Panorama og NIPT test

Junilykke27

Flørter med forumet
Hei. Vil bare komme med et godt tips til de som tenker å reise til Danmark for å ta nipt test (blant annet panorama som den kalles) eller bestille hjem. Danmark regner graviditets syklus 3 dager før enn Norge, med andre ord: jeg er 9+0 i norsk regning som betyr at jeg kunne tatt panorama testen, men i Danmark vil jeg kun være ca 8+3, som betyr at det er for tidlig å ta testen, hehe. SÅ ikke gå på den glippen som oss som kjørte til København og var for tidlig ute. Overivrig førstegangsgravid :smiley-bounce005

Hei. Vil bare komme med et godt tips til de som tenker å reise til Danmark for å ta nipt test (blant annet panorama som den kalles) eller bestille hjem. Danmark regner graviditets syklus 3 dager før enn Norge, med andre ord: jeg er 9+0 i norsk regning som betyr at jeg kunne tatt panorama testen, men i Danmark vil jeg kun være ca 8+3, som betyr at det er for tidlig å ta testen, hehe. SÅ ikke gå på den glippen som oss som kjørte til København og var for tidlig ute. Overivrig førstegangsgravid :smiley-bounce005
Hva beregnet de ut fra, termindato eller første dag i siste mens?
Jeg spør fordi jeg tror de opererer med 40+0 som termindato, altså tre dager tidligere enn Norge.

Jeg spør fordi jeg tror de opererer med 40+0 som termindato, altså tre dager tidligere enn Norge.

Mistenker det er der saken ligger, at man ble noen dager før om man nevnte kun termindato; for man teller jo uketallene likt uansett ..?

for å være ærlig er min dansk så dårlig at jeg ikke spurte hvorfor. Jeg var bare først veldig redd for at fosteret ikke hadde vokst på en uke ettersom jeg i Norge 9 dager tidligere var 7+6, så jeg ble bare lettet at de regnet annerledes. De opererer helt sikkert med termin. Jeg tenkte jeg bare skulle si ifra hvis det var andre som ikke er spesielt glup på dette området.

Men jeg nevnte både første dag i sist mens og hva terminen min var beregnet med i Norge?

Screenshot_2022-11-02-14-55-07-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Her er min.
Fra dansk side.. også fra Babyverden (lagt inn samme mensdag på begge). Screenshot_2022-11-02-14-55-58-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Eneste er at Norge beregner terminen 3 dager etter. :) Befruktning etc regnes likt. Mulig de misforstod deg, eller at du ble beregnet annerledes? Spurte de etter sykluslengden din eller så? For i Norge går de i ut i fra at alle har 28 dagers syklus, og terminen beregnes etter det.

Det var synd at det ble bomtur, men spesielt hvis de stoppet deg uten grunn. Jeg tror som Lillafrosk at 9+0 skal være 9+0 i begge land. :-/

Jeg vet ikke jeg? Jeg fortalte bare første dag i siste mens og at termin i Norge er oppgitt 7. juni 2023. Jeg sa jeg skal være 9+0. Så tok vi ultralyd og den viste 8+3. Etter litt om og men sa hun at de enten har regnet feil hjemme i Norge, eller så er det fordi Norge og Danmark har 3 dager ulikt. Jeg aaaaaner ikke bakgrunn og har ikke mer informasjon enn det jeg har skrevet :smiley-bounce005 jeg ble bare sjokkert fordi jeg har fått beskjed at man kan ta panorama nipt test fra 9+0 og hadde derfor time i dag (mest fordi det passet seg sånn i forhold til biltur vi har vært på), og ble sjokkert over at jeg var 8+6 når jeg allerede har vært på 2 TUL i Norge hvor min beregning er riktig. Så tenkte jeg bare skulle fortelle det så noen andre ikke trenger å drite seg ut som meg, men kanskje alle vet dette, at det bare er meg hahaha

Det skal sies at jeg tror min syklus er 32 dager og ikke 28, vet ikke om dette kan ha noe betydning. Kan ingen ting haha

Jeg vet ikke jeg? Jeg fortalte bare første dag i siste mens og at termin i Norge er oppgitt 7. juni 2023. Jeg sa jeg skal være 9+0. Så tok vi ultralyd og den viste 8+3. Etter litt om og men sa hun at de enten har regnet feil hjemme i Norge, eller så er det fordi Norge og Danmark har 3 dager ulikt. Jeg aaaaaner ikke bakgrunn og har ikke mer informasjon enn det jeg har skrevet :smiley-bounce005 jeg ble bare sjokkert fordi jeg har fått beskjed at man kan ta panorama nipt test fra 9+0 og hadde derfor time i dag (mest fordi det passet seg sånn i forhold til biltur vi har vært på), og ble sjokkert over at jeg var 8+6 når jeg allerede har vært på 2 TUL i Norge hvor min beregning er riktig. Så tenkte jeg bare skulle fortelle det så noen andre ikke trenger å drite seg ut som meg, men kanskje alle vet dette, at det bare er meg hahaha
Her skrev jeg feil.. 8+3 mente jeg…

Ah. Kan jo bare være at du har hatt eggløsning fire dager etter beregningen; det kan stemme fint med 32 dagers syklus. :)
Hvis ikke, så er det fort gjort å måle feil også, og 3-4 dager feilberegning er innafor.
Slike ulikheter kan du godt få fra to ulike ultralyder i Norge også :)

Høres uansett utrolig irriterende ut med slik bomtur, men kan tipse deg om at du kan få tilsendt blodprøvekit fra dk og ta den hjemme i Norge. :) Jeg gjorde det i fjor :) Tok blodprøven 9+3 for å være sikker på nok fosterDNA

Ja, er nok kanskje derfor da. Man blir gæren av alt man skal vite og forstå, synes alt er vanskelig… ja, vi fikk med kit hjem fra klinikken, men vi aner ikke hvem som skal kunne ta det for oss. Har lest at man ikke kan be folk på legekontor osv gjøre det? Og kjenner ingen sykepleiere godt nok til å spørre om dette :(

Ja, er nok kanskje derfor da. Man blir gæren av alt man skal vite og forstå, synes alt er vanskelig… ja, vi fikk med kit hjem fra klinikken, men vi aner ikke hvem som skal kunne ta det for oss. Har lest at man ikke kan be folk på legekontor osv gjøre det? Og kjenner ingen sykepleiere godt nok til å spørre om dette :(

Vel, du kan jo spørre, for nå er det jo ikke forbudt lenger i Norge! Men være forberedt på nei.
Noen private aktører tar gjerne, og om ikke.. JEG fikk mamma til å ta på meg. På kjøkkenet hjemme. Hun har ikke utdanning til å ta sprøyter, altså, har bare observert et par blodprøver x)

ja det er vågalt haha, jeg tror jeg skal prøve i første omgang å finne en sykepleier eller noe med noe erfaring haha! Men godt gjort av moren din!!

Fastlegen tok den for oss :)

ja det er vågalt haha, jeg tror jeg skal prøve i første omgang å finne en sykepleier eller noe med noe erfaring haha! Men godt gjort av moren din!!
Hun jobber i helsesektoren da, og har satt noe kateter; samt observerer jo blodprøver hver eneste dag på jobb. Men hun tar dem ikke. :P
Driver gård da, så hun har satt *muskulære* sprøyter på dyra. Så stolte på at hun ville greie det :p

Back
Topp