P-stav

Juice

Glad i forumet
Januarhula 2014
Hei. Fikk satt inn p-stav igår. Ser/kjenner at den er satt inn litt skjevt. Den skal være satt inn i gropa mellom biceps og triceps, men når jeg strammer armen så ser jeg at staven begynner fint i gropa, for så å gå opp mot bicepsen. Den sitter altså litt over biceps. Jeg kjenner heldigvis hele staven, så den sitter overfladisk. Tror du dette kan ha noe betydning for dens virkning, evt. føre til problemer med å få den ut igjen når jeg har tenkt å ta den ut? Idag er armen blå og vond, men regner med at det kommer til å forsvinne etter hvert.
 
Hei. Fikk satt inn p-stav igår. Ser/kjenner at den er satt inn litt skjevt. Den skal være satt inn i gropa mellom biceps og triceps, men når jeg strammer armen så ser jeg at staven begynner fint i gropa, for så å gå opp mot bicepsen. Den sitter altså litt over biceps. Jeg kjenner heldigvis hele staven, så den sitter overfladisk. Tror du dette kan ha noe betydning for dens virkning, evt. føre til problemer med å få den ut igjen når jeg har tenkt å ta den ut? Idag er armen blå og vond, men regner med at det kommer til å forsvinne etter hvert.
Hei:)

Dersom du kan kjenne hele p-staven mellom tommelen din og en av de andre fingrene skal det være satt inn riktig. Du skriver jo også at det sitter overfladisk, det er det den skal - rett under huden. Hvis det er satt inn for "dypt" inn ville det antageligvis ikke vært mulig for deg å kjenne begge endene av staven tydelig - dersom du kjenner begge endene på staven tydelig bør den være satt inn riktig. Det kan bli litt vanskeligere å ta ut staven dersom den er satt inn galt. Det med blåmerker og smerter er vanlig ved innsetting av p-stav, men det er jo noe som skal gå over relativt raskt så ta kontakt med legen hvis det mot formodning ikke går over.

Det er jo umulig å gi noe hundre prosent sikkert svar her, men for meg virker det som alt er som det skal.
Håper dette hjelper noe:)

(NB - Ta gjerne kontakt med legen/helsepersonellet som satt inn staven for deg dersom du er usikker og vil ha en helt sikker vurdering på om staven er satt inn riktig.)

Hilsen
Åse
 
Back
Topp