Papirer....

85modell

Glad i forumet
Er student på univærsitetet, å jobber ikke noe i tillegg.... Så lurer på hvilke papirer jeg må fylle ut?? Noen som kan hjelpe meg??

Vet at jeg må søke et år fri fra skola, å starte opp der jeg slapp ett år senere... :-/ men skal kose meg og nyte baby tia <3

Penger kan jeg søke fra laanekassen når barnet er født....

Sent from my iPhone using BV Forum

Er vell bare å søke om engangsstønaden og penger fra lånekassen når du har født ja.
:)

Var student med førstemann jeg også, og kan ikke komme på noe annet. Og det å søke om utsettelse av skolegangen da.

Men hvis vi søker engangs stønad, mister ikke far rett til pappa permen?? Mener han har lest det?

Sent from my iPhone using BV Forum

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147867.cms

Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger
[Endret 6/09,7/12]

Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i Ot. prp. nr 56 (2008-2009):

”…Når det gjelder de ni ukene som er forbehold mor, mener departementet at disse ikke bør overføres til far der bare han har rett til foreldrepenger. De tre ukene mor skal ta ut før fødselen, er begrunnet i helsemessige forhold for kvinnen og fosteret. De seks ukene som skal tas umiddelbart etter fødselen, er forbehold mor av helsemessige årsaker.

Departementet foreslår å styrke fedres rettigheter ved å gå bort fra prinsippet om at fedrekvoten trekkes fra der bare far har rett til foreldrepenger. Denne gruppen fedre vil da få rett til hele perioden med unntak av de ni ukene som er forbeholdt mor…”

Engangsstønaden kan betraktes som en kompensasjon for at familien mister 6 uker av stønadsperioden.

Back
Topp