På forhånd beklager

Duphalac er akkurat det samme som laktulose.
Visibin kan ta 3-7dager før det funker.
Movicol er også godkjent for graviditet.

Alle disse tre fungerer på forskjellige måter, laktulose "smører" på en måte tarmen, visibin er egentlig rent fiber som fyller tarmen og movicol trekker væske inn i avføringen dersom man er hard i magen.

Jeg bruker movicol, har jeg gjort i flere år dersom magen har vært vrang (plages mye i perioder)
Lukter helvete når jeg driter, men så lenge det kommer ut er jeg fornøyd.

I tillegg til å smøre tarmen så virker også laktulose/duphalac på mageinnholdet ved at det myker opp "maten" allerede der.

Hei.
Ja beklager til alle dere som sliter med kvalme og oppkast om dagene. Jeg kjenner ikke noe til det og har det utrolig godt om dagene.... Ja bortsett fra at jeg er oppblåst og sliter med forstoppelse. Det føles ut som om jeg har mat liggende helt opp i halsen hele tiden og det gir meg lyst til å stikke fingeren i halsen å kaste opp. Men så tenker jeg på dere som sliter med å kaste opp og ikke vil, og det stopper meg. I tillegg så føler jeg meg sulten veldig mye også, og mat må man jo ha. Jeg har prøvd alle gode råd om kosthold, drikke nok vann osv. Har til og med begynnt å spise svisker til frokost hver dag, men allikevel tar det ca 1 uke mellom hvert dobesøk. Jeg har vært på apoteket å kjøpt medisin, men fortsatt bare på do 1 gang i uka. Noen som har noen gode råd som kan hjelpe?

Linfrø, svisker, vann, mosjon, massasje av magen, malt, jevnlige måltider, massasje av endetarmsåpningen, fiberrik mat. Det kan være lurt å prøve å unngå mat som kan gi luft da det kan føre til sterke luftsmerter og enda mer trøbbel med avføring. Hvis du bruker avføringsmidler som laktulose/duphalac, laxoberal dråper, movicol osv.. så er det utrolig viktig at du drikker en del vann gjennom dagen. Hvis du drikker lite vann kan slike legemidler dessverre ha motsatt effekt. Husk å gå på do med en gang du kjenner behovet og ikke holde deg lenge. Når vi holder oss tvinges avføringen opp igjen i tykktarmen og da suges enda mer væske ut av avføringen(og den blir enda hardere). Hvis dette blir veldig plagsomt/smertefullt bør du oppsøke lege/apotek for å få veiledning.
Magemassasje er mest effektivt om du masserer i den retningen avføringen passerer i tarmene. I likhet med aktivitet stimulerer dette også de peristaltiske bevegelsene i tarmen som bidrar til å dytte avføringen nedover.
Anal massasje kan vise seg å være svært effektivt da det stimulerer endetarmen til å åpne seg, bruk gjerne en olje og masser rundt og rundt til du kjenner at muskulaturen slapper av.

Back
Topp