P-piller - blodpropp

smash

Forumet er livet
VIP
Leste nettopp en lang historie som florerer på facebook, om ei jente som fikk p-piller og holdt på å dø pga blodpropp...

Der stod det litt om at helsesøster som ga henne p-piller spurte henne om foreldrene hennes hadde hatt blodpropp.

Har det noe å si??
Denne fikk meg til å tenke...
Mamma har hatt blodpropp, og jeg går på p-piller...
Må jeg slutte?!?!

smash skrev:
Leste nettopp en lang historie som florerer på facebook, om ei jente som fikk p-piller og holdt på å dø pga blodpropp...

Der stod det litt om at helsesøster som ga henne p-piller spurte henne om foreldrene hennes hadde hatt blodpropp.

Har det noe å si??
Må jeg slutte?!?!

Det kan jo være greit å ta en prat med legen iallfall. Vet d noe om hvorfor moren din fikk det?

Løsa skrev:

smash skrev:

Har det noe å si??
Må jeg slutte?!?!

Det kan jo være greit å ta en prat med legen iallfall. Vet d noe om hvorfor moren din fikk det?

Litt usikker.. Ikke pga p-piller hvertfall.. Det tror jeg ho aldri har brukt..
Men ho er litt plaga med åreknuter da.. Kanskje det har noe å si?

Ville forhørt med med fastlegen jeg.. Lillesøsteren min fikk blodpropp i lungen for et år siden, som mest sannsynlig kom av p-pillebruk, skikkelig skummelt. Mener risikoen er litt høyere om noen i familien har hatt det, men alt i alt er det vel risikoer som p.piller, overvekt, langvarig stillesitting og røyking som utgjør den største faren.

Om du har noen av de andre risikofaktorene ( feks overvekt, røyking), og mor har hatt blodpropp,ville ikke jeg valgt  p-piller. Men nå er jeg generelt skeptisk til p-piller å andre hormonpreparater. Det finnes andre alternativer,unødig risiko å ta.

Jeg fikk blodpropp når jeg var 16 år pga p piller. 

Ble spurt om noen hadde hatt blodpropp i familien, sant som var, ingen hadde hatt det.

Etter 2 mnd med p piller, lå jeg på sykehuset i 3 uker med en alvorlig blodpropp i lysken på vei opp til lungene. Måtte gjennom to operasjoner og diverse. 

Det viste seg jeg hadde tykt blod, og det var arvelig. Hele familien min ble testa og det viser seg at mine søstre, mor og tanter (på morsiden) har det samme blodet. Tykt blod med gen for å få blodpropp.

Jeg får ikke gå på noe med hormoner, og må også sjekke mine jenter når de blir eldre om de har samme blodet som meg 

Ta og forhør deg med legen :) 

Leiden Mutasjon er det jeg har (syns jeg å huske) 
Leidenmutasjon er ikke en sykdom, det er egentlig bare en sjelden variant av et arveanlegg som har noe med måten blodet koagulerer på.

heidu skrev:
Om du har noen av de andre risikofaktorene ( feks overvekt, røyking), og mor har hatt blodpropp,ville ikke jeg valgt  p-piller. Men nå er jeg generelt skeptisk til p-piller å andre hormonpreparater. Det finnes andre alternativer,unødig risiko å ta.

Er ikke overvektig og har aldri røyka..
Mamma er overvektig, og ho røyka i mange år, men har ikke røyka de siste 20 eller noe i den duren...

>Spyro< skrev:
Jeg fikk blodpropp når jeg var 16 år pga p piller. 

Ble spurt om noen hadde hatt blodpropp i familien, sant som var, ingen hadde hatt det.

Etter 2 mnd med p piller, lå jeg på sykehuset i 3 uker med en alvorlig blodpropp i lysken på vei opp til lungene. Måtte gjennom to operasjoner og diverse. 

Det viste seg jeg hadde tykt blod, og det var arvelig. Hele familien min ble testa og det viser seg at mine søstre, mor og tanter (på morsiden) har det samme blodet. Tykt blod med gen for å få blodpropp.

Jeg får ikke gå på noe med hormoner, og må også sjekke mine jenter når de blir eldre om de har samme blodet som meg 

Ta og forhør deg med legen :) 

Leiden Mutasjon er det jeg har (syns jeg å huske) 
Leidenmutasjon er ikke en sykdom, det er egentlig bare en sjelden variant av et arveanlegg som har noe med måten blodet koagulerer på.

Nei, så ille!! Stakkars deg!!!!
Jeg syns det er så lettvindt med p-piller.. Kan velge mens selv, når jeg skal ha den, hvor lenge osv.
Orker ikke tanken på å trøkke noe "oppi der" som skal være der et par år...
Kanskje litt sær men..

Løsa skrev:
Tror det er bedre å trøkke noe oppi der enn å få blodpropp.

Ja....

smash skrev:

Løsa skrev:

Ja....

Men husk hormonspiral også kan gi blodpropp..tilførsel av hormoner det også..

p-piller øker sjansen for blodpropp ja. spesielt hvis du røyker. og det er større sjanse om det ligger i familien ja.

heidu skrev:

smash skrev:

Løsa skrev:

Ja....

. Åååå, trodde det fantes hormonfri piral og jeg... My bad, sorry.

Løsa skrev:

heidu skrev:

smash skrev:

Løsa skrev:

Ja....

. Åååå, trodde det fantes hormonfri piral og jeg... My bad, sorry.

Det regner jeg med de fleste vet :-) Men ikke alle vet at hormonspiral ikke virker bare lokalt, men også systemisk..

Man kan få hormonfri spiral. Kobberspiral.
Forøvrig inneholder hormonspiralen mye lavere dose hormoner enn p-piller.

Dersom noen i familien har eller har hatt blodpropp så skal man være veldig forsiktig med p-piller. Det første de sjekket på meg da jeg hadde atypisk lungebetennelse var blodpropp, og det var fordi jeg går på p-piller, har det ikke i familien en gang tror jeg.

Det står også ganske tydelig i pakningsvedlegget, og det BØR være noe av det første legen spør deg om før du får p-piller i det hele tatt.

Jeg + begge søstrene mine har fått spørsmålet når vi ba om p-piller, så jeg vil anta det har en betydning. At det betyr at du må slutte vil jeg ikke tro, men muligens noe å ta til bektraktning.

I teksten du har lest står det til slutt noe om at mye kunne vært unngått om myndighetene bare hadde testet alle jentene som skulle ha p-piller for Leiden-mutasjon, men denne sprøyta koster 50,- per pers og det er billigere å betale for behandlingen av de to som får blodpropp enn å finne ut hvem de er på forhånd. Så test deg, du er i allefall i faresonen om moren din har hatt blodpropp og det er noen av typene du skal holde deg unna. 

heidu skrev:

smash skrev:

Løsa skrev:

Ja....

Hormonspiralen har såpass lite hormoner så det kan ikke sammenlignes med p-piller mtp blodpropper.. Jeg har en sykdom som gjør at jeg kan få (og har hatt) blodpropper og jeg bruker hormonspiral..

Og smash; du kan jo ringe legen og høre.. Er bare å ta en blodprøve så finner du ut :)

Jeg har hatt hormonspiral i over 4 år jeg uten problemer, tross for blodet mitt.

Min fastlege og sykehuset hadde en lang diskusjon over hva som var best for meg, og det var alternativet de fant. Fikk hvertfall ikke problemer med hormonspiralen.

Heller noe oppi dåsa ja, enn blodpropp en gang til ;)

Back
Topp