På vei ned igjen

Alma<3

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2024
Oktoberfest 2024 ❤️
Var på mitt slankeste siden tenårene før jeg ble gravid med første barnet i 2021, gikk opp 12 kg i det svangerskapet og brukte over ett år på å gå ned de kiloene. Vekta satt bom fast imens jeg ammet. Så ble jeg gravid igjen -og mistet- fire ganger på rad i løpet av 2023, men gikk opp i hvert svangerskap minst 2 kg og rakk ikke gå ned igjen imellom de. I januar 2024 ble jeg gravid, vellykket denne gangen og gikk opp ca 13 kg. Gikk ned 10 kg etter fødsel men ammehunger, en liten depresjon og jul har fått meg opp igjen, så er på totalt -4 kg siden fødsel (3 måneder pospartum nå). For å komme meg ned på før-gravid-vekt så må jeg gå ned ca 19 kg, helst kunne jeg tenkt meg å gått ned 30 kg men mulig det er urealistisk... Vet det fortsatt er tidlig så stresser ikke med vekta, men vil begynne med å kutte alt av søtsaker og sukker og bevege meg litt mer, så ser vi hvordan det går. ☺️ Skal ikke gå på noe superstreng diett da jeg fortsatt ønsker å amme. Dagboka lager jeg for å ha litt oversikt, og gøy å dele veien med flere.

Vektnedgang siden fødsel: - 4 kg
Mål i cm:
Bryst (nylig ammet): 113,5 cm
Liv: 92 cm
Hofte: 116 cm

Motivasjonen er: føle seg bedre i egen kropp, unngå livsstilssykdommer, ha en sunn kropp lenge så jeg kan være lenge med i barnas liv og se de vokse opp ❤️

I dag veide jeg meg på morgenen, for var så nysgjerrig og tror du ikke jeg har gått ned en hel kilo da? Det hadde jeg ikke forventet! På én dag?? Det er jo bare vann, men gøy at kroppen reagerer så godt på de endringene jeg har innført. Blir spennende å se neste uke!

Endringene jeg har innført er:
  • Spise kvelds tidligere, helst unngå å spise senere enn kl.20 (vi har slitt med søvn på storesøster og ofte ikke fått spist kvelds selv før kl.22-23, det er jo ikke det beste for vekta. Og da såååå sulten at vi alltid falt i fella for å spise noe som ikke er bra for oss).
  • Drikke en kopp te før sengetid. Funnet en sjokoladeté (!) faktisk som ikke var så værst. Og kjøpt inn masse god fruktté. Føler meg litt forvirra over hvilke teer man kan og ikke kan drikke når man ammer men har kjøpt de samme som de hadde på føden så satser på at de er trygge.
  • Dropper frokost og tar kun en kopp kaffe. Er ikke spesielt sulten på morgenen uansett og er så mye styr med å få snupp klar til barnehagen imens jeg har bebis samtidig, så godt å slippe å stresse med frokost til meg.
  • Spise mellom 1600 og 1800 kcal om dagen. Ammehjelpen anbefaler jo at man ikke går under 1500 når man ammer så det passer jeg på å ikke gjøre, livredd for å miste melka. I går lå jeg på 1300 når jeg regnet over på kvelden, så da måtte jeg faktisk spise mer! Spist litt over 1700 i dag og i går.
  • Spise 20-30 g nøtter og en liten naturell yoghurt om dagen
  • Spise mer grønnsaker og frukt og bær, belgvekster, egg og rent kjøtt/fisk
  • Bytte hvit ris og pasta mot fullkorn, og redusere mengden. Bytte ut deler av det med grønnsaker.
  • Brød kun til kvelds, fullkorns surdeigsbrød med proteinrikt pålegg
  • Kutte all brus, potetgull, kaker, sjokolade, godis, is, desserter osv (jula ble litt mye)
Så langt synes jeg det går fint, jeg er sulten men ikke på en sånn "raide skapene-måte". Og jeg er supermotivert!! Har satt på alarm på mobilen 2 ganger for dagen med påminnelse om hvorfor jeg gjør dette (helse, barna, selvfølelse). Og jeg har endret bakgrunnsbildet til et av meg og mannen da jeg hadde en vekt jeg var fornøyd med. ☺️

