Overvektig :)

Det er dette som står på nettsiden til St. Olavs. Fastlege eller jordmor må henvise til det, men bare om bmi er over 35 før graviditet. Min bmi var 34,6 så ble ikke henvist av fastlege, da legen ikke så behov for det. Jeg hadde lyst til å bli henvist for ekstra ultralyder:hilarious:
https://stolav.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap

fastlegen skrev det i henvisningen at bmi var 37, men har ingen anelse om jeg får noe mer oppfølging. o_O Får høre med jordmor i uke 20 og noe evt. jeg vil og ha ekstra ultralyd:hilarious:
 
fastlegen skrev det i henvisningen at bmi var 37, men har ingen anelse om jeg får noe mer oppfølging. o_O Får høre med jordmor i uke 20 og noe evt. jeg vil og ha ekstra ultralyd:hilarious:
Ja, evt. spør ved oul. Da jeg tror det er samme folka som tar den og ultralyd i uke 24:)
 
Det er dette som står på nettsiden til St. Olavs. Fastlege eller jordmor må henvise til det, men bare om bmi er over 35 før graviditet. Min bmi var 34,6 så ble ikke henvist av fastlege, da legen ikke så behov for det. Jeg hadde lyst til å bli henvist for ekstra ultralyder:hilarious:
https://stolav.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap

Jeg ble henvist, men hadde nesten 40 i bmi (ikke bra:nailbiting:)
Men er i «ok» fysisk form så ikke bekymret, og får nok ekstra ul i uke 24,32 og 36:)
Fikk det sist sv.skap og, men ikke pga bmi.
 
Altså. Nå har jeg hatt BMI på over 35 i alle sv.skapene mine, men det er første gang jeg har opplevd at noen har hengt seg opp i BMIen min :eek:
Var på første sv.skapskontroll på torsdag, hos fastlegen min (ny) siden jeg skulle ta blodprøver, og makan til å være opphengt i den BMIen :hungover: Hun skifta til det emnet så mange ganger at jeg følte hele kontrollen handla om BMI.
Og hun ble tydelig overrasket da jeg fortalte om de komplikasjonsfrie sv.skapene og fødslene mine, pluss at jeg kun hadde gått opp 6 og 8 kg i dem.
Bah..
Lang historie kort, hun henviste meg til Spesialisthelsetjenesten. Første gang det har skjedd :rolleyes:

I dag fikk jeg sms om timeinnkalling på sykehuset i uke 26.
Så gikk det en time og jeg fikk enda en innkalling i uke 32.
Så gikk det enda en time og jeg fikk innkalling i uke 36.
Her bruker de lang tid på å finne timer altså, haha :hilarious:

Noen som vet hva som gjøres på de kontrollene? Er det ultralyder eller bare samtale? Blir de istedet for vanlig kontroll hos jordmor eller i tillegg? Tar man med urinprøve f.eks?
Mye spørsmål her :shy:
 
Altså. Nå har jeg hatt BMI på over 35 i alle sv.skapene mine, men det er første gang jeg har opplevd at noen har hengt seg opp i BMIen min :eek:
Var på første sv.skapskontroll på torsdag, hos fastlegen min (ny) siden jeg skulle ta blodprøver, og makan til å være opphengt i den BMIen :hungover: Hun skifta til det emnet så mange ganger at jeg følte hele kontrollen handla om BMI.
Og hun ble tydelig overrasket da jeg fortalte om de komplikasjonsfrie sv.skapene og fødslene mine, pluss at jeg kun hadde gått opp 6 og 8 kg i dem.
Bah..
Lang historie kort, hun henviste meg til Spesialisthelsetjenesten. Første gang det har skjedd :rolleyes:

I dag fikk jeg sms om timeinnkalling på sykehuset i uke 26.
Så gikk det en time og jeg fikk enda en innkalling i uke 32.
Så gikk det enda en time og jeg fikk innkalling i uke 36.
Her bruker de lang tid på å finne timer altså, haha :hilarious:

Noen som vet hva som gjøres på de kontrollene? Er det ultralyder eller bare samtale? Blir de istedet for vanlig kontroll hos jordmor eller i tillegg? Tar man med urinprøve f.eks?
Mye spørsmål her :shy:
Dette er ihvertfall prosedyren til St. Olavs. Husker ikke nøyaktig hvor i landet du bor, men bare søk på sykehuset ditt og gravid bmi over 35 så kommer prosedyren opp:happy: vil også tro du får en innkalling i posten med instruksjoner på hva du skal ta med:)
https://stolav.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap
 
Jeg ba legen min sende en henvisning til sykehuset, i utgangspunktet til noe som heter «sunn mor» her i Drammen. Fikk beskjed idag at dette prosjektet hadde de stoppet med, men det var et opplegget for gravide med bmi>35. Fikk likevel beskjed om at de har oppfølging med flere ultralyd osv i uke 32, 36 og 40+5, som jeg da skal få innkalling til.
 
