Påvist svangerskapsforgiftning

Sommerfugler

Forelsket i forumet
August 2018
Er det noen her som har fått det nå, eller hatt det tidligere?

Jeg var på kontroll idag, og etter en tid med høyt blodtrykk så fant de også proteiner i urin idag. Ergo er det påvist sv.forgiftning.

Legen sa noe om at første mål er å komme seg til uke 34 (i uke 32 nå). Kommer nok til å bli satt igang en del uker før termin, men trodde ikke det utviklet seg såååå fort? Noen med erfaring?
 
Samboeren til broren min hadde det nå i mai, men det var en ganske svak en tror jeg. Hun ble forsøkt satt i gang et par uker før termin, men etter 10 dager uten at fødselen startet ble det keisersnitt.
 
Sniker

Mange variasjoner ute og går.
Alt fra kontinuerlig høyt, men stabilt blodtrykk, til gradvis forverring, til brått oppstått og livstruende over noen timer.
Når du først skal få det er det en fordel at det kommer litt sånn gradvis og såpass sent. Lettere å følge med på deg og ha kontroll da.

Blir nok mye ekstra kontroller på deg samt beskjed om å ta det med ro.

Kjenner ei som fikk det brått veldig alvorlig ca 12 uker før termin, neste svangerskap var hun fulgt veldig tett og fødte til termin uten å faktisk utvikle svangerskapsforgiftning
 
Det er noe forskning som tyder på at å spise lite sukker og mye fett er en fordel. Det vil ikke kunne reversere det, men kanskje bremse utviklingen. Skader i alle fall ikke:)
 
Er det noen her som har fått det nå, eller hatt det tidligere?

Jeg var på kontroll idag, og etter en tid med høyt blodtrykk så fant de også proteiner i urin idag. Ergo er det påvist sv.forgiftning.

Legen sa noe om at første mål er å komme seg til uke 34 (i uke 32 nå). Kommer nok til å bli satt igang en del uker før termin, men trodde ikke det utviklet seg såååå fort? Noen med erfaring?

Jeg har fått påvist moderat svangerskapsforgiftning.
Hadde det forrige svangerskap også.

Denne gangen virker det som om ting går litt tregere. Noe som er bra. Var på kontroll i dag. Blodtrykket er høyt, men «stabilt».

Legen på sykehuset sa det var lav terskel for å komme inn på føden ved forverring av symptomer.
Hun sa det var ønskelig å ha bebbis inne fremtil uke 37, men at alt kom an på utviklingen av diagnosen.
Jeg blir fulgt opp hyppig fremover. Skal til lege/ jordmor ukentlig for å sjekke blodtrykk og urin.
Har også fått ny time på sykehuset i neste uke.

Håper jeg slipper gå på trandate denne gangen...
 
Legen mente dette var uvanlig tidlig å få det. Jeg har ikke peiling rett og slett, men har skjønt det er uflorutsigbart og vanskelig å forutse.

Men trodde man kunne gå med det til termin uten at det skjedde så mye mer. Men å gå til termin var glemmesak nå mente de på sykehuset.
 
Jeg har fått påvist moderat svangerskapsforgiftning.
Hadde det forrige svangerskap også.

Denne gangen virker det som om ting går litt tregere. Noe som er bra. Var på kontroll i dag. Blodtrykket er høyt, men «stabilt».

Legen på sykehuset sa det var lav terskel for å komme inn på føden ved forverring av symptomer.
Hun sa det var ønskelig å ha bebbis inne fremtil uke 37, men at alt kom an på utviklingen av diagnosen.
Jeg blir fulgt opp hyppig fremover. Skal til lege/ jordmor ukentlig for å sjekke blodtrykk og urin.
Har også fått ny time på sykehuset i neste uke.

Håper jeg slipper gå på trandate denne gangen...

