Påvirker virkelig Q10 eggkvalitet?

Isond

Elsker forumet
Har lest i boken til Rebecca Fett: It starts with the egg.

Deler av hennes budskap er at Q10 bidrar til å forbedre eggkvalitet, ganske betydelig ifølge boken. Står også at IVF-pasienter ofte blir anbefalt å starte med Q10 noen måneder før behandling.

Jeg er ikke IVF-pasient selv, så vet ikke om dette stemmer her i Norge. Er det noen her som har fått anbefalt Q10, og kanskje og fått se i praksis om det har noen effekt? I boka hevder forfatteren av eggkvaliteten hennes ble veldig forbedret, og at hun gir Q10 æren for det i stor grad.

Stemmer dette? Er ikke sikkert noen her har prøvd det, men veldig fint om noen har og kan si litt om hva erfaringen var. Om Q10 er hypet og ikke egentlig virker, eller om det har en effekt. Er over 40 selv, og på leting etter noe som kanskje kan hjelpe meg å bli gravid.

Har lest i boken til Rebecca Fett: It starts with the egg.

Deler av hennes budskap er at Q10 bidrar til å forbedre eggkvalitet, ganske betydelig ifølge boken. Står også at IVF-pasienter ofte blir anbefalt å starte med Q10 noen måneder før behandling.

Jeg er ikke IVF-pasient selv, så vet ikke om dette stemmer her i Norge. Er det noen her som har fått anbefalt Q10, og kanskje og fått se i praksis om det har noen effekt? I boka hevder forfatteren av eggkvaliteten hennes ble veldig forbedret, og at hun gir Q10 æren for det i stor grad.

Stemmer dette? Er ikke sikkert noen her har prøvd det, men veldig fint om noen har og kan si litt om hva erfaringen var. Om Q10 er hypet og ikke egentlig virker, eller om det har en effekt. Er over 40 selv, og på leting etter noe som kanskje kan hjelpe meg å bli gravid.
Det har vært snakk om dette en del på forumet tidligere, f.eks her:
https://forum.babyverden.no/threads...åvirker-lave-reserver-høy-alder-pcos.2013611/

Veldig spennende!

Jeg prøvde q10 i minst 5 mnd før nytt prøverørforsøk, 300-400 mg hver eneste dag og det ble ingen endring i eggkvaliteten her fra forsøket vi hadde før og etter oppstart av q10. Fikk bare 1 blastocyst på siste forsøk og det fikk vi på de forrige også før q10.

3 forsøk (kort protokoll, prednisolon) uten q10 - neg
4. forsøk (icsi, lang protokoll, albyl e, q10 i ca 12 uker før) - gravid i uke 35

Så jeg vet ikke om det var albyl e, icsi, lang protokoll, q10 eller helt random

Hvis det var mye forskning og evidens om at det hjelper, hadde legene anbefalt q10 til alle som sliter med å bli gravide. Så jeg tror ikke at bare q10 kan fikse alle problemene. MEN samtidig tenker jeg at det kan være verdt å prøve, fordi alt som bidrar til å være så frisk som mulig, påvirker eggene positivt. Det skal i hvert fall ikke skade.
Det samme med å trene, spise masse frukt/grønt, sove nok, osv. Alt kan bidra i større eller mindre grad.

Det er fullt mulig å bli gravid etter fylt 40, selv om det kanskje tar litt mer tid.

Back
Topp