pappaperm

blueeye

Blir kjent med forumet
blir helt gal av nav sine sider og skjønner mindre enn noen gang!!!! 

pappa har 12 uker, der han MÅ ta 2 ved fødsel. stemmer det????

de resterende 10 ukene, kommer de etter de 47/57 ukene, eller blir de "inni/av" de 47/57???

må pappa søke om perm samtidig med mamma? eller kan han vente til etter babyen er født?  

føler meg så dum som ikke skjønner dette her, hvor vanskelig kan det være liksom...  
 
Skal prøva med eit par svar:

Dei 2 vekene far har ved fødsel, er ikkje del av dei 12. Dei 2 vekene har han rett på i tillegg, men det er opp til arbeidsgivar om han får betalt for dei eller ikkje.

Dei 12 vekene er inkluderte i dei 47/57.

Det med når far må søka, har eg ikkje funne ut enno. Eg såg det stod at den som skal ha permisjon først, skal søka først (altså mor). Og mor må søka 4 til 6 veker før ho skal ha pengar, altså 4 til 6 veker før ho startar på permisjonen sin (som normalt er 3 veker før termindato). Eg trur det betyr at far kan søka 4 til 6 veker før han skal starta på permisjonen sin, men eg er ikkje heilt sikker.
 
takk... nå må vi bare klare å legge kabalen sammen da, dette er ikke lett siden det er første gang... 
 
Far trenger ikkje søke før det begynner og nærme seg at han skal ha sin permisjon, ca 3-2 mnd før er tidsnok sa NAV til meg. Dette pga visst han søker fortidlig må han inn med nye inntektsopplysninger i ettertid :)

Håper dette hjalp.. Er ikkje berre berre med disse NAV-greiene, har slitt sjøl... 
 
eg sjølv sitter her og er nesten grønn på denne søkinga..
men som eg fortstod utav NAV sine sider ska mor (den som ska først ha perm) søke først..
står ingenting om kortid far ska søke..
og eg veit NAV er nøye på at ikkje eit punktum er feil, så her må man ha tunga rett i munnen.
MEN far må IKKJE søke for seint.. eg veitom en som IKKJE fekk pappa penga med ein gang fordi NAV rota og brukte lang tid... (han fekk pengane for alle 3mnd ETTER permen var over)

så vi kjem til å søke ganskje så fort etter min søknad er ferdig behandla:)
 
Pappan har 12 uker som han har krav på. Men kan selv velge når han tar disse så lenge det er innen barne blir 3 år. Han kan ta de usammenhengende også om han ønsker det. De 2 ukene etter fødsel er ikke noe som må søkes om hos nav. Mor må ta minst 3 uker føre og 6 uker etter de resterende (etter de 12+9) kan deles likte mellom mot og far, som regel tar mor de ;) Far må søke innen siste dag mor har permisjon. Vi leverte en uke føre jeg var ferdig med min permisjon sist. Men han skulle ha gradert permisjon mens jeg gikk hjemme :)
 
Back
Topp