Hvor høyt er høyt på deg? Jeg har fått beskjed om å komme 3 ganger i uka til sykehuset fremover. Hadde bare litt protein da, så vet ikke helt hva som plutselig ble så «akutt». Men går på en raus dose trandate, som brått mistet effekten. Så mulig derfor.

Hvor langt gikk du forrige gang?
 
Jeg gikk til 9 dager over termin med sv.skapsforgitning i mitt første svangerskap, i 2006. Var innlagt flere ganger og ble fulgt nøye opp, men så lenge baby hadde det bra og vokste nogen lunde som den skulle uten at det ble helt Texas for mitt vedkommende, så lot de meg gå. Ble til slutt satt igang pga vekstavvik hos foster, men hadde jo blitt satt igang i det belet uansett hvis ikke han hadde kommet.

Jeg tror, selv om jo dette er 12 år siden, at praksis varierer litt og graden av svangerskapsforgiftning er også ulik, dertil ulike tiltak på ulike tidspunkt.
 
Hvor høyt er høyt på deg? Jeg har fått beskjed om å komme 3 ganger i uka til sykehuset fremover. Hadde bare litt protein da, så vet ikke helt hva som plutselig ble så «akutt». Men går på en raus dose trandate, som brått mistet effekten. Så mulig derfor.

Hvor langt gikk du forrige gang?

Har det som blir vurdert som lavest av høyt blodtrykk under svangerskap foreløpig. Undertrykket er på alt fra 90-95. Det var sånn det begynte sist også. Hadde det sånn frem til slutten. Da føyk plutselig undertrykket opp. Jeg har andre symptomer som er kommet også blant annet hodepine, magevondt og VANN i ansiktet, hendene og føttene. Har du noen andre symptomer?

De ville jeg skulle avvente med trandate. For blodtrykket er ikke så høyt enda.
Dersom trandaten ikke gir effekt for deg lenger vil jeg tro det er grunnen til at ting er mer akutt hos deg.

Fødte en uke før termin forrige gang. Sleit med blodtrykket og vann i kroppen i måneder etter fødsel sist.

Hva skal de gjøre på sykehuset når du skal dit? Ta ultralyd eller kun blodtrykk og urinprøve?
 
Har det som blir vurdert som lavest av høyt blodtrykk under svangerskap foreløpig. Undertrykket er på alt fra 90-95. Det var sånn det begynte sist også. Hadde det sånn frem til slutten. Da føyk plutselig undertrykket opp. Jeg har andre symptomer som er kommet også blant annet hodepine, magevondt og VANN i ansiktet, hendene og føttene. Har du noen andre symptomer?

De ville jeg skulle avvente med trandate. For blodtrykket er ikke så høyt enda.
Dersom trandaten ikke gir effekt for deg lenger vil jeg tro det er grunnen til at ting er mer akutt hos deg.

Fødte en uke før termin forrige gang. Sleit med blodtrykket og vann i kroppen i måneder etter fødsel sist.

Hva skal de gjøre på sykehuset når du skal dit? Ta ultralyd eller kun blodtrykk og urinprøve?

Har fått en del vann i bena og hendene den siste uken. Gått opp 1,5 kg på 4 dager (mot 4-5 totalt i svangerskapet).

Jeg er ikke helt sikker på hva som blir oppfølgingen. I alle fall urinprøve og blodtrykk. Sikkert ultralyd og, sånn annenhver uke eller noe.

Har økt dosen på trandate enda litt til, så håper det er bedre resultater på neste kontroll :) men betryggende å høre at du nesten fikk fullføre. Ble redd for at det var mer regelen enn unntaket med premature fødsler.
 
