På tide med fast føde?

Babyen min blir mer sulten jo mer aktiv hun er. Hun ligger mye på magen og trener, og merker da at det går 3-3 1/2 time istedenfor 4 på disse dagene.

Bekymrer meg overhodet ikke.
Dette får hun styre selv .

Har en gutt som er fornøyd med 5 flasker med 150ml i døgnet og trenger ikke mer. Smiler å er harmonisk å sover mye.
Jeg er livredd for å få en svær knobbas som søsteren min kaller typiske erstatningsunger. Jeg sulter ikke babyen min men trenger ikke sprenge magesekken når han er så fornøyd. Er 12 uker idag :-) er så godt at vi alle gjør forskjellig å har forskjellige synspunkter. Er det som gjør denne gruppa så spennende :-D

Akkurat det med "erstatningsunger" er så mye større er bare tull.. Har en av hver og de er like store.. :p Men at det er forskjell på barna tror jeg helt å fullt på... ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Hei! Ser av tråden at dette er et litt annet publikum enn det bloggen min er beregnet på, men ville bare legge inn noen flere lenker om hvorfor man bør vente med fast føde til minst 4, helst 6 mnd.

Ved 3-4 måneders alder skjer det et enormt utviklingshopp for babyer, både kognitivt og fysisk. Det er klart at dette både gjør energibehovet større i en periode, og at de også kan finne det uroende og derfor søker trøst i suging (flaske / smokk / pupp). For dem som ikke har hørt om det, anbefaler jeg å lese om Wonder Weeks, som er forskningsbasert og forklarer dette godt! Et brystbarn vil automatisk øke melkeproduksjonen ved å suge på tomt bryst, mens et flaskebarn som får faste mengder, vel, de må be om mat oftere!

På engelsk snakker man gjerne om "4 month sleep regression", som vanligvis skjer mellom 3 og 4 mnd. Barnet begynner å være mye mer våkent på dagen og ofte også om natten; i stedet for å sove hele tiden er det nå litt opp til oss foreldre å skape en døgnrytme vi alle kan leve med! Dette betyr *IKKE* at man bør starte med fast føde! Les her med videre link til Wonder Weeks:
http://www.mannlymama.com/2012/12/wonder-week-19-aka-4-month-sleep-regression/

og her fra Kellymom om 4 month sleep regression og hvorfor man ikke bør endre på ammingen:
http://kellymom.com/parenting/nighttime/4mo-sleep/

Og om fete flaskebarn: De er ikke fetere enn morsmelksbarn, men om de blir fete er det en prediktor for senere fedme hos barnet, mens det hos brystbarn er OK at de er smellfeite når de er 3-4 mnd. Det er muligens fordi fettsammensetningen hos brystbarn blir annerledes enn hos MME-barn, men kan også være fordi ammende mødre ofte er eldre og har høyere utdanning, noe som i seg selv er faktorer negativt korrelert med voksen overvekt.

http://pediatrics.aappublications.org/content/115/5/1367.short

Hvis man ikke moser mat til svært små barn vil man se at mye kommer ufordøyd ut igjen. Så små barn fordøyer ikke nødvendigvis maten fullstendig, men det fyller opp tarmen så de føler seg mindre sultne. Dette vil ofte føre til redusert melkeinntak, som så fører til at man gir mer fast føde etc. etc. Faktum er at morsmelk, eller MME, er det beste man kan gi barnet og skal iflg. offisielle retningslinjer være hovednæringskilde til barnet er ett år! Ingen andre matsorter er like lettfordøyelige, og de har ikke den samme perfekte næringssammensetningen spesialtilpasset for babyer. Ved å gi mye fast føde tidligere gjør man barnet en ernæringsmessig bjørnetjeneste. Det er ikke nødvendigvis farlig, men det er også unødvendig, etter min, Helsetilsynets og WHOs oppfatning.

Det er klart man blir litt gal av et barn som våkner annenhver time og skal ha mat (vi har ei på 3.5 *år* som ennå våkner om natta, om enn ikke av sult.. så vet hva søvnmangel vil si med henne, full jobb og doktorgrad i tillegg!!), men det er faktisk snakk om en begrenset periode av livet. Man blir desperat, og alle må jo gjøre det de føler at de må, men jeg synes ofte folk er kjappe med å introdusere fast føde i en fase hvor barnet faktisk trenger ekstra nærhet, trøst og næring heller enn nye matvarer.

