Ovitrelle og oppbevaring

*RSB*

Hey
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
Noen som vet om ovitrelle kan oppbevares i romtemperatur hvis den brukes innen en viss tid?
Har funnet ut at det gjelder for puregon og orgalutran, men er litt usikker på den siste sprøyten..
Problemet er at jeg må reise fra Trondheim til Oslo på den helgen jeg mest sannsynlig skal ta Ovitrelle og jeg skal på noe jeg helst ikke vil gå glipp av så jeg prøver å planlegge litt før forsøket her..

Jeg vet ovitrelle kan taes ut 30 min før den skal brukes. Men jeg har 1.5 times kjøretur hjem fra sykehusapoteket hvor jeg må ta ut medisiner etter hver kontroll og siden jeg har så lang vei hjem må jeg deponere på en kjøleboks å ha ovitrellen i, så jeg hadde ikke sjansa på det nei :/ puregon vet jeg kan oppbevares i romtemperatur inntil 28 dager etter man har begynt å bruke den..

Ok, kan bruke kjøleboks på reisen. Men tror dere det går med en ziplock pose med kjøleelement oppi til kvelden? Skal være med en gjeng på en fin restaurant i Oslo :p
For man tar ofte Ovitrelle på kvelden eller?

I mine to forsøk har jeg tatt den kl 21.30 :) har da hatt uttak i 8-9 tiden to dager etter.
Tja, vil jeg tro ziplockpose med kjøleelement vil funke, men hadde hørt med sykehuset/apoteket for sikkerhetsskyld

I mine to forsøk har jeg tatt den kl 21.30 :) har da hatt uttak i 8-9 tiden to dager etter.
Tja, vil jeg tro ziplockpose med kjøleelement vil funke, men hadde hørt med sykehuset/apoteket for sikkerhetsskyld
Ja, skal høre med de :) Blir ikke for mange timene da, kan oppbevare den i kjøleskap på hotellet til middagen :)

Jeg har som regel satt ovitrellen kl 23 om kvelden.

Kommer an på når de har satt opp tid til uttak.

Sykehuset som bestemmer når du skal sette den, siden den skal settes nøyaktig 36 timer før selve uttaket :)

Kan du ikke heller ta ut Ovitrelle på apotek i Oslo etter ankomst? For så å legge den i kjøleskapet på hotellet? Vet ikke om du vil få med deg medisinen inn i kabin sammen med kjøleelementet. I tillegg risikerer du at medisinen blir for kald ved å ligge i en pose sammen med kjøleelementet. Det beste er nok å kjøpe medisinen i Oslo ;). Du kan bestille inn på et apotek i nærheten av hotellet (sjekk via nettet hvilket apotek som er nærmest hotellet).

Det er ikke lurt å ha den i en pose med kjøleelementer. Den vil da bli for kald. De har små "vesker" på apoteket med kjøkelapper i. Disse bruker diabetikere til sprøytene sine. De skal også holdes kaldt. Snakk med apoteket, kansje det er mulig å låne med en sånn. Du får lov til å ha det med på fly om du har med attest fra legen. Det tryggeste er nok å hente den i Oslo når du kommer frem :)

Jeg skal ikke kjøre fly så kjøleboksen jeg låner fra St.Olavs kan bli med helt til hotellet der jeg legger den i kjøleskap :)
Men å hente den ut i Oslo er kanskje letteste løsning også skal jeg undersøke om jeg kan få tak i en liten kjøleveske på apoteket :) takk for svar :)

Last edited:
Jeg tror jeg kan bestille en slik til deg rimeligere gjennom en organisasjon jeg er medlem i. Får den for 150 kroner og kan undersøke om jeg kan bestille den som en gave (altså at den sendes direkte til deg). Bare send en melding om du vil jeg skal undersøke!

Jeg tror jeg kan bestille en slik til deg rimeligere gjennom en organisasjon jeg er medlem i. Får den for 150 kroner og kan undersøke om jeg kan bestille den som en gave (altså at den sendes direkte til deg). Bare send en melding om du vil jeg skal undersøke!

