Se her:) Forskning om Q10 påvirker lave reserver, høy alder, PCOS

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Jeg fant en forskningsartikkel om Q10 for to år siden. Og har skrevet om det av og til her inne. Men jeg tenker det kan være en ide å legge ut artikkelen (link) her, med noen sitater. Det virker som få vet om dette. Merk at det er gjort få studier av dette. Men av det som er gjort så har de funnet interessante ting.

Det kan være verdt å lese.

Her hjemme forberedes det til IVF med Q10 tilskudd. Ved forrige graviditet flyttet eggløsningen seg til to dager tidligere, og for meg var det bevis nok på det forskningen viser, at man med Q10 trengte mindre dose stimulering med hormoner, altså eggene blir mer følsomme og da tenker jeg modner lettere/tidligere. De trenger ikke like lang tid.
Denne gangen er vi igang med å prøve på ny baby. Mens vi venter har jeg begynt på Q10. Jeg er på andre syklus nå med Q10, så jeg har ikke kommet langt nok til å se om eggløsningen flytter seg denne gangen. Den foreløpige forskjellen er at eltestene viser svak kontrollstrek ved negativ test (fra samme pose babyplan som sist syklus). Jeg vet at det kan være variasjoner mellom tester, men jeg velger å tro at denne syklusen produserer kroppen mindre hormoner fordi det ikke trengs en like stor dose som før. Ved forrige syklus da jeg nettopp hadde startet med Q10 så så eltestene nesten positive ut i to uker. Så da regner jeg med at hormonproduksjonen var veldig høy.
Det kan hende jeg er naiv, men det er verdt et forsøk for oss.
Det hadde vært interessant om noen andre her inne kan fortelle om egne erfaringer.

Det står ikke mye om det her, men den påvirker også sperm positivt. Det er bare å søke på Google på Q10 fertility.

Håper jeg ikke blir slaktet for dette. Men jeg tar sjansen og håper dette kan hjelpe noen.

Merk at det er Q10 uniqinol som er det beste alternativet. Ikke Q10 Uniqinon.

Her er link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5870379/#!po=0.847458

Artikkelen er veldig lang og på engelsk.

Her er noen sitater oversatt av Google translate:

-En annen randomisert kontrollert studie på 101 unge kvinner med PCOS viste at tilsetning av CoQ10 i en dose på 180 mg under ovulasjonsinduksjon med klomifencitrat forbedret ovariesvaret hos klomifenresistente kvinner og resulterte i høyere klinisk graviditet.

(Another randomized controlled study in 101 young women with PCOS demonstrated that addition of CoQ10 in a dose of 180 mg during ovulation induction with clomiphene citrate improved ovarian response in clomiphene-resistant women and resulted in higher clinical pregnancy rate.)



Resultatene våre viser at forbehandling med CoQ10 resulterte i signifikant reduksjon i den totale mengden gonadotrofin som var nødvendig for å oppnå ovarierespons, kortere stimuleringsvarighet, høyere topp E2-nivåer og antall hentede oocytter.

(Our results show that pretreatment with CoQ10 resulted in a significant reduction in the total amount of gonadotrophin required to achieve ovarian response, shorter stimulation duration, higher peak E2 levels and number of oocytes retrieved).


-CoQ10 har også vist seg å forbedre mitokondriell funksjon og gjenopprette energiproduksjon av mitokondrier

(CoQ10 has been also shown to improve mitochondrial function and restore energy production by mitochondria


Hos mennesker korrelerte nivåer av CoQ10 i follikulærvæsken positivt med oocyttmodning, embryokvalitet og graviditet hos kvinner som gjennomgikk ART

(In humans, levels of CoQ10 in the follicular fluid correlated positively with oocyte maturation, embryo quality and pregnancy in women undergoing ART)



-CoQ10 har også vært assosiert med forbedret ovariereserve. Hos gnagere reverserte administrering av CoQ10 ovarietoksisitet av cisplatin, noe som førte til økning i serum AMH-konsentrasjoner, forbedret AMH-positiv follikkelantall og lavere antall atretiske follikler [22]. Eksponering for CoQ10 gjenopprettet eggstokkreserve hos mus med indusert akselerert oocyttap [21]. For øyeblikket er det imidlertid relativt lite informasjon om den nøyaktige mekanismen som CoQ10 påvirker ovariereserve hos mennesker, og det er vanskelig å konkludere om CoQ10 redder follikler fra apoptose eller forbedrer urfollikkelaktivering. I denne studien var det signifikant reduksjon i baseline FSH-nivåer etter 60 dagers CoQ10-administrering.



