P-plaster, p-sprøyte?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Noen som har erfaring med bruk av dette?
Hvor sikkert er det, bivirkninger osv.

Etter å ha hørt om folk som får blodpropp av piller vurderer jeg å slutte med piller. Men er det samme virkestoff i plaster og sprøyte, som kan forårsake propp? Eller er det kun p-piller som øker risikoen for det?
Er det evt andre gode alternativer?

Ønsker ikke spiral da.

Jeg brukte p-sprøyte for noen år siden. La på meg en del, men hadde ingen andre bivirkninger.. Mistet mensen helt da og tok ett år før jeg fikk den tilbake igjen. Det var noe skikkelig drit og vil av den grunn ikke anbefale det:)

Jeg har brukt p-sprøyta,jeg fikk ingen bi virkninger,men jeg
venter sårt på mensen som bare uteblir[:(]
tok sprøyta 5 ganger til sammen,skal ikke ta den noe mer før jeg er
100% sikker på at jeg er ferdig med barn hvertfall,angrer stort på
at jeg tok den sprøyta[:@]

ORIGINAL: Blund

ORIGINAL: barn2

Jeg brukte p-sprøyte for noen år siden. La på meg en del, men hadde ingen andre bivirkninger.. Mistet mensen helt da og tok ett år før jeg fikk den tilbake igjen. Det var noe skikkelig drit og vil av den grunn ikke anbefale det:)

Samme her.. Nå har jeg p-plaster og er veldig fornøyd[:)]

Takker for svar! [:)]
Var det jeg var redd for med sprøyta ja... Greit å vite, så takk for advarsel!

Hvordan fungerer p-plaster?
Hvor og når skal det byttes osv.?

Jeg prøvde ut p plaster en periode, og var IKKE fornøyd! Det var vel 1 gang i uka plasteret skulle skiftes (husker ikke helt?), men jeg opplevde at det lett begynte å skrelle av på en måte, slik vanlige plaster også kan gjøre, og jeg fikk små røde prikker som lignet utslett der hvor plasteret hadde vært. Man må bytte plass når man tar i bruk nytt plaster, f eks fra den ene rompeballen til den andre, hehe. Jeg var i en jobb hvor vi hadde med oss en gruppe utviklingshemmede i basseng en dag i uka, og da var det også upraktisk med et plaster som gjerne prellet av...

Sikkert noen som har positive opplevelser med p plaster, men jeg synes det var pyton.. [:'(]

ORIGINAL: Wenchus

Jeg prøvde ut p plaster en periode, og var IKKE fornøyd! Det var vel 1 gang i uka plasteret skulle skiftes (husker ikke helt?), men jeg opplevde at det lett begynte å skrelle av på en måte, slik vanlige plaster også kan gjøre, og jeg fikk små røde prikker som lignet utslett der hvor plasteret hadde vært. Man må bytte plass når man tar i bruk nytt plaster, f eks fra den ene rompeballen til den andre, hehe. Jeg var i en jobb hvor vi hadde med oss en gruppe utviklingshemmede i basseng en dag i uka, og da var det også upraktisk med et plaster som gjerne prellet av...

Sikkert noen som har positive opplevelser med p plaster, men jeg synes det var pyton.. [:'(]

Fint å høre negative opplevelser også, regner jo med at det ikke bare er fordeler.

Er jo de samme virkestoffene i alle typer kombinasjons prevensjon,så fare for propp er jo like stor...
Skal du unngå det mer så blir det vel minipiller (Conludag/Cerazette)...
Jeg har aldri turt å prøve p-sprøyte,hører så mange sliter med å få igjen mens og at de kan blø i mange mnd'er i strekk...
Har prøvd både p-plaster og p-ring og det tålte jeg svært dårlig...Fikk jo mer hormoner av det enn svangerskap og var no innmari kvalm...[8|]
Men alle reagerer jo forskjellig på det,så kan jo være verdt å prøve![:)]

ORIGINAL: ~Star83~

Er jo de samme virkestoffene i alle typer kombinasjons prevensjon,så fare for propp er jo like stor...
Skal du unngå det mer så blir det vel minipiller (Conludag/Cerazette)...
Jeg har aldri turt å prøve p-sprøyte,hører så mange sliter med å få igjen mens og at de kan blø i mange mnd'er i strekk...
Har prøvd både p-plaster og p-ring og det tålte jeg svært dårlig...Fikk jo mer hormoner av det enn svangerskap og var no innmari kvalm...[8|]
Men alle reagerer jo forskjellig på det,så kan jo være verdt å prøve![:)]

Det er sant! [;)]
Aner virkelig ikke hva jeg skal bruke, håper legen kan gi meg noen gode tips også.
Litt skeptisk til spiral, kan jo bli steril om man får bakterier ved innsetting av den...

Jeg har tidligere prøvd kobberspiral og det fungerte ok frem til mensen kom igjen...
Værre blødninger og smerter skal du lete lenge etter,føder heller 10 barn!!!
Og da begynte prøverunden på litt annet uten hell,og så lenge jeg tåler det forskjellige så dårlig -
så mente legen på at hormonspiral og ville være totalt bortkastet...[8|]
Endte opp med sånn passelig ok p-piller...Hadde en del plager med de,men gikk ok nok...
Etter den i magen nå så blir det nok med stor sannsynlighet sterilisering...[:-]

Det er jo en del å velge mellom, likevel føler jeg at det er få alternativer som passer meg.
Brått ender jeg med pillen likevel, enda jeg er blitt skeptisk til så mye hormoner i kroppen.
Om man skal bruke kondom som prevansjon kan det fort bli dyrt også, men er jo ikke så mange andre hormonfrie alternativer.
Stemmer det at spiral koster rundt 1200 kr?

Høres ut til at du har det litt som jeg har hatt det...
Er ikke mye moro igrunn...
Ja,hormonspiral koster mellom 1200-1300,-

Ev så kan jo kanskje en sånn Ladycomp/pearly kanskje være noe!?[:)]

jeg gikk rett i bakken av p.sprøyta,det var skikkelig ekkelt[&o]kom på sykehuset og greier fordi jeg bare lå og rista[&:] Så den tar jeg ikke igjen..p ringen har jeg også prøvd,den var helt grei til den dukka opp mens jeg og typen .. ja dere skjønner[&o][&o] så nå skal jeg prøve meg på piller isteden[8|]

Back
Topp