. Likevel er det ikke helt rett å si at paracetamol er helt trygt ved graviditet for det er det ikke!
Er dette god nok kilde for deg?
https://helsenorge.no/legemidler/graviditet-og-legemidler
"Ved smerter under graviditet er førstevalget smertestillende tabletter med virkestoffet paracacetamol førstevalget (Pamol, Panodil, Paracet, Paracetamol og Pinex). Det ikke er påvist noen sammenheng mellom bruk av paracetamol i svangerskapet og nevrologiske effekter på barnet. Legemiddelverket anbefaler at paracetamol brukes i laveste effektive dose, og over så kort tid som mulig. Søk råd hos lege ved langvarige smerter og stadig behov for smertestillende."
Nei absolutt ikke en god nok kilde. Ønsker ikke sitte her å krangle med en fremmed dame på et forum som akker og uffer seg over at jeg har andre meninger en henne og bruker ord som herlighet osv.
"Det ikke er påvist noen sammenheng mellom bruk av paracetamol i svangerskapet og nevrologiske effekter på barnet. "
Jo det er påvist mange sammenhenger mellom bruk av paracetamol og blandt annet hormonforstyrrelser eller atferdsvansker hos barn. Ikke kun NEVROLOGISKE effekter som de så inkompetent skriver. Hva i alle dager en en nevrologisk effekt lurer nå jeg på..
Uansett, legger diskusjonen død fra min side. Poenget mitt var at nei det er ikke ufarlig å ta en paracet, ja det gpr helt sikkert fint med en eller to. Men at feber er et symptom og ikke en prsak og at det lureste som finnes er å finne årsaken til syptomet og ikke behandle den.
Takk takk[emoji5]God bedring!