Dette var dagens lunsj og største måltid, ble å bestille mat i dag da vi også holder på med montering av møbler og å flytte inn i nytt hjem.
1000067901.jpg

Og til kvelds tre små skalker, må få kjøpt mer brød i morgen. Har ofte bakt selv men nå er vi så heldige å ha et bakeri rett ved der vi bor som kun selger surdeigsbrød.
1000067919.jpg

Vektnedgang siden fødsel: - 5 kg
Delmål: bikke rundt tall: 2,6 kg igjen til det
Hovedmål: 20 kg før sommeren

Last edited:
Åh så gøy å følge!! Jeg skal også ned i vekt. Var 91 kg etter fødsel, og i dag veide jeg 83,8. Fødte i juli i fjor. Tar det sakte og rolig, for da trives jeg best. Har "fri" på fredagstacoen, men holder tellingen ellers. Jobber med å fjerne godtesuget i hverdagen, da jeg begynte å spise mer snop etter jeg begynte å telle kalorier. Av typen "hei, jeg har 100 kcal igjen i dag, da kan jeg jo spise sjokolade!"... Mistet litt fokus der ja, målet var jo bedre helse, ikke bare vektnedgang og færre kilo på kroppen :laughing002 kjenner stor forskjell på kroppen på de kiloene jeg har mistet til nå. Mye lettere å gå tur og leke med mini. Skal ned til 70 kg (med muskler), så totalt ca 20 kilo ned da.

Åh så gøy å følge!! Jeg skal også ned i vekt. Var 91 kg etter fødsel, og i dag veide jeg 83,8. Fødte i juli i fjor. Tar det sakte og rolig, for da trives jeg best. Har "fri" på fredagstacoen, men holder tellingen ellers. Jobber med å fjerne godtesuget i hverdagen, da jeg begynte å spise mer snop etter jeg begynte å telle kalorier. Av typen "hei, jeg har 100 kcal igjen i dag, da kan jeg jo spise sjokolade!"... Mistet litt fokus der ja, målet var jo bedre helse, ikke bare vektnedgang og færre kilo på kroppen :laughing002 kjenner stor forskjell på kroppen på de kiloene jeg har mistet til nå. Mye lettere å gå tur og leke med mini. Skal ned til 70 kg (med muskler), så totalt ca 20 kilo ned da.
Så gøy at vi skal ned like mye! Blir gøy å følge hverandre da :joyful: haha ja jeg har gått i den fellen før selv - tenkte at sukker er sukker uansett om den kommer i frukt eller sjokolade og da foretrakk jeg helst den sjokoladen :hilarious: men den har jo ikke så mye vitaminer og fiber og sånt akkurat haha. Byttet den ut med 70% sjokolade nå, det er lov. ☺️ Men så bra jobba, herremann! Snart 10 kg ned ❤️ sakte og rolig er best ja, og er ikke så fan av telling av kalorier selv så derfor jeg har lagt meg på mellom 1600 og 1800 så ligger jeg sånn ca der, men niregner ikke på det lissom. Lurt å ha en fridag og! Taco er digg :joyful: ikke så langt unna hverandre i alder våre små da, min kom litt før tiden så han er septemberbarn og ikke i oktober som etiketten min sier hehe. ammer du også?

Vet ikke helt hva som skjer men i dag har jeg altså SÅ vondt i magen :arghh: skikkelig dårlig med hodepine, kvalme, kaldsvette og skjelver. Har ikke spist noe jeg ikke tåler heller så skjønner ikke dette. Eventuelt om jeg har fått noe som går ifra barnehagen? Uansett, au! :wacky:

Gårsdagens kveldsmat, hummus med grønnsaker (og litt ost som ikke ble med på bildet)1000067985.jpg
Gått ned 1 kg til i dag. :eek:

Vektnedgang siden fødsel: - 6 kg
Delmål: bikke rundt tall: 1,6 kg igjen til det

Hei,
Så gøy å finne deg her med en vektnedgang dagbok. Har vært inne på tanken å starte en selv. Har også ca 15kg å gå ned, var på et tidspunkt 12 igjen, men jeg gikk også opp igjen før jul/i jula. Mye stress gjør at jeg spiser mer…:angelic:

Motiverende å se at du får så raske resultater. Jeg sliter litt med å holde kcal-målene jeg setter meg, men er nok pga for dårlig prepping. Så må nok være litt mer i forkant for å få det til.

