På tide med fast føde?

Linenni

Flørter med forumet
Lillemor er 12 uker i morgen, hun drikker mellom 150 og 160 ml pr måltid, men noen ganger vil hun ha mer, men da ender det med at alt kommer i retur.. Hu virker liksom ikke helt mett og fornøyd lengre, og det går sjelden mer enn 2 timer mellom måltidene.. Det blir mange små måltid og mange korte dupper iløpet av dagen.. Hun sov jo så og si over natta i en periode, men nå våkner hun etter 6 timer og er SKRUBBsulten, men spiser kun 150-160, og sovner igjen..
Skulle vi kanskje ha prøvd med litt grøt? Og evt. når på døgnet skal vi gi det? Er velling bedre? Og evt. hvordan blander jeg det? For tidlig med smoothie?
Føler meg helt på bærtur, har jo aldri gjort dette før!:p
Setter pris på ALLE råd og tips!:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er for tidlig synes jeg. Tarmene er så skjøre ennå. Hør med helsesøster du. :-)

Sent from my LG-D855 using BV Forum mobile app

De anbefaler å vente med prøvesmaking av grøt ol til baby er tidligst 4 mnd. Jeg har litt samme "problemet" som deg. Tidligere har hun vært fornøyd med mat hver 4 time, mrn nå vil hun plutselig ha 30ml mindre og hver 3 time istede. Ikke så lett å bli klok på.

Vi kommer til å fortsette med mme, gi henne det hun ønsker av dette og vente med grøten til hun er 4 mnd hvertfall, men det er jo bare vår case.

Mi er 4 mnd og har nettopp begynt med smaksprøver. Stikk innom hs og hør. Få evt med deg boka om mat til spedbarn, så er du mer forberedt når matprøvinga starter ;)

Jeg husker ikke hvor jeg leste eller hørte det, men det ble sagt at mme-babyer kunne begynne prøvesmaking allerede på 3 mnd, men man burde vente lengre med mm-babyer..
Men vi skal jo på tremånederskontroll i neste uke, så vi får nok info da!:) Og jeg har fått den boka, så skal bla litt i den!:)

Jeg gir grøt 2 ganger om dagen nå og har startet med middagsglass, men lillemann er jo også snart 17 uker :) Men jeg startet med velling på kveldsflaska når han var 13 uker ;) Jeg lagde en vanlig flaske og hadde oppi 1-2 skjeer med grøt :)

♡Lille prinsen 17.04.14♡

Jeg har en mme gutt. Vi begynte med tynn tynn velling når han var 2 mnd. (For han ble aldri mett) kjøpte risgrøt med mais og banan og blandet i to teskjeer med grøt i en flaske på 200 ml. Så øket jeg mengden sakte men sikkert til to spiseskjeer. Men etterhvert mettet ikke det heller så når han var 3 mnd og en uke begynte vi med tynn grøt. Og nå er vi kommet til vanlig grøtkonsistens og en boks med fruktmos i løpet av dagen. Han har ille hatt noe problem med magen. Regelmessig avføring. Men han har blitt en mer fornøyd gutt. Har også snakket med legen, han sa at det er ingen fare så lenge man går forsiktig frem. I Sverige så er det vanlig at de gir velling fra 8 uker, tror ikke svenskene er så forskjellig fra oss. :p Men i bunn og grunn er det viktig at du følger det du føler er rett. :) men skal du begynne så hadde jeg begynt med tynn velling. :) som jeg beskrev over. :)

Har en gutt som er fornøyd med 5 flasker med 150ml i døgnet og trenger ikke mer. Smiler å er harmonisk å sover mye.
Jeg er livredd for å få en svær knobbas som søsteren min kaller typiske erstatningsunger. Jeg sulter ikke babyen min men trenger ikke sprenge magesekken når han er så fornøyd. Er 12 uker idag :-) er så godt at vi alle gjør forskjellig å har forskjellige synspunkter. Er det som gjør denne gruppa så spennende :-D

Har en gutt som er fornøyd med 5 flasker med 150ml i døgnet og trenger ikke mer. Smiler å er harmonisk å sover mye.
Jeg er livredd for å få en svær knobbas som søsteren min kaller typiske erstatningsunger. Jeg sulter ikke babyen min men trenger ikke sprenge magesekken når han er så fornøyd. Er 12 uker idag :) er så godt at vi alle gjør forskjellig å har forskjellige synspunkter. Er det som gjør denne gruppa så spennende :-D

Dette var nytt for meg. Erstatningsbarn har en tendens til å bli "større" enn de som vokser opp på morsmelk?

Det kan umulig stemme.?

Det stemmer faktisk ikke ;) Sønnen til kusina til sambo var SVÆÆÆR, og han fikk kun mm :)

♡Lille prinsen 17.04.14♡

Har og en som er 11 uker. Og han har hatt en periode med akkurat det samme. Eg fullammer. Men han har og virket urolig, sovet lite på dag og virker aldri helt mett. Har heller ikkje gått mer enn to timer mlm hver amming. Noen ganger kun 1-1, 5 time.men eg ga han når han ville ha. Og plutselig snudde det igjenn. Sovnet på dagen igjenn og virker fornøyd. Kanskje det bare er noe de må gjennom? Når du ammer er det jo nyte økedøgn rundt 3 mnd. Er det samme med flaskebarn? At kanskje småen regulerer det sjøl.