Altså. Nå har jeg hatt BMI på over 35 i alle sv.skapene mine, men det er første gang jeg har opplevd at noen har hengt seg opp i BMIen min :eek:
Var på første sv.skapskontroll på torsdag, hos fastlegen min (ny) siden jeg skulle ta blodprøver, og makan til å være opphengt i den BMIen :hungover: Hun skifta til det emnet så mange ganger at jeg følte hele kontrollen handla om BMI.
Og hun ble tydelig overrasket da jeg fortalte om de komplikasjonsfrie sv.skapene og fødslene mine, pluss at jeg kun hadde gått opp 6 og 8 kg i dem.
Bah..
Lang historie kort, hun henviste meg til Spesialisthelsetjenesten. Første gang det har skjedd :rolleyes:

I dag fikk jeg sms om timeinnkalling på sykehuset i uke 26.
Så gikk det en time og jeg fikk enda en innkalling i uke 32.
Så gikk det enda en time og jeg fikk innkalling i uke 36.
Her bruker de lang tid på å finne timer altså, haha :hilarious:

Noen som vet hva som gjøres på de kontrollene? Er det ultralyder eller bare samtale? Blir de istedet for vanlig kontroll hos jordmor eller i tillegg? Tar man med urinprøve f.eks?
Mye spørsmål her :shy:
Oij! Jeg har alltid hatt høy bmi, men ikke vært borti at man får så mange ekstra kontroller.. Har du fått noen forklaring på dette?
 
Det er standard prosedyre på alle norske sykehus å få ekstra oppfølging ved bmi på over 35:)
Ååå, det har jeg ikke hørt om.. Men her har vi kun en liten fødestue.. Det er 3 timer til nærmeste sjukehus med fødeavdeling, kanskje det er derfor da.. Siden det ikke er fødselslege her o_O men burde jo blitt henvist dit av jordmor da men.. Jeg skal spørre :)
 
Oij! Jeg har alltid hatt høy bmi, men ikke vært borti at man får så mange ekstra kontroller.. Har du fått noen forklaring på dette?
Det Kristin90 sa :)
Men ikke for det, jeg fikk som sagt ikke slik oppfølging i de andre sv.skapene mine selv om BMIen min var over 35 da også :rolleyes:
Litt dumt å finne ut om det i mitt aller mest sannsynlig siste sv.skap, jeg kunne jo teknisk sett fått de ultralydene i de andre sv.skapene også :hilarious:
Spør legen din :)
 
Det Kristin90 sa :)
Men ikke for det, jeg fikk som sagt ikke slik oppfølging i de andre sv.skapene mine selv om BMIen min var over 35 da også :rolleyes:
Litt dumt å finne ut om det i mitt aller mest sannsynlig siste sv.skap, jeg kunne jo teknisk sett fått de ultralydene i de andre sv.skapene også :hilarious:
Spør legen din :)
Ja det skal jeg gjøre :)
 
Sniker fra november!

Jeg har bmi på 32, eller det er regnet ut ifra startvekten da. Har gått opp snart 10 kg og er i uke 23 i morgen.
Jordmor har ikke sagt noe ang vekta, det er bare jeg selv som kommenterer den ved kontrollene...
Har tidligere gått ned i vekt for å være forberedt på å prøve å bli gravid, men en MA i fjor kombinert med koronanedstenging og "trøstespising" gjorde at jeg var nesten oppe på startvekten innen jeg ble gravid igjen.

Gynekologen jeg er hos for UL har notert BMI som risikofaktor, men ikke fått noe annen info enn det inntil videre.

Skal til glukosebelastning da, men har flere faktorer enn vekt som spiller inn her.
 
Er 156 cm og veier nå 72 kg i uke 18.
Jeg er akkurat like tung nå som når jeg var høygravid med nr 2. med en startnekt på 15 kg mer en sist, og en bmi som sier overvektig.
Merker faktisk at det er tyngre på kroppen denne gangen så håper ikke jeg legger på meg då mye mer
 
Back
Topp