Heller enn å begynne med fast føde, vent en måned og se hvor raskt barnet utvikler seg. Gi melk når det trengs, og gjenta til deg selv at alt er en fase :) Snart får de tenner og er våkne om natta for det, eller lærer å krype og øver på det kl. 0300.. Man kan uansett ikke alltid fikse alt med å sørge for at magen deres er sprengfull! Lykke til til den opprinnelige posteren på denne tråden :)

http://barnestyrt.blogspot.com

Argh! Helt ærlig så hater jeg slike foruminnlegg som den over! Avhengig av hva man leter etter på nettet finner du artikler og forsking som støtter omtrent en hver mening! Man blir tross alt anbefalt av helsestasjonen å starte med smaksprøver når barna bikker 4 måneder på grunnlag av nyere forskning. Så med dette innlegget beviser du at uansett hvor hardt man prøver så kan man ikke oppfostre et barn "riktig"!
Idividualismen er død og alle må følge kollektivets regler og normer.... bah! Jeg mener at noen barn er lenger utviklet enn andre, og å sette "aldersgrense" på feks fast føde bare burde bli brukt som en generell pekepinn. Alt levende i verden fungerer på samme måte, bare tenk på når man planter frø: noen vokser fortere enn andre til tross for identiske utgangspunkt.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Argh! Helt ærlig så hater jeg slike foruminnlegg som den over! Avhengig av hva man leter etter på nettet finner du artikler og forsking som støtter omtrent en hver mening! Man blir tross alt anbefalt av helsestasjonen å starte med smaksprøver når barna bikker 4 måneder på grunnlag av nyere forskning. Så med dette innlegget beviser du at uansett hvor hardt man prøver så kan man ikke oppfostre et barn "riktig"!
Idividualismen er død og alle må følge kollektivets regler og normer.... bah! Jeg mener at noen barn er lenger utviklet enn andre, og å sette "aldersgrense" på feks fast føde bare burde bli brukt som en generell pekepinn. Alt levende i verden fungerer på samme måte, bare tenk på når man planter frø: noen vokser fortere enn andre til tross for identiske utgangspunkt.

Kunne ikke vært mer enig !

Tolket innlegget dit henn at det var snakk om større mengder fast føde, noe WHO og andre er helt enige i er "feilernæring" i den aldersgruppen.

Smaksprøver er noe annet, bare å kjøre på ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Synes det med mat er dritvanskelig og det blir verre for hver post jeg leser i diverse forum.

Opplever at "de fleste" mater ca hver 3-4. Time. Her har det gått på annenhver de siste ukene, og nå har vi trappa opp på flasker. Jeg orker bare ikke å høre på sulten-skriking, selv om noen mener også det går over når han lærer at han får mat hver tredje time. Fra en om kvelden får han nå til hvert måltid om dagen. Er redd for at jeg saboterer min egen produksjon, og at han kommer til å bli feit, at folk skal kalle ham erstatningsunge og at jeg skal skade hans forhold til mat i fremtiden. Men jeg vil ikke sulte ham heller. Før ble han tydelig mett og sov godt og lenge. Nå slipper han puppen fordi den er tom, får 160 ml og drikker så og si alt, og sover nesten ikke, men griner ihvertfall ikke noe særlig. Men har prøvd å gi mer og endt med hyling pga luft og magevondt. Håpløst!

Har lurt på å bruke velling eller begynne med fast føde for å drøye mellom matingene, men har samme redsler der. Og noen sier "gjør det", mens andre sier "IKKE gjør det". Det finnes forskning som støtter begge deler. Jeg har ingen mage følelse på det og føler at det blir feil uansett. [emoji22] [emoji22] [emoji22]

Er du som kjenner ditt barn best.

Eg var på babygruppe med helsesøster fra helsestasjonen i dag. Dette hjalp meg veldig I min situasjon.
Min gutt har en tendens til å sovne på puppen. Noe som resulterte i at han kunne ligge i opp til en time. Og eg trodde eg hadde lite melk (siden puppen og ble "tom")og vurderte det samme som deg. Så Du er langt i fra aleine om å mate ofte.
Eg og har følt alle andre hadde full kontroll og matet kun hver 3-4 time. Og var kjempe frustrert over at eg ikkje fikk det til.er ikkje noe rett å galt. men det at han sovnet gjorde at han fikk i seg for mye formelk og aldri ble skikkelig mett.han ble veldig urolig på dagtid. Og fikk masse luft i magen
. Det at eg ga han hver gang han gren og lagde sult tegn hjalp ikkje. Han gjorde det når han var trøtt (noe eg ikkje var klar over)og endte med enda mer luft.

helsesøster sa eg måtte prøve å vekke han under måltidet, ta han opp å legge han til på nytt. Og aldri Amme mer enn 30 min. Dette gjorde i min situasjon at han blei mett og det gikk lengre tid mellom ammingen. som og gjorde at eg økte melkeproduksjon. No sover han mer på dagen og virker mye roligere. Men dagen eg måtte dra tiden mlm måltidene var kjempe tøff. Masse grining og byssing. Men det lønnet seg.