-Det er antatt at to måneders eksponering for CoQ10 kan forbedre energiproduksjonen i eggstokken, men kanskje ikke er lang nok til å gjenopprette langvarig effekt av oksidativ skade [25]. Det skal bemerkes at det tar omtrent tre måneder før en urfolikkel når det preovulatoriske stadiet.

( It has been supposed that two months exposure to CoQ10 could improve energy production in the ovary but might not be long enough to restore prolonged effect of oxidative damage [25]. It should be noted that it takes about three months for a primordial follicle to reach the preovulatory stage)


-Til slutt, i denne studien, evaluerte vi ikke nivåene av oksidative stressmarkører før eller etter behandling, og vi vurderte ikke innflytelsen fra andre livsstilsfaktorer som kan utgjøre kvinner med høyere risiko. En terskeleffekt av CoQ10 kan variere på individnivå på grunn av interferens med andre miljøeksponeringer som fører til oksidativt stress, og dette bør vurderes i utformingen av fremtidige studier.
 
Merk, som jeg forsto det.
De opplevde flere levendefødte barn, men ikke så stort antall at de kan si med sikkerhet at dette faktisk er pga Q10, pga for få studier til å dra en sikker konklusjon.

Og som jeg forsto det, det var betydelig færre spontanaborter.

Kanskje noen andre forstår litt mer av artikkelen. Det er ganske avansert engelsk:bookworm::dead:
 
Merk, som jeg forsto det.
De opplevde flere levendefødte barn, men ikke så stort antall at de kan si med sikkerhet at dette faktisk er pga Q10, pga for få studier til å dra en sikker konklusjon.

Og som jeg forsto det, det var betydelig færre spontanaborter.

Kanskje noen andre forstår litt mer av artikkelen. Det er ganske avansert engelsk:bookworm::dead:

det er bra at dette kommer frem :) nå har jeg hørt om nok et tilfelle hvor dem opplevde mye bedre kvalitet å kunne dyrke frem blasto OG få på frys noen. Nå skal JEG/vi forsøke dette her ;) så bidronning under selve stimuleringen.
 
det er bra at dette kommer frem :) nå har jeg hørt om nok et tilfelle hvor dem opplevde mye bedre kvalitet å kunne dyrke frem blasto OG få på frys noen. Nå skal JEG/vi forsøke dette her ;) så bidronning under selve stimuleringen.
Fantastisk Spennende! Pass på at det er Uniqinol 100mg. I studien brukte de 600mg. Jeg går for 400, og vurderer å øke til 600.
Hvordan gjør du det? Hvilken dose, hvor lenge før behandling?
 
Hei,

Veldig bra at du legger ut dette. Jeg ble spontant gravid da jeg tok Q10 (+ en «cocktail» av ymse andre vitaminer ++) - var uforklarlig barnløs med antagelig noe lav eggkvalitet (2 ivf - 12/15 egg ut - dårlig kvalitet på alle og ingen på frys). Skal prøve Q10 igjen hvis vi bestemmer oss for å forsøke på nr 2 :)
 
Fantastisk Spennende! Pass på at det er Uniqinol 100mg. I studien brukte de 600mg. Jeg går for 400, og vurderer å øke til 600.
Hvordan gjør du det? Hvilken dose, hvor lenge før behandling?
Hvorfor så høy dose? Og stopper du da ved egguttak?
 
Fantastisk Spennende! Pass på at det er Uniqinol 100mg. I studien brukte de 600mg. Jeg går for 400, og vurderer å øke til 600.
Hvordan gjør du det? Hvilken dose, hvor lenge før behandling?

jeg tror jegharkjøpt feil type :eek: men tenker øke til Max dose siden det er så få med god kvalitet. Så kanskje man blir overrasket :D må kjøpe ny eske i morgen uansett. Enda 3 mnd til oppstart ca da, så går nok fint :)
 
Hvorfor så høy dose? Og stopper du da ved egguttak?
Fordi i forskningen brukte de 600mg. De skriver at man kan ta opp til 900mg uten problem. De registrerte ingen bivirkninger med høy dose.
Jeg syns 600 høres mye ut så jeg har lagt meg på 400.

