Pappapermisjon = frustrasjon

Bandages

Betatt av forumet
Først. Er det greit om jeg utnytter det at jeg er gravid og hormonell, slik at jeg kan stikke en finger inn i øyet på damen på nav? Jeg har nemlig fryktelig lyst til det merker jeg. For her er greien:

Jeg tar et årstudium som er ferdig nå til våren. Jeg har termin 25 april, ca 2 mnd før semesteret avsluttes. Lånekassen anslår meg som student gjennom sommeren, da jeg skal på universitet til neste år, og fordi jeg har vært gravid hele studieåret mitt. Det er jo strålende, for da får vi noen ekstra kroner gjennom sommerferien.
Så kommer vi til Nav. Jeg timet det så bra, at jeg sa opp jobben min en uke før jeg fant ut at jeg var gravid, så jeg har kun rett på engangstønad.
Det vil også si, siden jeg skal studere, at det er kun min samboer, som i dag er i full jobb, som har rett til å ta ut permisjon.
Den fikk vi først beskjed om, at kunne tas ut, når barnet er 7 uker gammelt. Strålende tenkte vi, helt til jeg skulle dobbelsjekke med nav.
Da viser det seg at han IKKE kan det, fordi NAV ikke regner meg som aktiv student gjennom sommeren. (Dette gjør lånekassen og gir meg til og med stipend sommeren gjennom)
Så min samboer har nå slukøret funnet ut at han ikke kan ta ut permisjon før til høsten, og da 38 uker.
Alt dette er ok, dette er noe vi vet vi må forholde oss til, da det er slik reglene er.
Men så kommer vi da til det som gjør at jeg har lyst å filleriste damen på nav og litt til.

Hør på denne:

Nav gir oss IKKE lov til å ta ut permisjon før til høsten.
Fordi vi IKKE tar ut permisjon før til høsten, fordi NAV ikke gir oss lov, så trekker de fra de 9 ukene sommerferien består av (de 9 ukene jeg ikke er aktiv i følge dem). Så når Fredrik endelig for lov til å ta ut permisjon, så har han ikke 38 uker, som han har krav på, men 28 uker.
Når jeg tar opp dette med nav får jeg beskjed om at det er fordi vi ikke tar ut permisjon før til høsten.
Når jeg da forklarer at  JO MEN DET ER JO FORDI VI IKKE FÅR LOV AV DERE, så hipser de på skuldrene og sier at sånn er livet.
De har ingen lov, eller hjemmel de kan vise til og hvis ingen stopper meg snart, vil det sitte en dame på nav kontoret i fyllingsdalen med en gaffel i øyet.

FRUSTRERT. Har ett stykk litt småknust samboer som ikke skjønner noe hjemme.
Sånn. Det måtte ut.
Ellers er alt strålende og jeg går nå rundt her og gløder med blåhvalmagen min. HAHAH

Denne ble for innviklet for meg å skjønne :-p

Fredrik får ikke ta permisjon før til høsten av nav.
nav er også den som sier at siden han ikke tar ut permisjon før til høsten at han trekkes ni uker av permisjonen. litt bedre?

Er det ikke morro med nav?
Men du har kun hørt på ditt lokale navkontor? Hva med å prøve å ringe de som faktisk kan noe.... Altså noen sentralt. De kan som regel forklare reglene bedre i det minste.

Synes det høres merkelig ut at sambo'n din må vente til høsten, og at de da tar bort 9 uker.... Det er jo bare teit :-/

Hadde jeg vært deg, ville jeg i alle fall ringt sentralt. For av og til er de på lokalkontorene så utrolig uvitende at det ikke skulle vært mulig.

Håper det ordner seg for dere :-)

Ja, det er ikke lokalkontoret som behandler søknader om fødselspenger, så du kan møte folk som ikke har mye kompetanse på området der... Mye bedre å ringe, så får du forhåpentligvis snakke med noen som har peiling! Men reglene er en 'smule' urettferdige og ulogiske på noen områder når det gjelder fødselspenger/permisjon.. (det er ikke NAV sin feil da... Du får skylde på politikerne!) ;P

NAV kan til tider gjøre ting man ikke forstår men det er disse politikerne våre som har gjort dette innviklet. Som de andre skriver, prøv å ring NAV sentralt og hør om de kan hjelpe deg bedre.

Men i jøssenavn? er det virkelig mulig?? skjønner du er frustrert altså

Dette skjønte jeg ingenting av, for å være ærlig.
Men de kan ikke bare trekke bort permisjon - DET vet jeg. Tar man ferie forlenges permisjonen ytterligere - så mange uker man har hatt ferie.
Eller?

Jeg har og fått pratet med jussformidlingen, de skal hjelpe meg dersom dette faktisk skjer. At vi kan klage på vedtaket. Men det er jo helt tydelig at jeg er nødt til å prate med noen sentralt i nav.
De på lokalkontoret her hvor jeg bor klarte ikke få det riktig hva jeg studerte eller når jeg studerte en gang. Frustrerende nok det.
Jeg skjønner greien med at jeg må være aktiv, herlighet, men jeg synes dette blir å dra det litt vel langt bak mål.

takk for gode tips! :D

Jeg skrev etter dette en so called mail for dummies med veldig enkle spørsmål, som de selvsagt ikke klarte å svare på.
Da jeg ATTER en gang ringte fikk jeg til svar om at jo, vi kan ta de 9 ukene gjennom sommeren, fordi pappapermisjonen er jo regnet til å være noe som skal begynnes på når barnet er lite. Så når dere ikke begynner med en gang, vel, kjipt for dere. 

konklusjon, det blir gaffel i øyet på nav-damen

Bandages skrev:
Jeg skrev etter dette en so called mail for dummies med veldig enkle spørsmål, som de selvsagt ikke klarte å svare på.
Da jeg ATTER en gang ringte fikk jeg til svar om at jo, vi kan ta de 9 ukene gjennom sommeren, fordi pappapermisjonen er jo regnet til å være noe som skal begynnes på når barnet er lite. Så når dere ikke begynner med en gang, vel, kjipt for dere. 

Huff Huff...... Håper ting ordner seg for deg!

Bandages skrev:

Hvorfor ikke en ekstra sløv skje? ;-)
Men fra spøk til revolver.. Synes dette høres veldig rart ut altså... Har du ringt sentralt enda?

Hei! Jeg er faktisk i akkuratt samme situsjon som deg, og har vridd hodet noen ganger for å si det sånn.. :) Jeg ringte til NAV og snakket med en som hadde med fødselspenger å gjøre. Fikk beskjed om at han kunne søke om permisjon fra 7 uker etter fødselen og at jeg kunne søke om engangsstønad. Måtte legge ved attestasjon på at jeg er student i vår, sommerferien var ikke noe tema. Så ifølge hun jeg snakket med skulle dette gå bra, og da gjør det nok det for deg og... Ville bare søkt på det, så ser du hva svar du får, hos meg skulle dette gå fint!! :) Lykke til, og send gjerne PM om du skulle lure på noe... ;)

Hva når mor ikke skal tilbake på skolebenken fordi hun er ferdig utdannet i juni...??? :S Får man ikke engangsstønad i tillegg til at far får foreldrepenger i tolv uker??? Blir gal av dårlig info fra NAV :(

Back
Topp