Jeg har ei jente med lav vekstoppgang, og har fått beskjed at det er greit å begynne med smaksprøving av grøt nå som hun snart er 3.5 mnd. Jeg har nok mm til hun, så da var det bedre å begynne med grøt enn gi mme itilegg. Så da tenkte jeg å begynne i neste uke jeg da..

Men har flaskebarn også økedøgn?? For det har snuppa akkurat hatt her, og det kan jo høres ut som noe sånt...

Dette var nytt for meg. Erstatningsbarn har en tendens til å bli "større" enn de som vokser opp på morsmelk?

Det kan umulig stemme.?

Selvfølgelig stemmer det, på flakse kan du øke å gi jevnlig, mens de som ammer der er produksjonen større noen ganger i døgnet enn ellers. Men de som ammes kan blir like store.

Har ei venninne som laget en flaske på 180ml hver 2 time pga han laget litt lyd, da sprenges jo magen ut etter hvert og han blir stor. Det anbefales hver 4 time dersom det lar seg gjøres. Her måtte vi i begynnelsen lokke med tutt og andre ting for å drøye tiden slik at det gikk ca 4 timer (var hvis det var litt før).

Men vi er alle forskjellige, men sjønner ikke hvorfor babyen skal få fast føde dersom de er normaltvektige og sover godt. Men som sagt er de alle forskjellige med forskjellige mødre :-)

Selvfølgelig stemmer det, på flakse kan du øke å gi jevnlig, mens de som ammer der er produksjonen større noen ganger i døgnet enn ellers. Men de som ammes kan blir like store.

Har ei venninne som laget en flaske på 180ml hver 2 time pga han laget litt lyd, da sprenges jo magen ut etter hvert og han blir stor. Det anbefales hver 4 time dersom det lar seg gjøres. Her måtte vi i begynnelsen lokke med tutt og andre ting for å drøye tiden slik at det gikk ca 4 timer (var hvis det var litt før).

Men vi er alle forskjellige, men sjønner ikke hvorfor babyen skal få fast føde dersom de er normaltvektige og sover godt. Men som sagt er de alle forskjellige med forskjellige mødre :)

Slik du la det frem, så virket det som om du mente at barn som får mme blir større enn de som får mm. Var bare det jeg stusset på. Men er jo helt enig i det du skriver. Ettergir man mat hver gang det kommer en lyd, og tror at babyen alltid er sulten - så har man det jo gående.
Da utvides jo magesekken og de får mer plass til mat- og kan bli runde og gode.
Men det gjelder jo både for mm og mme.
Klart at med mme kan man styre det litt mer, og det er enklere å kontrollere med mme enn mm.

Slik du la det frem, så virket det som om du mente at barn som får mme blir større enn de som får mm. Var bare det jeg stusset på. Men er jo helt enig i det du skriver. Ettergir man mat hver gang det kommer en lyd, og tror at babyen alltid er sulten - så har man det jo gående.
Da utvides jo magesekken og de får mer plass til mat- og kan bli runde og gode.
Men det gjelder jo både for mm og mme.
Klart at med mme kan man styre det litt mer, og det er enklere å kontrollere med mme enn mm.

Neinei, ingen forskjell på det :-) sjønner at jeg skrev litt forvirrende :-)

Er veldig obs på å ikke gi han mat hver gang han lager lyd. Men når han var urolig igjen ikke to timer etter en flaske. Hvor jeg prøvde alt annet og ingenting hjalp bortsett fra flasken, da var det på tide med noe mer. :) nå Jar samboeren min en helt sinnsyk forbrenning. Ser ut til at han har arvet den... Men man må være obs på mengden man gir og hvor ofte. :)

Synes dette er veldig vanskelig. Vi hadde i utgangspunktet håpet at vi kunne vente til oktober, så vi slipper å dille med mat i Spania. Da må i så fall ha med oss, for jeg tar ikke sjansen på at vi finner det samme der, og har ikke akkurat tenkt å utsette ham for spansk matlaging de første ukene.

Samtidig er jeg nå så frustrert over amming som ikke fungerer og flaskestyr. Er også der nå at han går fra 0-100 på desibelskalaen i løpet av sekunder ca hver andre time for å få mat, og han sover hele natta, men så og si ingenting om dagen.

Min var og på grining og snudde seg og laget tegn til at han var sulten. Men har funnet ut at han gjør det uansett om han er sulten eller ikkje. Har han luft eller er trøtt gjør han akkurat det samme. Så eg pakket han inn i en dyne når han begynte sånn etter 1, 5 time, og busset han. Viste seg at han bare var meget trøtt. Ikkje så rart når han ikkje sov mer enn 5 min på dagtid i den perioden. :) håper det ordner seg for deg og:)

Back
Topp