Jeg stopper ved innsett. Gjør det så lenge som mulig for å sørge for at de eggene som er igjen er som best mulig hvis jeg ikke blir gravid.
 
jeg tror jegharkjøpt feil type :eek: men tenker øke til Max dose siden det er så få med god kvalitet. Så kanskje man blir overrasket :D må kjøpe ny eske i morgen uansett. Enda 3 mnd til oppstart ca da, så går nok fint :)
Med tre måneder så ligger du jo innenfor det de skriver om at «Det skal bemerkes at det tar omtrent tre måneder før en urfolikkel når det preovulatoriske stadiet». (Hvis du tar Q10 i tre måneder)
 
Hei,

Veldig bra at du legger ut dette. Jeg ble spontant gravid da jeg tok Q10 (+ en «cocktail» av ymse andre vitaminer ++) - var uforklarlig barnløs med antagelig noe lav eggkvalitet (2 ivf - 12/15 egg ut - dårlig kvalitet på alle og ingen på frys). Skal prøve Q10 igjen hvis vi bestemmer oss for å forsøke på nr 2 :)
Samme med oss! Vi ble gravide selv på Q10 og det ble barn av det
 
Fordi i forskningen brukte de 600mg. De skriver at man kan ta opp til 900mg uten problem. De registrerte ingen bivirkninger med høy dose.
Jeg syns 600 høres mye ut så jeg har lagt meg på 400.

Jeg stopper ved innsett. Gjør det så lenge som mulig for å sørge for at de eggene som er igjen er som best mulig hvis jeg ikke blir gravid.

Ok, vet bare at om man tar støttevitaminer og Q10 som er lett oppløselig så kan man legge seg på en normal dose for å hjelpe kroppen å ta opp. Altså 100 mg pr dag. Så høy dose må nok da være fordi kroppen ikke lett tar opp Q10 uten hjelp.
Også er det viktig å ikke ta Q10 og blodfortynnende medisiner samtidig
 
Jeg har stor troa på Q10. Jeg har veldig lav eggreserver i forhold til min alder. Jeg er bare 27 år. Jeg begynte med Q10 to måneder før sprøyt behandling. I tillegg tok jeg store doser av tran, vitamin D, B og C og magnesium. Jeg fikk til slutt 10 egg på frys. Jeg velger å tro at alt kost tilskuddet hjelp meg veldig ☺️
 
Ok, vet bare at om man tar støttevitaminer og Q10 som er lett oppløselig så kan man legge seg på en normal dose for å hjelpe kroppen å ta opp. Altså 100 mg pr dag. Så høy dose må nok da være fordi kroppen ikke lett tar opp Q10 uten hjelp.
Også er det viktig å ikke ta Q10 og blodfortynnende medisiner samtidig
Du kan mye om dette:cat: Jeg kjører på med ekstra for å være sikker:joyful:
 
jeg tror jegharkjøpt feil type :eek: men tenker øke til Max dose siden det er så få med god kvalitet. Så kanskje man blir overrasket :D må kjøpe ny eske i morgen uansett. Enda 3 mnd til oppstart ca da, så går nok fint :)
Jeg har positiv eltest I DAG! Det er bare cd13! Jeg pleier å ha positiv eltest cd18!

Tar Q10 kombinert med Salvie te så det er sagt. Salvie te kan ha gjort noe også
 
Jeg har lav amh og dårlig eggkvalitet. Har hatt 4. IVF ferskforsøk, aldri fått noe på frys. Før forrige forsøk tok jeg 200 mg q10, multivit, omega 3 og D vit slavisk i 2 mnd før egguttak. I tillegg var jeg forsiktig med sukker.

fikk ikke egg på frys, men to av embryoene hadde god kvalitet og ble satt inn. Nå er jeg gravid 6 +3. Har tatt de andre vitaminene før de forrige forsøkene også uten resultat, så jeg har stor tro på q10. Nå håper jeg det sitter hele veien!
 
:love2
Jeg har lav amh og dårlig eggkvalitet. Har hatt 4. IVF ferskforsøk, aldri fått noe på frys. Før forrige forsøk tok jeg 200 mg q10, multivit, omega 3 og D vit slavisk i 2 mnd før egguttak. I tillegg var jeg forsiktig med sukker.

fikk ikke egg på frys, men to av embryoene hadde god kvalitet og ble satt inn. Nå er jeg gravid 6 +3. Har tatt de andre vitaminene før de forrige forsøkene også uten resultat, så jeg har stor tro på q10. Nå håper jeg det sitter hele veien!
Fantastisk:love7 Gratulerer så mye:wav
Krysser fingrene for at det holder hele veien
 
Synes dette hørtes veldig interessant ut. Lest selv en god del om det, også for å forbedre spermkvalitet, men aldri kommet så langt at jeg har testet. Vurderer dette om ikke siste fryseforsøket blir noe av og vi må i gang med nytt egguttak.
Hvor kjøper dere dette?
 
Vi startet opp med q10 for 2 mnd siden :)
 
Last edited:
Synes dette hørtes veldig interessant ut. Lest selv en god del om det, også for å forbedre spermkvalitet, men aldri kommet så langt at jeg har testet. Vurderer dette om ikke siste fryseforsøket blir noe av og vi må i gang med nytt egguttak.
Hvor kjøper dere dette?
Bestiller på sunkost.no eller life.no :)
 
Back
Topp