Pappapermisjon!???

Homogenic

Glad i forumet
Vi strever sånn med å fatte og begripe noe av permisjonsgreiene...har vært på NAV i dag å snakket med de, men jeg føler meg bare som en dum løk der jeg sitter!!![8|]

Fedrekvoten:
Han har jobbet over 50% de siste 6 mnd og det, men jeg har ikke det for jeg er student. Vil det si at fedrekvoten ikke gjelder for han?! Vr sånn jeg forstod det, men nå fatta jeg ingenting av det ho dama snakka om heller da!![:'(]

Studiepermisjon:
Jeg har tenkt å søke på neste semester selv om jeg bare kommer til å gå frem til 3 uker før termin, og får da foreldrestipend.
Så lurer på om han får foreldrepenger fra NAV da?

Hjeeeeeelp!

Du har vel ikke jobbet over 50% de siste 6 mnd, så da får ikke han fedrekvote - så enkelt er det. Men du får vel penger fra lånekassen, samt engangsstønad - eller foreldrepenger av det du faktisk har tjent de siste 6 mnd.

Innvikla de greiene der.. :/

når du er student har desverre ikke far rett på noe pappapermisjon mener jeg å huske (hvis jeg har forstått det riktig)

nei det er du som må tjene opp rettighet for far såvidt jeg vet.

Jeg hadde 1/2 år igjen av bacheloren min når Schnupp ble født, hadde ikke jobbet meg opp rettigheter. Begynte rett på skolen når hun var to uker og ifølge NAV var det det samme som å gå rett ut i 100% jobb. Derfor fikk sambo foreldrepenger fra NAV. Fikk beskjed om at far kunne ta ut hele periode (bortsett fra mors 9 uker) om han ville det.

Siden sambo er fisker, hadde han tapt mye penger på å gjøre dette. Så han tok bare ut ca 3 mnd i den perioden båten ligger i ro (hele sommeren hvert år) Jeg hadde med meg Schnuppa på skolen på det obligatoriske hele dette semesteret. I tillegg til sambo sine penger fra nav, fikk jeg penger fra lånekassen + engangstønaden.

Det jeg ville fram til med alt dette var at du kan ha krav på penger du også! Husker ikke helt om jeg husker alt riktig her (lenge siden nå!) men han fikk hvertfall penger fra NAV den sommeren på grunn av at vi fikk Schnuppa.

Lykke til med å finne ut hva dere har krav på!

Jeg kan jo fortelle hvordan vi har gjort det.
Jeg studerer fullt, baby ble født i mai. Mor må ha permisjon 3 uker før og 6 uker etter fødsel, både fra jobb og studier. Jeg har fortsatt å studere, og mannen min har rett på 29 uker med graderte foreldrepenger. Det vil si at han ikke kan ta ut alt på en gang, men må redusere stillingen på jobb. Her har vi gjort det litt lett for oss selv, og det var greit for nav. Mannen får utbetalt sin vanlige lønn fra arbeidsgiver, som får tilbakebetalt fra nav. Dermed tar mannen permisjon når vi trenger det.

Dermed får vi engangsstønad, foreldrestipend og 29 uker betalt permisjon. Dette har dere rett på uavhengig om du følger undervisningen eller ikke, det er ikke krav til prestasjoner mens du mottar fødselsstipend.

Du kan lese mer om dette både hos nav og lånekassen.

ORIGINAL: Homogenic

Vi strever sånn med å fatte og begripe noe av permisjonsgreiene...har vært på NAV i dag å snakket med de, men jeg føler meg bare som en dum løk der jeg sitter!!![8|]

Fedrekvoten:
Han har jobbet over 50% de siste 6 mnd og det, men jeg har ikke det for jeg er student. Vil det si at fedrekvoten ikke gjelder for han?! Vr sånn jeg forstod det, men nå fatta jeg ingenting av det ho dama snakka om heller da!![:'(]

Studiepermisjon:
Jeg har tenkt å søke på neste semester selv om jeg bare kommer til å gå frem til 3 uker før termin, og får da foreldrestipend.
Så lurer på om han får foreldrepenger fra NAV da?

Hjeeeeeelp!

jeg var student da jeg fikk snuppa, jeg tok perminsjon i et år. sambo jobber 100% hanhadde ikke rett på fedrekvoten nej, det stemmer..

han fikk egentlig ikke rett på noe..

Back
Topp