Pappapermisjon?

Miss Independent

Elsker forumet

Er det slik at man ikke kan ta pappapermisjon dersom mor er student og ikke har jobbet seg opp til foreldrepenger, evt. motta engangsstønaden? 

Noen som har erfaring?

Jeg fikk beskjed fra NAV med minste vår, at mannen min ikke fikk de 12 ukene med permisjon, siden jeg var student, og kun fikk engangsstønad. 

Tingen er at jeg er student. Termin i september men må tilbake til skolen våren (altså fra feb/mars og utover) for å skrive bacheloroppgaven (det som gjenstår) - så tenkte at om det går an for far å ta permisjon de månedene jeg har igjen av skolen..

Jeg har vært student når vi har fått begge våre.
Her har pappaen tatt all permisjon (bortsett fra de ukene før og like etter fødsel som er forbeholdt mor), og jeg har fått engangsstønad og fødselsstipend fra lånekassen.
For at dette skal gå, må far ta permisjonen gradert, og ikke mer enn 49 % (fordi man da ikke får fullt fødselsstipend fra lånekassen), og mor må være student eller i jobb. Dersom far skal utsette sin permisjon (altså ikke begynne rett på den etter at mors uker er ferdige), må man søke om utsettelse før mors permisjonsuker er over.
Se om du får tak i noen på nav som faktisk KAN noe om dette. Det er få, men jeg vet at det er noen.

Og forresten - far mister "pappaukene" når man gjør det på denne måten, men får jo mye mer permisjon da...

navdåttno

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil.  For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”.

Når foreldrene bor sammen og mor mottar uførepensjon, kan far få foreldrepenger i 12 uker uten at det stilles spesielle krav til mor.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Dollface skrev:
navdåttno

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil.  For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”.

Når foreldrene bor sammen og mor mottar uførepensjon, kan far få foreldrepenger i 12 uker uten at det stilles spesielle krav til mor.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Motsatt av hva jeg trodde altså :)

Back
Topp