Pappa i nordsjøen

To barn tett i tett

Blir kjent med forumet
Samboeren min jobber i nordsjøen, og er for tiden ute på sin siste tur nå før lillesøster melder sin ankomst. Vi har også en gutt på 13 mnd.
Jeg merker at det begynner å bli veldig tungt for meg å være alene selv om gutten er i bhg på dagen.
Jeg er sykemeldt pga energimangel.
Hvilke rettigheter har vi for å evt få han hjem med lønn nå, en uke før han er ferdig? Noen som vet?

Samboeren min jobber i nordsjøen, og er for tiden ute på sin siste tur nå før lillesøster melder sin ankomst. Vi har også en gutt på 13 mnd.
Jeg merker at det begynner å bli veldig tungt for meg å være alene selv om gutten er i bhg på dagen.
Jeg er sykemeldt pga energimangel.
Hvilke rettigheter har vi for å evt få han hjem med lønn nå, en uke før han er ferdig? Noen som vet?
All ære til deg som er høygravid og har en så litn en i tillegg!! :) jeg vet desverre ikke hvilke rettigheter han har! Evnt at han må sykemeldes?
Håper du finner det ut :)

Dere kan velge å ta ut fødselspermisjon for far (de to ukene far får i forbindelse med fødsel), men det er jo ikke nødvendigvis lønnet, og man mister jo da også en uke i forbindelse med fødsel. Ville ha sjekket personalhåndboken på jobben hans og sett om det står noe om omsorgspermisjon.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms

Han skal snakke med arbeidsgiver imorgen, men tror dette kan hjelpe oss? Rett på fri ved barnepassers sykdom...

Vi er egentlig sånne folk som vil klare oss selv, uten å være til bry for arbeidsgiver og sånn. Men har vel funnet ut at det vil gjøre hverdagen mye bedre for oss alle dersom han kan komme hjem og hjelpe til nå. Er tross alt ikke mange gangene man går igjennom svangerskap...

Det er jo det samme som syktbarn-dager. Så lenge ungen din går i bhg så kan dere vel egentlig ikke bruke dem, såvidt jeg vet..

Håper virkelig dere finner en løsning til beste for dere. Skjønner godt du trenger han hjemme nå.

Nå har han fått plass på et helikopter i morgen! Så da får vi bare håpe at været er på vår side! Lyn og torden i lufta i kveld, og det liker ikke helikopterne!
Plattformsjefen mente at han kunne bruke "syk barnepasser dager" Men dette blir ordnet over helgen. Det skal nok ordne seg på et vis! Blir iallefall godt å få han hjem!

Så fint at det ordnet seg da! Hadde samme problemet her, da forloveden min jobber på båt. Her skal han bare gå halv tur nå, før han tar i bruk de 14 dagene velferdspermisjon jobben lar han ta ut per år slik at han er hjemme rundt termin, men tror det antallet dager varierer fra rederi til rederi. Da får han i hvertfall seks uker hjemme før han må på jobb igjen. Med den lønna han har taper vi nemlig 20 000 i måneden, og med hus og billån og det som er så er ikke det gjennomførbart, så da får jeg bare belage meg på å ta ut all den permisjonen jeg kan og gå hjemme alene annenhver måned da.

Det var bare å sende en kopi av min sykemelding til hans arbeidsgiver så var alt i orden. Utrolig deilig at alle var så forståelsesfulle. Følte meg som en skikkelig klagekjerring, men jeg måtte ha hjelp!

Han skal egentlig reise ut på termin, men drar ikke før ungen er født. Han har rett på seks dager med lønn, så kan han ta de resterende 8 uten lønn om han ønsker. Vi må bare se an når hun velger å komme. Håper hun kan komme litt før!

Last edited:
Velferdsperm kan han bruka dersom du ikkje klarar å ta deg av ungen. Står i personalhandboka eller noko sånn.

Back
Topp