Påkledning trilletur, amming

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei!
Hva har dere på lille i vogna på trilletur hvis det ligger rundt 10-15 grader ute? Hva gjør dere eventuelt med amming hvis babyen blir sulten (i de ulike årstidene)?
 
Kommer litt an på alder og om det blåser ute eller er sol. Er det sol vil det bli varmere i vogna enn om det regner. Har vel gjerne hatt bomullsbody, strømpebukse og en tynn jakke i ull eller ull/bomull samt dyne og eventuelt et pledd :) ved nyfødt har jeg nok også hatt en tynn lue, mens en på 8 mnd kanskje ikke trenger det under soving med kalesjen oppe.

Når det gjelder amming så har jeg prøvd å time med å gå ut v huset når jeg tror baby har spist nok og fått bæsjet og ny bleie, men særlig med nyfødte er dette veldig uforutsigbart. Jeg fødte sist i januar så da er det rett og slett ikke mulig å skifte bleie eller amme utendørs, når det er 3 minus og tett snøvær :hilarious: derfor hadde vi en fast tur til et senter hvor vi kunne skifte og amme, det lå en halvtimes trilletur unna så da visste jeg at vi fikk ordnet alt innen kort tid.

Når de blir større og man kjenner babyen vet man mye mer når det passer bra å ta en trilletur og når man må vente så de får ammet ferdig, og når de skal ha seg en lang lur :)

Mange babyer synes det er for mye lys, lyd og inntrykk utendørs til at de klarer å amme skikkelig, men det er individuelt. Min var sånn og inntil jeg lærte å amme han i bæresjal var vi ganske begrenset til å besøke folk hvor vi kunne låne et stille rom, eller et ammerom uten for mye lys og radio. Men det finner du ut av. Noen får til å alenge puppen nedi vogna om babyen plutselig må ha melk, men jeg har aldri fått til det :p
 
Som veivalsa skriver kommer det ann på hvor stor babyen er, vind, sol o.l. Det er også forskjell på om temperaturen vil stige underveis på turen eller ikke. Babyer er også ulike, noen varme andre trenger mer tøy. Jeg er veldig glad i vår/høst poser De luner mer enn dyne synes jeg. Nyfødt/første mnd i 10-15 grader har jeg på ull jakke, lue og votter i tillegg til pose og evt pledd over hvis det blåser surt. Ved ca 6 mnd + på våren har jeg da ikke tatt på votter hvis det er over 10 grader og babyen skal sove (da putter jeg hendene nedi posen ved behov. Nærmere 15 grader og sol på våren jeg vet det blir varmere har jeg dropper både lue og votter i baggen, men behold tynn lue/solhatt i sittedelen. Over 15 grader har jeg heller ikke på jakke. Dette er ca alder og temperaturer.
 
Back
Topp