Lykke til videre :Heartred
Vær flink og ta det med ro :)
 
Fikk påvist svangerskapsforgiftning med nr 1, men det var ikke før 4 uker før termin. Gikk da plutselig opp 5,5 kg på en uke (mot 4 kg totalt i hele svangerskapet). Gikk til hyppige kontroller og var innlagt to ganger for observasjon. Ble satt igang i uke 38 da det bare eskalerte. Hadde heldigvis ikke behov for bt senkende medisiner etter fødsel, men måtte på en del kontroller. Ved igangsettelse var undertrykket på 117

Hadde ingen tegn til svforgiftning med nr 2 ( litt protein i urinen dager før fødsel ). Ikke noe tegn enn så lenge nå med nr 3 heller :)
 
Fikk svangerskapsforgiftning i uke 32 sist, alt før uke 35 regnes vel som tidlig om jeg husker rett... (har lest meg litt opp dette svangerskapet i forhold til hva jeg kan forvente...) begynte da på trandate og økte også dosen noen ganger, lå også på obs posten på sykehuset. Ble satt i gang uke 37+0, på grunn av liten vekst foster (svangerskapsforgiftning går jo på morkaka og blodgjennomstrømingen der) ...

Har tett oppfølging denne gangen også på grunn av at jeg fikk det tidlig sist, men inntil videre ser det bra ut :)
 
Har fått en del vann i bena og hendene den siste uken. Gått opp 1,5 kg på 4 dager (mot 4-5 totalt i svangerskapet).

Jeg er ikke helt sikker på hva som blir oppfølgingen. I alle fall urinprøve og blodtrykk. Sikkert ultralyd og, sånn annenhver uke eller noe.

Har økt dosen på trandate enda litt til, så håper det er bedre resultater på neste kontroll :) men betryggende å høre at du nesten fikk fullføre. Ble redd for at det var mer regelen enn unntaket med premature fødsler.

Samme som meg det. Gikk plutselig opp 3 kilo på fire dager.
Målet deres er nok å holde lille i magen din så lenge som mulig og så lenge det er forsvarlig for din helse og babyen sin[emoji173]️

Du må holde meg oppdatert om hvordan det går[emoji173]️
Krysser fingrene for at øking av dosen gir mer effekt på blodtrykket
 
Legen mente dette var uvanlig tidlig å få det. Jeg har ikke peiling rett og slett, men har skjønt det er uflorutsigbart og vanskelig å forutse.

Men trodde man kunne gå med det til termin uten at det skjedde så mye mer. Men å gå til termin var glemmesak nå mente de på sykehuset.
Mange som har fått det mye tidligere enn dette
 
Legen mente dette var uvanlig tidlig å få det. Jeg har ikke peiling rett og slett, men har skjønt det er uflorutsigbart og vanskelig å forutse.

Men trodde man kunne gå med det til termin uten at det skjedde så mye mer. Men å gå til termin var glemmesak nå mente de på sykehuset.

Det sa hun til meg også, at det var vanligere at det kom etter uke 35..[emoji4]
 
Lykke til, håper lille får være i magen en stund til:Heartred
 
Samme som meg det. Gikk plutselig opp 3 kilo på fire dager.
Målet deres er nok å holde lille i magen din så lenge som mulig og så lenge det er forsvarlig for din helse og babyen sin[emoji173]️

Du må holde meg oppdatert om hvordan det går[emoji173]️
Krysser fingrene for at øking av dosen gir mer effekt på blodtrykket

Ja, uvissheten om hvordan det utvikler seg er verst å forholde seg til synes jeg. Men krysser fingra for at kontrollen imorgen viser bedring :-D

Takk for at du deler dine erfaringer :)
 
Fikk svangerskapsforgiftning i uke 32 sist, alt før uke 35 regnes vel som tidlig om jeg husker rett... (har lest meg litt opp dette svangerskapet i forhold til hva jeg kan forvente...) begynte da på trandate og økte også dosen noen ganger, lå også på obs posten på sykehuset. Ble satt i gang uke 37+0, på grunn av liten vekst foster (svangerskapsforgiftning går jo på morkaka og blodgjennomstrømingen der) ...

Har tett oppfølging denne gangen også på grunn av at jeg fikk det tidlig sist, men inntil videre ser det bra ut :)
Så bra at det foreløpig ser bra ut :) håper du slipper det denne gangen <3
 
Back
Topp