No er det ikkje meningen å trakke i salaten. Men kan jo hende at barnet slipper puppen fordi det ikkje er sulten. Kanskje det er en annen grunn til griningen? Luft?Trøtt? Siden barnet sover lite om dagen. Skjønner du blir lei griningen. Eg har fått mannen til å bysse og gått ut av huset for å roe meg mer enn en gang.. ungen stresser jo hvertfall når eg e stresset.

Eg er ingen ekspert. Men helsesøster sa at når du ammer ett barn har de naturlige pauser og drikker til de er mett. Så slipper de. Og når de blir matet fra flaske spiser veldig mange barn til det er tomt, , fordi maten kommer fortere og de kjenner ikkje metthetsfølelsen på samme måte før etterpå,, noe som ender ofte i masse gulping.(hvis de får for mye vel å merke)

Er vanskelig å gi konkrete tips for oss som ikkje kjenner ditt barn. Og som kun kan se det du skriver her. Ingen her inne som ser hvordan ditt barn reagerer på forslagene de kommer med. Eneste vi kan gjøre er å dele våre erfaringer.

Eg ville foreslått at du heller spør på helsestasjonen om du er usikker. Å høre på så mange ulike meninger her inne blir helt feil. Må huske på at alle barna her er ulike og kan vere mange uker mellom de yngste og eldste. Noe som gjør at barna har ulike behov. masse lykke til og håper du finner ut av det:)

Last edited:

Eg var på babygruppe med helsesøster fra helsestasjonen i dag. Dette hjalp meg veldig I min situasjon.
Min gutt har en tendens til å sovne på puppen. Noe som resulterte i at han kunne ligge i opp til en time. Og eg trodde eg hadde lite melk (siden puppen og ble "tom")og vurderte det samme som deg. Så Du er langt i fra aleine om å mate ofte.
Eg og har følt alle andre hadde full kontroll og matet kun hver 3-4 time. Og var kjempe frustrert over at eg ikkje fikk det til.er ikkje noe rett å galt. men det at han sovnet gjorde at han fikk i seg for mye formelk og aldri ble skikkelig mett.han ble veldig urolig på dagtid. Og fikk masse luft i magen
. Det at eg ga han hver gang han gren og lagde sult tegn hjalp ikkje. Han gjorde det når han var trøtt (noe eg ikkje var klar over)og endte med enda mer luft.

helsesøster sa eg måtte prøve å vekke han under måltidet, ta han opp å legge han til på nytt. Og aldri Amme mer enn 30 min. Dette gjorde i min situasjon at han blei mett og det gikk lengre tid mellom ammingen. som og gjorde at eg økte melkeproduksjon. No sover han mer på dagen og virker mye roligere. Men dagen eg måtte dra tiden mlm måltidene var kjempe tøff. Masse grining og byssing. Men det lønnet seg.

No er det ikkje meningen å trakke i salaten. Men kan jo hende at barnet slipper puppen fordi det ikkje er sulten. Kanskje det er en annen grunn til griningen? Luft?Trøtt? Siden barnet sover lite om dagen. Skjønner du blir lei griningen. Eg har fått mannen til å bysse og gått ut av huset for å roe meg mer enn en gang.. ungen stresser jo hvertfall når eg e stresset.

Eg er ingen ekspert. Men helsesøster sa at når du ammer ett barn har de naturlige pauser og drikker til de er mett. Så slipper de. Og når de blir matet fra flaske spiser veldig mange barn til det er tomt, , fordi maten kommer fortere og de kjenner ikkje metthetsfølelsen på samme måte før etterpå,, noe som ender ofte i masse gulping.(hvis de får for mye vel å merke)

Er vanskelig å gi konkrete tips for oss som ikkje kjenner ditt barn. Og som kun kan se det du skriver her. Ingen her inne som ser hvordan ditt barn reagerer på forslagene de kommer med. Eneste vi kan gjøre er å dele våre erfaringer.