Den er beregnet for å holde romtemperatur (18-26 grader) dersom det er veldig varmt (insulin må oppbevares under 30 grader), så denne er ikke egnet til Ovitrelle. :)

Den er beregnet for å holde romtemperatur (18-26 grader) dersom det er veldig varmt (insulin må oppbevares under 30 grader), så denne er ikke egnet til Ovitrelle. :)
Jeg vet det, men jeg trodde hun skulle fly og da er temperaturen uansett lavere i denne vesken enn i en vanlig håndveske ;). Derfor mitt svar. Har meget god kjennskap til både vesken og medisiner som skal oppbevares kjølig da jeg er avhengig av slike ting selv. Man kan ikke ha med seg en ordinær kjølebag inn på fly og kjøleelement i en pose gjør det for kaldt. Som jeg skrev: det beste er om du tar ut medisinen på apotek i Oslo *RockStarBaby*. Da slipper du alle problemene! :)

Jeg vet det, men jeg trodde hun skulle fly og da er temperaturen uansett lavere i denne vesken enn i en vanlig håndveske ;). Derfor mitt svar. Har meget god kjennskap til både vesken og medisiner som skal oppbevares kjølig da jeg er avhengig av slike ting selv. Man kan ikke ha med seg en ordinær kjølebag inn på fly og kjøleelement i en pose gjør det for kaldt. Som jeg skrev: det beste er om du tar ut medisinen på apotek i Oslo *RockStarBaby*. Da slipper du alle problemene! :)

Åja, leste ikke godt nok. Leste kjølemappe og holde medisin kjølig :p
Men problemet er på kvelden når jeg skal ut å spise, kan ta ut sprøyten i Oslo og oppbevare den i kjøleskapet til middagen. Men hvis middagen er f.eks kl 19.00 og jeg skal ta sprøyten f.eks kl 22.00 - holder den vesken medisinen kald i de timene når sprøyten er kald i seg selv tror dere?

Åja, leste ikke godt nok. Leste kjølemappe og holde medisin kjølig :p
Men problemet er på kvelden når jeg skal ut å spise, kan ta ut sprøyten i Oslo og oppbevare den i kjøleskapet til middagen. Men hvis middagen er f.eks kl 19.00 og jeg skal ta sprøyten f.eks kl 22.00 - holder den vesken medisinen kald i de timene når sprøyten er kald i seg selv tror dere?

Man kan ikke oppbevare Ovitrelle i romtemperatur i 2 timer (over 8 grader i 2 timer), så når denne insulin-reisevesken er laget for å holde romtemperatur så vil jo ikke det holde for Ovitrelle. Det finnes døgnåpent apotek i Oslo i sentrum og på legevakten. Kanskje du kan bestille dit og så ta taxi til og fra middagen til apoteket på det tidspunktet som passer best i tiden < 2 timer før du skal sette sprøyten? :) Eventuelt taxi til og fra middagen til der du skal overnatte (hvor det kanskje er kjøleskap)? Eller ringe der du skal spise middag og spørre om du kan oppbevare medisin i kjøleskapet der?

Det er ikke mye væske i Ovitrelle sprøyten, så den holder seg ikke kald av seg selv, den vil ta temperaturen rundt seg raskt. Og ved oppbevaring over 2 timer så må derfor temperaturen rundt sprøyten være 4-8 grader for å garantere at virkestoffet fungerer slik det skal. Litt pes med akkurat den sprøyten som er så sensitiv. :confused:

Last edited:
Man kan ikke oppbevare Ovitrelle i romtemperatur i 2 timer (over 8 grader i 2 timer), så når denne insulin-reisevesken er laget for å holde romtemperatur så vil jo ikke det holde for Ovitrelle. Det finnes døgnåpent apotek i Oslo i sentrum og på legevakten. Kanskje du kan bestille dit og så ta taxi til og fra middagen til apoteket på det tidspunktet som passer best i tiden < 2 timer før du skal sette sprøyten? :) Eventuelt taxi til og fra middagen til der du skal overnatte (hvor det kanskje er kjøleskap)? Eller ringe der du skal spise middag og spørre om du kan oppbevare medisin i kjøleskapet der?

Det er ikke mye væske i Ovitrelle sprøyten, så den holder seg ikke kald av seg selv, den vil ta temperaturen rundt seg raskt. Og ved oppbevaring over 2 timer så må derfor temperaturen rundt sprøyten være 4-8 grader for å garantere at virkestoffet fungerer slik det skal. Litt pes med akkurat den sprøyten som er så sensitiv. :confused:

Ok, takk for svar :) Skal først undersøke om restauranten kan oppbevare sprøyten kaldt for meg (det er reservert bord) hvis ikke så får jeg reise tilbake til hotellet tenker jeg, vil ikke gjøre noe feil her :)
Kan jo hende jeg er heldig og tidspunket blir sent på kvelden og resten av gjengen skal sikkert på byen, det skal ikke jeg så da kan jeg reise tilbake til hotellet uansett :)

Back
Topp