Panne eller øretermometer?

abrakad

Forelsket i forumet
Da jeg føler meg som en overgrepsperson når jeg måler i stumpen må jeg finne en annen løsning for både meg og mini. Det er så fryktelig for han å måle rektalt at det nytter ikke å komme med råd på det, det er helt uaktuelt å fortsette med det :(

Såååå! Panne eller øretermometer?
Ønsker det som blir lettest når man skal måle mens han sover. Hvor langt inn skal øretermometeret? Hva med pannetermometer - blir det påvirket av at det feks er kaldt i rommet og barnet er kald på kinnene?
Gjerne link til en dere har som dere er fornøyde med:D

IKKE kjøp pannetermometer. Det er de aller mest bortkasta pengene jeg har brukt typ ever. På tross av at termometeret lå på soverommet, og jeg målte på soverommet - alt etter instruksjonene, så viste den at barnet ikke hadde feber. Jeg stolte ikke helt på det så målte rektalt i tillegg - feberen var rett under 39 :banghead::bag:

Så kjøp øretermometer. Har ikke fått ut fingeren enda selv, men skal kjøpe et til øre fordi det er greit å få en indikasjon på minste uten å måtte av med bleie osv og fordi 4-åringen fullstendig hater å måle tempen rektalt (og under arm eller munn blir for unøyaktig da han ikke sitter stille nok).

Vi er godt fornøyd med øretermometer, braun termoscan 7 eller noe i den duren - har kontrollmålt rektalt flere ganger, og den viser kun 0,1 i forskjell. :happy:

Har vært passe fornøyd med pannetermometer, men jeg kjenner når de har feber så blir ikke brukt hver gang :rolleyes: Kan tippe hva de har i feber også :p Føler ikke pannetermometer viser riktig alltid.

Bruker pannetermometer, og er fornøyd med det. For oss er det ikke viktig at det er helt nøyaktig, for det er bare et hjelpemiddel. For lege eller slikt er det allmenntilstand vi ser på, det er ikke så nøye om termometer måler litt feil. Det måler også godt nok til å vise oss økning i feber eller når den slipper taket. Kan måle mens de sover, og ikke ubehagelig for dem.

Hvis de har sovet på kaldt rom og er kald i huden kan det nok vise at de ikke har feber selv om de har det, men får vanligvis utslag like vel på feber. Når de er tatt på badet feks, så ser vi likevel at det måler feber etter kort tid i mer alminnelig temperatur.

Det er feilmargin med pannetermometer, men vår erfaring er at det vi har er ganske nøyaktig i de fleste tilfeller, sjekket med kontrollmålinger rektalt.

Svært sjeldent jeg måler egentlig, man ser og føler jo når de har feber. Men vi bruker pannetermometer og det måler helt nøyaktig her.

Ja det et det vi gjør nå. Men skulle hatt for å slippes å vekke på natta for å måle :)
Har aldri hatt behøv for å vekke for måling om natta, ser ikke helt poenget med det ? Om ungen er veldig syk om natta så sover den ikke godt. Om den sover godt trenger man ikke å måle. Man ser det ut fra form. :)

Vi kjøpte oss et pannetermometer fra Braun da vi fikk første barnet for noen år siden, men har sluttet helt å bruke det. Det er ikke bare unøyaktig slik vi først trodde, det er faktisk ingen sammenheng mellom temperaturen målt rektalt og resultatet av pannemålingene.
Så ville definitivt ikke gått for pannetermometer.

Vi er fornøyde med pannetermometer, målte flere ganger hva normaltemperaturen er på det termometeret før det ble brukt ved sykdom. Viste samme temperatur som rekal måling utenom sykdom, så vi har stolt på det.

Har aldri hatt behøv for å vekke for måling om natta, ser ikke helt poenget med det ? Om ungen er veldig syk om natta så sover den ikke godt. Om den sover godt trenger man ikke å måle. Man ser det ut fra form. :)
Har det motsatt med min. Har han feber sover han vanvittig tungt og godt, både natt og luren på dagen. Da han hadde corona var feberen oppe i 39.7 et par timer etter at han fikk paracet (på natt). Jeg tror mye av mitt behov for å vite temperatur på natten kommer fra den natten der coronaen var verst. Han sov så tungt at jeg fikk nesten ikke til å vekke han. Hadde legevakt på telefonen underveis såklart. Så om det finnes en måte å måle på uten å forstyrre søvnen hans, om det ikke et behov for ny runde paracet så klart, så ønsker jeg å benytte det :)

Har både panne og øretermometer. Pannetermometeret bruker jeg bare som en ca guide for å se hvilket område tempen er på, kan få nesten 1c i forskjell hvis man måler litt ulikt (avstand, tempo), og er ikke alltid lett at det blir riktig, spesielt når barnet sover og posisjonen ikke er ideell. Har akkurat kjøpt et nytt øretermometer Braun termostat 7, men ikke brukt det enda. Håper det er bedre enn det vi hadde før og pannetermometeret.

Kjøpte først pannetermometer og det var ikke til å stole på så det returnerte vi til butikken og byttet det til et øretermometer som fungerer mye bedre

Min eldste sover supergodt med feber, også når den er over 41, så vi må måle om natta. Yngste er urolig på alt over 38,5, så det er litt forskjell :)

Øretermometer framfor panne helt klart, bruker du den riktig er den veldig nøyaktig. Fikk omtrent samme temperatur da jeg kontrollmålte rektalt. Men for å få riktig temp må du passe på at den er stukket langt nok inn i øret

Min eldste sover supergodt med feber, også når den er over 41, så vi må måle om natta. Yngste er urolig på alt over 38,5, så det er litt forskjell :)
Men det er jo ikke farlig å ha feber, om formen er bra. Feber er kroppens forsvar, ikke sykdommen i seg selv

Back
Topp