påskeproblematikk

pappan

Andre møte med forumet
Hei[:)]

Min kjære venter barn i november, og dermed er det naturlig for oss å måtte ta en del forhåndsregler, blant annet når det gjelder mat. Har kjøpt inn et stort og saftig lammelår([;)]) som vi planlegger å nyte ila. påsken, men kom plutselig til å tenke på om dette er så lurt. Har hørt at gravide skal ha maten sin veldig godt stekt (spes. kjøttdeig og andre farser). Men gjelder dette også for steker og fileter? Dersom man steker en filet eller et lammelår i ovnen og tar den ut ved ca 70 grader, når den er rosa, vil dette da være skadelig eller farlig på noen måte? Da min kjære var gravid for første gang var hun veeeeldig nøye på slike ting, men når vi begge ser tilbake på det, virker det kanskje som vi var litt overforsiktige.

Tips og innspill mottas med stor takknemlighet[:D]

Bare å spise om der hadde vært opp til meg, regner med det er norsk kjøtt det er snakk om[;)]

Hadde det vært spekemat hadde jeg hatt litt andre forhåndsregler som å fryse maten før den gravide fikk smake (for å drepe mest mulig bakterier).

Kos dere i påska[:)]

Spis og vær glad dere[:)]

Min kjære sier: Norsk kjøtt eller ei, det må jo være godt nok stekt? Alle bakterier drepes jo ikke dersom kjøttet er rosa?

På kjøtt som ikke er kvernet er bakteriene på utsiden og blir drept ved høy temperatur så den gravide kan spise det[:D]

Jeg turte selv ikke å ta noen sjanser på det så jeg stekte alt nesten helt igjenom[;)] Dere kan kanskje skjære av noen biter til henne og legge de inn i ovnen litt lenger? Om hun ikke tør å spise det litt rosa [;)]

Back
Topp