Håper alt står fint til med deg ellers også, høres ut som det har vært en litt tøff start etter fødsel :Heartred

Hei,
Så gøy å finne deg her med en vektnedgang dagbok. Har vært inne på tanken å starte en selv. Har også ca 15kg å gå ned, var på et tidspunkt 12 igjen, men jeg gikk også opp igjen før jul/i jula. Mye stress gjør at jeg spiser mer…:angelic:

Motiverende å se at du får så raske resultater. Jeg sliter litt med å holde kcal-målene jeg setter meg, men er nok pga for dårlig prepping. Så må nok være litt mer i forkant for å få det til.

Håper alt står fint til med deg ellers også, høres ut som det har vært en litt tøff start etter fødsel :Heartred
Hei! Så gøy at du titter innom! Og veldig gøy at vi kan gå ned sammen hihi. Ble jo til slutt septemberbarn på meg og da ❤️

Haha liker at det ikke bare var meg som gikk opp igjen i jula, og ja, det med stress/trøstespising er farlig :laughing002

Ja jeg er helt overrasket! Det må være fordi kroppen slipper mye vann nå tror jeg, spist en del jeg vet jeg ikke tåler og da blir jeg så hoven i hele kroppen og det er jeg ikke nå når jeg ikke spiser de tingene. Også 2 dager magesjau da så hjelper det jo på :hilarious: fortsetter nok ikke å gå så fort men spent på hva vekta viser i morgen, som er veiiedag, tenkte å veie meg ukentlig sånn offisielt, selvom det blir noen ganger oftere og hehe.

Sliter litt med kcal-målene selv så prøver å ikke fokusere for mye på de, heller på å få i meg nok og sunn mat. Ellers så føler jeg meg så som en failure også gir jeg opp. Men lurt med meal-prepping, må få laget opp litt gode løsninger jeg også som jeg kan ta når tidsklemma slår til. Har du noen typiske retter du pleier å lage?

Ja det var veldig tøft etter fødsel, ikke så mye pga baby, han er en drøm. Men vi har flyttet, bygd nytt kjøkken, bad, montert en masse møbler som vi manglet, hatt vanskelig besøk midt oppi det hele i 3 uker, så har det vært jul og nyttår. Ingen barnehage på 2,5 uke med sykdom og raserianfall hele tiden på storesøster da rutinebrudd er vanskelig for henne (og det er jo ikke annet i høytiden). Neida, så vi har fått bryna oss på litt! Men nå går alt mye bedre og koser oss skikkelig ❤️ hvordan går det med deg og dere? :love017

1000068214.jpg3539f8a0-a014-4848-9426-fd5bc9b8d05f-1_all_168428.jpg1000068139.jpg1000068006.jpg1000068116.jpg1000068117.jpg1000068199.jpg1000068043.jpg1000067985.jpg1000068018.jpg
Litt av hva jeg har spist i det siste, går mye i quinoa-bowl med forskjellige bønner/linser/tunfisk/egg/spinat etc, litt det jeg har for hånden den dagen. Og ellers mye rå grønnsaker med hummus. Snacks er 20 g nøtter. Middagene har blitt litt lettvinte da vi har hatt mangel på tid (og overskudd) men ble fiskepinner med appelsinsalat, kylling i kurry med eggerøre med bønner og skinke i, og den siste "pisto" (rød og grønn paprika, løk, og squash kokt i tomatsaus) med pølse og omelett med potet i. En del tradisjonelle spanske retter egentlig ☺️ savner å lage grønnsakssuppa mi, håper jeg får tid til å lage den en av de neste dagene så har jeg til flere dager fremover.

