P piller

førstebaby 24.8.14

Betatt av forumet
Har ikke peiling om dette eg har aldri brukt noe prevensjon før. Men nu begynte eg med microgynon p piller.
Lurer kofor er det bare 21piller for en mnd? Det e jo 30 dager i ein mnd...
 
Har ikke peiling om dette eg har aldri brukt noe prevensjon før. Men nu begynte eg med microgynon p piller.
Lurer kofor er det bare 21piller for en mnd? Det e jo 30 dager i ein mnd...
Er ikke det sånne du ikke skal ta når du skal ha mensen? Når du har tatt de 21 så får du mensen, og da trenger du jo ikke prevensjon så da tar du ikke piller.
 
De går etter syklus på 28 dager/4 uker. Du skal da ta piller i 21 dager og så ha 7 dager uten pille da du skal ha menstruasjon. Også starter du opp igjen på neste brett etter 7 dager uten pille.
 
Du har pillefri uke når du får mensen. Du tar 21 piller, så går det ofte noen dager, så får du mensen. Og da det har gått en uke begynner du på nytt brett igjen ;) Ønsker du piller hele tiden kan du få den typen hvor pillefri uke er byttet ut med sukkerpiller. Da tar du piller kontinuerlig, men sukkerpillene innholdet ikke hormoner og da får du mensen.
 
De med bare 21 piller er jo "mens fri" piller. Og de med 28 er med en uke mens.. Ihvertfall det min lege har sagt.. Men det kan du jo styre selv uansett hva du ønsker da!
 
Du kan sikkert få med 28 piller også men da er siste uken bare sukkerpiller så det går for det samme om du bare tar 21 og så tar du en uke pause før du begynner på neste brett ;)
 
Men det er mini piller som skal tas hverdag. Eg skal miste mensen legen sa... Det konmer bare igjen når eg sluttet.
Microgynon er en p-pille med to ulike hormoner, det er ikke en minipille. Minipiller inneholder kun et hormon. P-piller kommer ofte i enten brett med 21 eller 28 piller. Ved 28 piller er de resterende 7 sukkerpiller, og du vil nok mest sannsynlig få blødning. Men du er sikker prevensjonsmessig den uka du ikke tar piller. Men P-piller er jo ikke 100% sikkert det heller ;)

Ble du noe klokere? ;)
 
Back
Topp