Pannetermometer

En venninne, som er barnelege på et stort sykehus, sier at det ikke er noe å stole på. Den eneste måten å få et sikkert svar på den faktiske temperaturen i kroppen, er på den gode gamle måten ved å måle analt. Desverre :-(

En venninne, som er barnelege på et stort sykehus, sier at det ikke er noe å stole på. Den eneste måten å få et sikkert svar på den faktiske temperaturen i kroppen, er på den gode gamle måten ved å måle analt. Desverre :-(
Jojo, men om det er beste måte, så må en nok dessverre til pers. Bare husker hvordan jeg hatet det :p

Jojo, men om det er beste måte, så må en nok dessverre til pers. Bare husker hvordan jeg hatet det :p

Ja det tenker jeg og. Da må man bare. Om som nevnte lege sa, når det gjelder barn er det heller ikke feber i seg selv man skal se på, men allmenntilstand. Mini her haaaatet å bli tatt tempen på når hun var mindre, det var nesten ikke mulig å få til. Men når hun DA ikke brydde seg, var det tegn i seg selv på at hun faktisk var syk og trengte legetilsyn...

Har prøvd flere termometere i barnehagen jeg har jobbet, mot både panne og slike som skal være ca 1 cm utenpå huden, synes det er helt ok å bruke slike hvis barnet synes det er forferdelig med rektalt termometer. Så heller bruke det kun hvis feberen er høy, for selv om de både i øre og panne ikke er nøyaktige så får man en indikasjon og man vurderer jo også sammen med andre faktorer :) vet ikke hvilke som er best osv. Dessverre.

Ja det tenker jeg og. Da må man bare. Om som nevnte lege sa, når det gjelder barn er det heller ikke feber i seg selv man skal se på, men allmenntilstand. Mini her haaaatet å bli tatt tempen på når hun var mindre, det var nesten ikke mulig å få til. Men når hun DA ikke brydde seg, var det tegn i seg selv på at hun faktisk var syk og trengte legetilsyn...

Vi måler ikke tempen. Jeg ser på almenntilstanden jeg. Ser jo på øynene og kjenner om feber, får da paracet ved behov.
Men så lenge alm. Tilstanden er ok, så har jeg ikke behov å få vite eksakt hva temperaturen er. ( og så slipper vi kampen med febermålingen)

Målte rect temp på baby da. ( under 1 år)

Kun rektal måling som er 100% til å stole på :) Er kanskje litt ubehagelig, men det blir iallefall riktig. Litt vaselin el. på tuppen av termometeret hjelper på :)

Her skal det mye feber til før mini er rolig/døsig så har aldri turt å ikke måle.

Tror det har litt å si at man gjør det riktig fra de er små når man måler rektalt for å unngå at de vegrer seg for måling når de blir større.

Jeg ville ikke brukt øre eller pannetermometer hjemme hvis jeg ønsket å vite nøyaktig temperatur. I bhg tenker jeg at de er greie alternativer siden de ikke er så intime som rectaltermometer.

For min del ønsker jeg å vite nøyaktig hvor høy feber sønnen har når han kaster opp eller ikke får i seg nok væske. Er blitt lagt inn 2 ganger for dehydrering i forbindelse med halsbetennelse og norovirus. Og da er det stor forskjell på 38,5 og 39,5 sett i forhold til hva som er tilstrekkelig væskeinntak over tid.

Jeg bruker pannetermometer (kjøpt på Biltema) bare for å få sånn cirka temperatur på om jeg/babyen har feber. Faren min har god erfaring og disse viser +/- 0,1 eller 0,2 i forskjell fra måling analt.

Her bruker vi begge deler :) vi bruker pannetermometeret som et utgangspunkt, og vår opplevelse er at den 95% av tilfellene viser rett og dersom den ikke viser det samme som rompetempen så er det bare prat om maks 0,2 grader +/- forskjell :) vi ble anbefalt fra legen å kjøpe microlife termometeret som er å få kjøpt på apoteket, det kostet litt men vi syntes det er verdt det :) den har to innstillinger så man kan måle overflaten på ting feks flasker eller badevann :) den sparer også de siste 10 målingene så man kan ha kontroll på feberen

Last edited:
I nye tester kommer pannetermometer like godt ut som rektaltermometerene (avhegig av merke).

Vi har pannetermometer fra microlife (testvinneren) og i starten målte vi ofte reklat i tilleg for å dobbelsjekke. Stemte alltid. Så nå bruker vi aldri rektaltmåling på toåringen lengre.

Jeg har også Microlife sin og er foreløpig veldig fornøyd med den! Liker å kunne måle feber på natta uten å måtte vekke 8-åringen! I tillegg kan den brukes på badevann osv. Genialt;-)

Så lenge det kun er for å sjekke om barnet har feber, så bruker jeg øretermometer. Men om barnet har feber og det er viktig å vite om det er 39,7 eller 40,4, så bruker jeg alltid rektalt. Det er det eneste som er helt sikkert. Ihvertfall er det det vi har blitt fortalt på sykehuset.

Back
Topp