Onsdag og veiiedag!
Veldig fornøyd med resultatet, som forventet så har det stagnert litt, gått ned 200 g siden lørdag, men med en total på 2,1 kg ned denne uka så er det mer enn planlagt. ☺️

Blitt litt raske løsninger denne uka her pga tidsmangel så håper å få til mer rene råvarer fremover, og litt mer grønnsaker. Også må jeg få i meg mer egg. Snuser på å kjøpe meg en blender for elsker egentlig å lage smoothies med grønnsaker og bær i, og det er noe lille snuppa liker også så hadde vært kjekt å kommet i gang med det igjen.

Totalt ned denne uka: - 2,1 kg
Vektnedgang siden fødsel: - 6,1 kg
Delmål: bikke rundt tall: 1,6 kg igjen til det

Mål i cm: (oppdateres når jeg får målt senere i dag)
Bryst: cm
Liv: cm
Hofte: cm

Hei! Så gøy at du titter innom! Og veldig gøy at vi kan gå ned sammen hihi. Ble jo til slutt septemberbarn på meg og da ❤️

Haha liker at det ikke bare var meg som gikk opp igjen i jula, og ja, det med stress/trøstespising er farlig :laughing002

Ja jeg er helt overrasket! Det må være fordi kroppen slipper mye vann nå tror jeg, spist en del jeg vet jeg ikke tåler og da blir jeg så hoven i hele kroppen og det er jeg ikke nå når jeg ikke spiser de tingene. Også 2 dager magesjau da så hjelper det jo på :hilarious: fortsetter nok ikke å gå så fort men spent på hva vekta viser i morgen, som er veiiedag, tenkte å veie meg ukentlig sånn offisielt, selvom det blir noen ganger oftere og hehe.

Sliter litt med kcal-målene selv så prøver å ikke fokusere for mye på de, heller på å få i meg nok og sunn mat. Ellers så føler jeg meg så som en failure også gir jeg opp. Men lurt med meal-prepping, må få laget opp litt gode løsninger jeg også som jeg kan ta når tidsklemma slår til. Har du noen typiske retter du pleier å lage?

Ja det var veldig tøft etter fødsel, ikke så mye pga baby, han er en drøm. Men vi har flyttet, bygd nytt kjøkken, bad, montert en masse møbler som vi manglet, hatt vanskelig besøk midt oppi det hele i 3 uker, så har det vært jul og nyttår. Ingen barnehage på 2,5 uke med sykdom og raserianfall hele tiden på storesøster da rutinebrudd er vanskelig for henne (og det er jo ikke annet i høytiden). Neida, så vi har fått bryna oss på litt! Men nå går alt mye bedre og koser oss skikkelig ❤️ hvordan går det med deg og dere? :love017
Ja tenk at det ble septemberbarn på deg også, veldig koselig! :love7

Sikkert litt drahjelp fra både vann og magesjau, men er jo litt ekstra motiverende med en så god start!

Jeg har ikke praktisert matprepping så mye, men har laget litt ulike gryter fryst ned i porsjonsstr og proteinpizza. Har også bestemt meg for at det er greit å handle noen ferdige salater hver uke som gjør det enklere å ta gode valg når det er kaos ellers.

Flytting er virkelig noe av det mest intense man kan igjennom, bra jobba å komme gjennom det! Så slitsomt med raserianfall, slik blir det her og ofte, ungene slutter nesten å fungere uten gode rutiner. Passer litt dårlig da jeg ikke er spesielt god på rutiner selv :hilarious:

Hurra for 2,1kg ned denne uken! Det er jo fantastisk :gen014

Ja tenk at det ble septemberbarn på deg også, veldig koselig! :love7

Sikkert litt drahjelp fra både vann og magesjau, men er jo litt ekstra motiverende med en så god start!

Jeg har ikke praktisert matprepping så mye, men har laget litt ulike gryter fryst ned i porsjonsstr og proteinpizza. Har også bestemt meg for at det er greit å handle noen ferdige salater hver uke som gjør det enklere å ta gode valg når det er kaos ellers.

