pålegg, hjelp!

Mailykke2

Forelsket i forumet
Hva tenker dere om å spise salami og servelat?? Kan man spise det? Hører sååå mye forskjellig, og så så lyst på det..... 

Håper dere kan svare :)
 
Servelat blir vel noe annet enn salami, men tanta mi som er jordmor sier nei, nei til salami. Du kan lese mer her, det er siden fra myndighetene: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret
Jeg elsker spekeskinke, men fordi fryserene i norske hjem ikke er kalde nok, så drepes ikke listeria, og derfor vil jeg ikke spise det. men gjett om jeg skal i mai!!!

Står blant annet på den siden:
Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide.
 
Salami er spekemat, så det skal man egentlig ikke spise. Servelat er ok :) men alt kjøttmat må spise i god tid før det går ut på dato... Står masse på matportalen
 
Salami ville jeg holdt meg unna, siden det er "rått" og kan forårsake e-coli/listeria (skremme, skremme...) Jeg har forresten veldig lyst på spekekjøtt, men spiser det ikke av denne grunn.
Servelat og alt av kokt kjøttpålegg kan du spise så lenge det er ferskt :)
 
så da kan vi spise servelat, hamburgerrygg og skinke?? :)  Kommer langt med å kunne spise det :)
 
Retningslinjene fra mattilsynet er ganske tydelige, men de ulike jordmødrene er ganske forskjellige i sine anbefalinger. Hun jeg går til mener jeg kan spise salami så lenge pakken er helt fersk og ikke har ligget åpen lenge.

Jeg har personlig et ganske avslappet forhold til dette med maten. Norge har ekstremt strenge retningslinjer for produksjon av mat og faren er ganske liten for at man skal bli smittet av noe.

Man kan aldri si aldri, men sannsynligheten er liten.
 
Kjøttpålegg bør man spise i god tid før utløpsdatoen, også bør man ikke spise det om det er mange dager siden pakken ble åpnet..

Spekemat bør man holde seg unna..
 
Kokt kjøttpålegg er greit så lenge det ikke har ligget for lenge. Hvis pakken bare har vært åpen i noen dager er det helt greit. Hvis dere spiser lite sånt er det bare å dele opp pakkene og fryse dem ned.
 


Heleneholt skrev:
så da kan vi spise servelat, hamburgerrygg og skinke?? :)  Kommer langt med å kunne spise det :)



Man bør vel kansnkje ikke spise hamburgerrygg, for den er røkt. For at bakterier skal dø, må kjøkk kokes eller stekes, altså hele kjøttet må være over en viss temperatur for at baktereine skal dø. Når noe røkes, skjer ikke dette.
 
Seriøst??? Jeg har spist masse hamburgerrygg og røkt skinke!!!!! Er ikke det greit?????
 
Hamburgerrygg og røkt skinke er ikke noe problem. De er kokt før eller etter de blir røkt. Ved koking blir de varmebehandlet med mer enn 70 grader og det ingen fare for listeria osv.
 


Linnkri skrev:
Hamburgerrygg og røkt skinke er ikke noe problem. De er kokt før eller etter de blir røkt. Ved koking blir de varmebehandlet med mer enn 70 grader og det ingen fare for listeria osv.

 
Det ante meg, men jeg var ikke sikker, så jeg har foreløpig droppet å spist det, men nå skal det spises ;)

 


rita. skrev:


Heleneholt skrev:
så da kan vi spise servelat, hamburgerrygg og skinke?? :)  Kommer langt med å kunne spise det :)



Man bør vel kansnkje ikke spise hamburgerrygg, for den er røkt. For at bakterier skal dø, må kjøkk kokes eller stekes, altså hele kjøttet må være over en viss temperatur for at baktereine skal dø. Når noe røkes, skjer ikke dette.

Hamburgerryggen er kokt ;)
 
Det går jo an å spise salami på ostesmørbrød da Det har jeg lagt min elsk på Servelat, skinke, løkrull. Alt er kokt. Man kan til og med spise rød roastbeaf, for den har vært gjennomvarmet på 70 grader. Ikke blodig roastbeef da. 
 


Sweet Chili skrev:
Det går jo an å spise salami på ostesmørbrød da Det har jeg lagt min elsk på Servelat, skinke, løkrull. Alt er kokt. Man kan til og med spise rød roastbeaf, for den har vært gjennomvarmet på 70 grader. Ikke blodig roastbeef da. 


er roastbeef kokt ? :D :D :D jeg gikk hele forrige svangerskap å siklet etter roastbeef, så da skal det spises denne gangen! :D
 
gjentar meg selv om sier..
du kan spise all spekemat om du vil hvis du varmer det opp til 72 grader kjernetemperatur og holder den der i mist 15 sekunder..kan enten spises varm elle rkjøles ned..
har 4 dager holdbarhet etter dette... dette er etter mattilynets regler for sykehus, institusjoner og storhusholdning..
 


rita. skrev:


Sweet Chili skrev:
Det går jo an å spise salami på ostesmørbrød da Det har jeg lagt min elsk på Servelat, skinke, løkrull. Alt er kokt. Man kan til og med spise rød roastbeaf, for den har vært gjennomvarmet på 70 grader. Ikke blodig roastbeef da. 


er roastbeef kokt ? :D :D :D jeg gikk hele forrige svangerskap å siklet etter roastbeef, så da skal det spises denne gangen! :D

Nei, den er stekt :D Hehe :p
 
Back
Topp