Pannetermometer - hvor kan man måle riktig?

Vi har pannetermometer i Bhg på jobb. Fikk beskjed om at det kun var kalibert til å brukes i ett rom. Men det er likevel ikke brukendes. Eneste jeg vet er at om tempen der nærmer seg 37 så måler jeg med et annet. Da er det mest sannsynlig mer enn 38,5..

Har forresten ikke fått beskjed om at jeg ikke kan måle rektalt. Gjør det på de minste, men ikke om de protesterer veldig! Må kanskje sjekke opp i det...
 
Vi har et som skal brukes i tinningen. Uten hår i veien. Skal ha vært i samme som som ingen minst ti minutter for at det skal være kalibrert rett.

36,7=frisk er min erfaring.

Det gir ganske greie svar. Ikke eksakt, men stort sett rett svar på feber eller frisk
 
Vet jo at det heter PANNEtermometer for en grunn. :p

Men vesla sover i et kjølig rom (17 grader) og tempen på panna hennes er 36.3, mens på magen (under dyna) er den 39.6. :confused:

Hvor måler man pålitelig når barnet sover i et kjølig rom? Eller funker ikke termometeret da?
Jeg er sykepleierstudent og hadde praksis på en barneavd på sykehus. Der hadde de ingen sans for den type termometer av den grunn at de er unøyaktige, så de brukte bare de gode gammeldagse i rumpa...=)
 
Tusen takk! :-) Føler meg litt dum som klaget på den nå. Den har tre innstillinger; surface temp, body temp og room temp, og den stod på surface. Nå viste den 36.5 på meg, så det burde stemme. :-)
Hihihihi :P
 
Vi har øretermomerer og vanlig termometer. Den i øret må vi legge på en grad. Så vi dobbel sjekker alltid i rompa når vi mener ho har feber.
 
Vet iallefall at pannetermometeret må ligge i det rommet barnet er i for å måle riktig...hvis det ligger på badet hvor det er feks 25 grader og du går rett på soverommet hvor det er 18 grader for å måle vil den vise feil. Men har ikke prøvd det selv, så vet ikke hvordan det funker utover det :)
 
Ja det må være på samme rom en periode for å måle rett.

Jeg legger det derfor på barnerommet når våre har feber, så kan jeg sjekke uten å vekke dem. Ikke eksakt, men det siet meg nok om det er ille
 
Snuppa mi nekter å ta tempen i rompa, skjønner det jo veldig godt! Så blir pannetermometer/under armen.. :)
 
Målingar gjort i panne, under armen og øret er som regel langt fra nøyaktig nok, om ein ikkje har dyre apparat som blir kalibrert ofte, slik som på enkelte sjukehus.
Om ein ikkje kan måle analt er det beste å måle i munnen, og legge til 0,2 grader, eller under armen og legge til 0,5 grader.
Men også måling under armen kan ha stor feilmargin, i bruksanvisningen på mange termometer står det at ein ved måling under armen skal legge til 0,5 til 1,5 grader!, kva er da vitsen med å måle;)
 
Back
Topp