Flytting er virkelig noe av det mest intense man kan igjennom, bra jobba å komme gjennom det! Så slitsomt med raserianfall, slik blir det her og ofte, ungene slutter nesten å fungere uten gode rutiner. Passer litt dårlig da jeg ikke er spesielt god på rutiner selv :hilarious:

Hurra for 2,1kg ned denne uken! Det er jo fantastisk :gen014
Veldig koselig ja :love017 hadde jeg visst det hadde jeg vært med i septembergruppa hele veien :laughing002 hadde egentlig termin i september 2023 også, med den første jeg mistet (til søskenforsøk), så føles litt sånn full circle her :hilarious:

Ekstra motiverende ja! Og godt å ikke føle seg så hoven og oppblåst. Hvordan har din start gått?

Hihi er omtrent på det nivået jeg er også, pleier å lage dobbel porsjon når jeg lager middag også fryse ned halvparten. På den måten får man fort et godt lager i fryseren. Og ferdige salater er gull, man må rett og slett finne lettvinte løsninger når man har barn, alt kan ikke gjøres perfekt. Er resultatet som teller ☺️ jeg liker godt de grønnkålsalatene osv på Kiwi (meny har de vel og?), kjempelett å slenge en dressing oppi og vipps så har man en supersunn salat.

Ja flytting er sååå slitsomt! Begynner endelig å komme på plass da, det er godt. Men føler barseltiden har gått med til dette og det er litt synd. Mannen får ikke mer permisjon så han er tilbake på jobb igjen og jeg har han alene. Haha jeg er egentlig ikke noe glad i rutiner selv, og er skikkelig B menneske, så dårlig kombo med å ha småbarn :laughing002:hilarious:

Wiiii, takk! ❤️ Har du gått ned denne uka?

Veldig koselig ja :love017 hadde jeg visst det hadde jeg vært med i septembergruppa hele veien :laughing002 hadde egentlig termin i september 2023 også, med den første jeg mistet (til søskenforsøk), så føles litt sånn full circle her :hilarious:

Ekstra motiverende ja! Og godt å ikke føle seg så hoven og oppblåst. Hvordan har din start gått?

Hihi er omtrent på det nivået jeg er også, pleier å lage dobbel porsjon når jeg lager middag også fryse ned halvparten. På den måten får man fort et godt lager i fryseren. Og ferdige salater er gull, man må rett og slett finne lettvinte løsninger når man har barn, alt kan ikke gjøres perfekt. Er resultatet som teller ☺️ jeg liker godt de grønnkålsalatene osv på Kiwi (meny har de vel og?), kjempelett å slenge en dressing oppi og vipps så har man en supersunn salat.

Ja flytting er sååå slitsomt! Begynner endelig å komme på plass da, det er godt. Men føler barseltiden har gått med til dette og det er litt synd. Mannen får ikke mer permisjon så han er tilbake på jobb igjen og jeg har han alene. Haha jeg er egentlig ikke noe glad i rutiner selv, og er skikkelig B menneske, så dårlig kombo med å ha småbarn :laughing002:hilarious:

Wiiii, takk! ❤️ Har du gått ned denne uka?
Virkelig full circle! :Heartred

Vi flyttet da jeg var i perm med nummer 2, satt igjen med akkurat samme følelse av å ha brukt hele permisjonen på flyttingen. Ble lite av den vanlige permhyggen og sosialiseringen jeg hadde gledet meg til. Men veldig deilig når man endelig har landet!

Ja de ferdig salatene der er fine! Jeg kjøper også litt av merket Palett og lignende hos Meny. Hvordan er utvalget i spania på slikt?

Ser ut som jeg har gått ned ca 1kg så langt, er sikkert mest vann, men er jo gøy å se endring. Har startet med periodisk faste denne uka, så prøver jeg å ha et spisevindu på 6-8t. Lagt det opp slik at jeg kan kose meg med store, godt sammensatte måltider til lunsj og middag + litt mørk sjokolade. Mens før lunsj er det sort kaffe og vann. Funker veldig godt så langt, har gjort det mer eller mindre fast i noen år før jeg ble gravid denne gangen. Skal visst være gode helsefordeler i tillegg til at jeg håper på vekttap! :)

Back
Topp