Eg ville foreslått at du heller spør på helsestasjonen om du er usikker. Å høre på så mange ulike meninger her inne blir helt feil. Må huske på at alle barna her er ulike og kan vere mange uker mellom de yngste og eldste. Noe som gjør at barna har ulike behov. masse lykke til og håper du finner ut av det:)
Veldig fint skrevet av deg:love7

Her har jeg en veldig våken og aktiv baby, som bare vil ha pupp, og ligger litt vel langt ned på kurven sin! Hun spiser veldig ofte, men legger liksom aldri på seg! Hun er lang og slank! Men da jeg var på 3 mndr kontrollen spurte HS meg om når jeg tenker å introdusere grøt. Jeg svarte ved 4 mndr alder. Da sa hun; jeg skal jo ikke fortelle deg hva du skal eller ikke skal gjøre, men jeg tror du skal begynne å introdusere snart! (Pga vekten) å idag introduserte jeg 3 sjeer nesten flytende grøt. Og hun elsket det! Jeg er så lettet over at hun endelig spiser noe annet enn bare pupp!! Så nå skal jeg jaggu prøve litt grøtpulver i flaske, kanskje hun vil ha flaske da? (Pga smak!?)

Mamma til to prinsesser<3

Her har jeg en veldig våken og aktiv baby, som bare vil ha pupp, og ligger litt vel langt ned på kurven sin! Hun spiser veldig ofte, men legger liksom aldri på seg! Hun er lang og slank! Men da jeg var på 3 mndr kontrollen spurte HS meg om når jeg tenker å introdusere grøt. Jeg svarte ved 4 mndr alder. Da sa hun; jeg skal jo ikke fortelle deg hva du skal eller ikke skal gjøre, men jeg tror du skal begynne å introdusere snart! (Pga vekten) å idag introduserte jeg 3 sjeer nesten flytende grøt. Og hun elsket det! Jeg er så lettet over at hun endelig spiser noe annet enn bare pupp!! Så nå skal jeg jaggu prøve litt grøtpulver i flaske, kanskje hun vil ha flaske da? (Pga smak!?)

Så herlig å høre :)
Nå går det riktige veien skal du se.

Så godt for deg- endelig!!
Du må holde oss oppdatert fremover hvordan det går da:)
Ja, dette her er helt uvirkelig!! Skal sies at hun sover på meg, men det driter jeg i:-p

Takk for at du deler gode råd og erfaringer.
Har hørt flere som snakker om mirakelet de opplevde da de holdt ut noen dager med grining for å strekke tiden mellom måltidene, har til og med kjøpt "babyguiden"( babywise) og har hatt alle intensjoner om å få det til, men...;
Han slipper puppen og griner. Jeg løfter ham opp for å rape. Noen ganger raper han og fortsetter å grine, andre ganger blir han bare hysterisk, til jeg legger ham til andre puppen, som han da enten sluker eller slår vekk, og hyler til han da får flaske, før det blir stilt.
Det er tydelig at han er sulten, for han gir seg ikke selv om han har rapet godt, og at han ikke vil ta puppen når han er for sulten, for sa vil han ha NOK mat NÅ! :/

Det er forsåvidt noe i det at jeg hater å høre ham hyle. Gråt er greit til en viss grad, men de hjerteskjærende hylene som gjør vondt i både ører og morsinstinkt takler jeg bare ikke over tid. Jeg har for det første oversensitiv hørsel og blir dødssliten av mye lyd, men det å vite at han er sulten og på vei nedover på vektkurven gjør det sååå mye vanskeligere å nekte ham mat.

En del ganger hyler han selv om han har fått mer enn nok mat og da må vi gå og gå med ham til han får rapet ordentlig. Problemet er at jeg er så dårlig i ryggen at jeg ikke kan bære ham rundt :(.

Begynner å bli temmelig sikker på forskjellen på trøtt- og sultengråt, og kroppsspråket der, så jeg er også ganske sikker på at han faktisk er sulten, ikke trøtt. Det som er frustrerende er at han også sutrer fordi han er trøtt, men altså sliter med å sovne om dagen, og sover korte strekk om gangen.

Derfor er jeg så ekstremt sliten. Og så blir det til at jeg går og venter på litt mer energi for å prøve foreldrestyrt spising ordentlig, og holde ut grininga. ..men slik situasjonen er kan det ta årevis før jeg får sovet nok ;)

Takk for støtten, ihvertfall! Det er godt med folk som vil hjelpe

Nå har Frida fått sitt 2 grøt "måltid". Det gikk idag også ned på høykant. Og hun sover også idag, som igår mye bedre og dypere enn tidligere !!:-)

Back
Topp