P-stav

Linni26

Betatt av forumet
noen som kjenner til den type prevensjon? Jeg har hatt hormonspiral en kort periode før, men kommer ikke til og sette inn det igjen siden jeg fikk ett par cyster på eggstokken som var vondt og at spiralen satt fast da jeg skulle ta den ut så jeg måtte ta den ut i narkose. Så har fått litt skrekken fra det. Men jordmor snakket på p-stav som settes i armen. Tabletter er ikke aktuelt da jeg blør støtt og stadig, men er veldig nysgjerrig på denne staven da? Noen erfaringer?

Jeg hadde p-stav sist. Fungerte på meg som cerazette men jeg slapp å tenke på den. Mine bivirkninger var: nedsatt libido og uregelmessige blødninger men jeg hadde omtrent ikke menssmerter. Jeg ble også gravid ganske umiddelbart etter jeg tok den ut (halvannen uke) så syns jo det var positivt, men hos noen kan det ta lang tid.

Jeg har vært relativt fornøyd med den og syns det var veldig greit å slippe å uroe seg for prevensjonen.

Positivt er også at det kun etterlater små merker i huden (innsiden av overarmen) ved innsettelse og uttaking, kan sitte inne lenge og gjør lite ut av seg.

Ellers er det eneste minuset at det er viktig at den settes inn riktig ellers kan man risikere å måtte operere den ut og at den ikke virker som den skal.

Jeg hadde p-stav en god stund, ca 2 år, men måtte dessverre operere den ut da den kom i klem og ble presset inn i bicepsen min under trening. Det er noe av det vondeste jeg har opplevd, men kommer nok til å ta en ny etter barnet er ute, bare spørre om de kan sette den mye lengre unna bicepsen :) hadde nesten aldri mens, kanskje 3-5 ganger på et par år, og menstrasjonssmertene mine uteble under mens også! Merket ikke noe til hormoner - det har jeg aldri gjort med noen prevensjon , og heller ikke nå under graviditet da :p så jeg anbefaler :)

Back
Topp