Pølsegrateng? Hvordan?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Ble litt inspirert av en annen tråd her, der jeg så retten pølsegrateng ble nevnt. Og det hørtes bare SÅ godt ut!

Men hvordan lager dere egentlig pølsegrateng? (har faktisk aldri laget det så spør fordi jeg ikke vet;))

Noen som vil dele oppskriften?

Jeg pleier å gjøre slik:

lager potetmos (enten selv, eller av pose - men da med buljong i vannet for mer smak)
koker pasta
legger potetmosen og pastaen i en ildfast form
strør over de grønnsakene jeg har/liker, eks. brokkoli, gulrot, paprika, løk
kutter opp pølser i små biter og strør over
ost på toppen
krydder etter smak 

:)

Jeg pleier å gjøre slik:

lager potetmos (enten selv, eller av pose - men da med buljong i vannet for mer smak)
koker pasta
ost på toppen
krydder etter smak 

Solrosfrön skrev:
Jeg pleier å gjøre slik:

koker pasta
ost på toppen
krydder etter smak 

Nam nam, hørtes godt ut, ja!:) Takk!

Trodde man måtte ha hvit saus også jeg, men så greit at man ikke trenger det da;)

Det er helt sikkert tusen ulike måter å gjøre det på :) Tror jeg har lest at noen rører i et egg i potetmosen etter den er ferdig, eller at man kan lage hvit saus og tømme over til slutt.. Bare å bruke det man liker :)

Jeg pleier å lage to typer:

1) 2 pk. potetmos i bunnen i en ildfast form. Har på et lag ketschup, et lag revet ost, 1 pk pølser i biter, løk i skiver/biter + krydder (paprika og pizzakrydder).

2) Koker 1 pk. pasta. Lager hvit saus (smør, mel, melk, salt, pepper, muskatnøtt). Blander dette med 1 pk. pølser i biter, og har det i en ildfast form. Strør revet ost over.

Dette er favoritten til ungene :) Jeg også synes det er veldig godt. :)

Pølser, kan gjerne steke dem, ekstra godt med ostepølser. :) Små biter
Kokt makaroni
Tubeost, så mye man vil og hvilken smak man vil. 
Purreløk i små små biter. 
Hvitost blandet litt i + på toppen. :)

Kjempe godt, stekes i ca 10 min :)

Jeg liker veldig godt denne:
koker opp pastaskruer
tilsetter pepperoni smøreost (hvor mange tuber kommer an på hvor mye pasta, så prøv deg frem)
salt
Pepper
Pølser i biter
Evt litt purreløk

Blander alt i ei bolle og rører det godt sammen..
Så legger jeg det i ei ildfast form og har ost på toppen..
Steker det på ca 220 grader til osten er gylden og fin 

gutt09jente11 skrev:

Kokt makaroni

denne er veldig god, og hvis du ikke er god på slumping og MÅ ha oppskrift, så er den her:
http://www.matprat.no/rask/raske-oppskrifter/polseform-med-purre/

Har to alternativer til god pølsegrateng: 

Nr 1: Lag en tykk hvitsaus og ha i salt, pepper og muskattnøtt, bland i kokt makaroni, pølsebiter og grønnsaker(bruk gjerne amerikansk blanding), mengde varieres etter ønske. Ha alt i en form å strø ost eller kavringsmuler over å stek på 180 grader i ca en halv time. *Denne versjonen kan man og bruke til fiskegrateng-da bytter man bare ut pølsebitene med fisk som er lett trekt i lettsaltet vann(del fisken i biter før den blandes forsiktig i sausen). Men må da stekes i 40-45 min*

Nr 2: Kok opp pastaskruer og bland med pølsebiter, purreløk, smøreost/tubeost(skinke eller bacon alt etter hva man liker), ha ost på å stek på 180 grader i ca 20-30 min. Man kan sikkert ha i mere ingredienser som f.eks mais, gulrot osv alt etter hva man vil ha.

Veldig gode begge to :) 

Jeg har en veeeeldig god og feit oppskrift på pølsegrateng som til og med mannen synes var snadder! Skjærer opp så mye pølser du trenger, og koker så mye makaroni du trenger. Når jeg har laget til 5 stk har jeg brukt en hel boks makaroni og 13 grillpølser.
Så lager du hvitsaus (jeg har bare brukt pose), har oppi nesten en boks baconost som smelter seg inn, og litt ost. Rører det fint sammen. Skjærer opp purreløk som du blander inn i sausen. Pepprer og salter litte grann og heller over ildfastformen med makaroni og pølse. Blander dette godt sammen, krydrer med grillkrydder og dekker med ost, før du hiver det inn i ovnen på 200grader i 20-25 minutter:)

Nam nam!!! Veldig god smak!

Dollface skrev:

gutt09jente11 skrev:

Kokt makaroni

denne er veldig god, og hvis du ikke er god på slumping og MÅ ha oppskrift, så er den her:
http://www.matprat.no/rask/raske-oppskrifter/polseform-med-purre/

Ja er den jeg bruker.. snadder synes jeg

Hvit saus, pølsebiter, makaroni og jeg bruker amerikansk grønnsaksblanding topp med ost :)

Jeg lager hvit saus først. Koker makaroni og kjøler den ned litt.
Salt og pepper. Ett par egg oppi. Makaroni oppi også pølsebiter oppi.

Noen har ost på toppen, mens andre har noe kavringsmuler eller hva det heter for noe. Det sistnevnte jeg er vandt med da.

Mens det gratineres, blir potetene, gulrøttene og smøret klart.

Er nommi :) Skal ha det på søndag faktisk

Koker pasta, spiller ingen rolle hvilken type, koker pastasaus, valgfritt dette også, steker pølsebiter, gulrotskiver og finhakket brokkoli (sammen) i en del smør, blander alt dette i en ildfast form og gratinerer :-) Det gjør seg med litt hvitløk oppi også! Og gjerne en skje eller to med creme fraiche ;-)

Jeg pleier å lage to typer: 1) 2 pk. potetmos i bunnen i en ildfast form. Har på et lag ketschup, et lag revet ost, 1 pk pølser i biter, løk i skiver/biter + krydder (paprika og pizzakrydder). 2) Koker 1 pk. pasta. Lager hvit saus (smør, mel, melk, salt, pepper, muskatnøtt). Blander dette med 1 pk. pølser i biter, og har det i en ildfast form. Strør revet ost over.

da blir nr 2 her middag i dag =D

Back
Topp