Pappaperm

Bruker47ma

Flørter med forumet
Jeg er student å velger å ikke ta ut permisjon fra studiene, ungen kommer i mai 2015 og studiene er ferdig desember 2015. Skal fullføre dette året til tross for ungen. Har da 2 månder igjen Før sommerferien. Og dette skal jeg klare. Far skal ta ut permisjon fra august så jeg kan ta mitt siste halvår uten ungen på slep:p men kan han velge når han vil ta ut perm? Altså i august å ikke fra ungen er 7 uker ? Han har krav på 100 % i 40 uker. Men vil ha perm fra august, hvor lenge får han perm da? Har han fremdeles 40 uker? Siden jeg ikke tar perm? Eller gjelder 40 uker fra ungen er 7 uker? Altså di månedene fra mai - august, vil han miste disse ukene? Glad for om noe. Kan forklar meg dette så det blir riktig:p trenger at han har perm fra august - desember hvertfall, så om han kan ta vinteren ut så hadde det vært greiest jobbmessig:)

Tror i utgangspunktet det er sånn at noen uker er forbeholdt deg og noen uker er forbeholdt far. Resten fordeler dere selv sånn som det måtte passe dere! Alt dette er godt forklart på NAV sine nettsider. Der finner du hvor mange uker som er forbeholdt hver av dere og når de kan tas ut. Anbefaler deg å ta en titt der!

Husk å sjekke med Lånekassen også. Det er noen ekstra rettigheter i forhold til fødsel der også

Du må vel ta ut 6 veker etter fødsel uansett + 3 før termin. Desse er vel forbeholdt mor. Etter det kan far ta ut når det er ønskelig :) Men, hugs å send inn søknad om å utsette pappapermen dersom den ikkje skal tas ut rett etter mors :)

Det er helt andre regler når man er student, spesielt hvis man ikke har opptjente rettigheter hos NAV. Da må man forholde seg til lånekassens regelverk for permisjon og slikt

Uansett skal mor ha 3 veker før termin og seks veker etter fødsel. Dersom ein får før termin faller dei resterande før termin bort. Slik er det uansett, student eller ei :)

Uansett skal mor ha 3 veker før termin og seks veker etter fødsel. Dersom ein får før termin faller dei resterande før termin bort. Slik er det uansett, student eller ei :)
Nei, det er ikke slik. Man kan selv velge om man tar ut permisjon eller ikke. Lånekassa har helt andre regler når det kommer til permisjon enn NAV har. Jegver studentbselv og har undersøkt dette med lånekassa selv. I tillegg er det 10 av mine medstudenter som har fått barn i løpet av de tre siste årene..... Og det har ca halvparten valgt atvfar tar hele permisjonen.

Vi gjorde det sist så vil si jeg kan noe om det :)
Samboer måtte ta ut perm etter mine 6 uker fra barnet var født. Ellers så mister han ukene sine, står om det på nav :)

Back
Topp