Overvektig og gravid

Drømmen1994

Flørter med forumet
Himmelbarn
Er en jente på 21 år som er overvektig veier 119 kg og er livredd for første kontroll:/ har hørt så mye forskjellig.. noen som har gått igjenom det og være overvektig og gravid? Føler meg veldig alene om og være overvektig mens man er gravid, og leser så mye rart på nettet:(

Er en jente på 21 år som er overvektig veier 119 kg og er livredd for første kontroll:/ har hørt så mye forskjellig.. noen som har gått igjenom det og være overvektig og gravid? Føler meg veldig alene om og være overvektig mens man er gravid, og leser så mye rart på nettet:(
Kjære søte deg hva er det du har lest?

Jeg har en høy bmi, som gjorde at jeg måtte ta glukose test. For å teste om jeg hadde svangerskaps diabetes. Det hadde jeg ikke ;)
Så da var det vanlige kontroller videre. :)

Hei,

Jeg er selv overvektig, og fikk lille frøken i september.
Var bare åpen med legen på første kontroll på at jeg ville ha hjelp til Adipol på Rikshospitalet. Der får man oppfølging med jordmor med kompetanse og timer med ernæringsfysiolog.

Jeg synes første time med jordmor var litt sånn belærende ang hva jeg kunne spise og ikke, selv om jeg sa at jeg hadde peiling på ernæring. Men dette ble bedre etterhvert som hun ble kjent med meg.

Viktig at du får oppfølging med glukosebelastning, for å se på blodsukkernivået ditt. Jeg bikket over til svangerskapsdiabetes på slutten, og lille frøken fikk da den oppfølgingen hun trengte med blodsukkermålinger da hun ble født.

Jeg hadde forøvrig "bivirkningen" av overvekt som riesvekkelse ved fødsel, og trengte drypp hele veien for å få skikkelige rier. Hadde overvåking på henne hele fødselen også, fra før de satte dryppet.

Bare spør om det er noe du lurer på :)

Jeg er overvektig og gravid. Du trenger ikke å være redd. De som skal følge deg opp er det for å hjelpe deg og barnet. Ikke les deg blind på nettet for det står så mye som ikke stemmer.

Jeg har aldri fått høre at jeg er overvektig på en stygg måte. Jeg måtte gjennom glukosebelastning noe alle over en bmi på et eller annet må. Og man bør være litt ekstra forsiktig med hva man spiser og prøve å være så aktiv som mulig :)

Jeg venter tvillinger og er over halvveis i svangerskapet. Jeg veier 106kg og prøver mitt beste. Man kan ikke gjøre bedre enn det! Tenk du bærer frem verdens fineste mirakel <3

Jeg er også overvektig, har bmi på 31,2.
Sist veide jeg bare noen kilo mindre enn nå, og la på meg 28 kg i svangerskapet. Følge egentlig at jordmor var litt for snill med meg, men heldigvis ble jeg ikke dømt eller kritisert for det heller, gjorde vel det nok selv så de så at det ikke var behov for det. Det var veldig tungt å være høygravid og så tung, så jeg har store planer om å være flinkere denne gangen. Prøver å holde et grovkarbo kosthold, type kutte ris, pasta, hvitt hvetemel og sukker, og spise litt renere, det som skal i kroppen av karber skal være langsomme karber samt fra frukt og grønnsaker. Det er et kosthold som skal være trygt for gravide og også forebygge svangerskapsdiabetes. Ville kontaktet lege eller jordmor og be om hjelp til å kontrollere vekta og få kostråd og slikt nå som du er gravid.

Veide 117 da jeg ble gravid sist, la på meg 12 kg. Var frisk hele svangerskapet. Hadde ekstrem bekkenløsning da. Men det er veldig typisk i min familie. Fødselen var lang å hard. Men det var pga gutten ikke kom ned slik han skulle.

Nå er jeg gravid igjen. Å frykter jeg veier 10-12 kg mer enn sist. Å har tatt kontakt med jordmor pga jeg vil gjøre det beste utganspunktet med det jeg har nå. Så vet jeg jo at jeg klarte meg fint sist å ikke spiste veldig mye dritt å slikt. Så eneste jeg gruer meg til er bekkenplager å ryggen.

Jeg er også overvektig bmi på rundt 35. Jeg veier bare 3 kg mindre enn det jeg gjorde når jeg var høygravid sist. Sluttet å røyke for 11 mnd siden og det førte med seg 18 kg ekstra. Er selv litt bekymret for hvordan dette svangerskapet skal gå, men skal prøve å holde meg til smart karbo. Levde på streng lavkarbo før jeg sluttet å røyke, så tenker derfor at med smart karbo tillater jeg meg selv frukt og bær etc men kutter sukker, mel, ris, pasta, begrenser potet inntaket osv.

Hei :-)

Jeg var overvektig med mine 2 første (tatt slankeoperasjon så har nå bmi på 22) og hadde bmi på 37.. Veide 108 kg. Jeg følte jeg ble godt tatt vare på når jeg gikk gravid. Jeg fikk selvsagt beskjed om å være forsiktig med hva jeg spiste og ikke gå for mye opp i vekt. Jeg la på meg 8 kg i begge svangerskap, noe de var veldig fornøyd med.
Jeg trengte ikke ta glukosebelastning fordi vekta ikke øke så mye.
Eneste jeg syntes var litt kjipt var at man blir automatisk registrert som risikosvangerskap og får ikke føde hvor man vil eller i badekar. Og det er til tider vanskelig med målinger på hjerterytme og rier på utsiden av magen fordi man er så mye ekstra der.
Men det er ingenting å bekymre deg for.

Nå er jeg gravid med nr 3 og de er veldig opptatt av at jeg MÅ opp i vekt :-p men jeg får føde hvor jeg vil og det skal være i et badekar!!!
Lykke til!

Jeg er også overvektig. Har bmi på 35 :eek:
Er 157 cm høy og veier 87 kg.
Veide 84 i første sv.skap. Gikk opp 14 kg. De forsvant innen 2 uker etter fødsel. Bare vann, diverse og baby vekta.
Litt redd for godis og matinntak etter røykeslutt nå.

Kjære søte deg hva er det du har lest?

Jeg har en høy bmi, som gjorde at jeg måtte ta glukose test. For å teste om jeg hadde svangerskaps diabetes. Det hadde jeg ikke ;)
Så da var det vanlige kontroller videre. :)
Står mye om at leger ikke vil ha dem på kontroll og at man sliter med og bli hørt:( men ble veldig beroliget av alle dere snille fine her inne❤

Hei,

Jeg er selv overvektig, og fikk lille frøken i september.
Var bare åpen med legen på første kontroll på at jeg ville ha hjelp til Adipol på Rikshospitalet. Der får man oppfølging med jordmor med kompetanse og timer med ernæringsfysiolog.

Jeg synes første time med jordmor var litt sånn belærende ang hva jeg kunne spise og ikke, selv om jeg sa at jeg hadde peiling på ernæring. Men dette ble bedre etterhvert som hun ble kjent med meg.

Viktig at du får oppfølging med glukosebelastning, for å se på blodsukkernivået ditt. Jeg bikket over til svangerskapsdiabetes på slutten, og lille frøken fikk da den oppfølgingen hun trengte med blodsukkermålinger da hun ble født.

Jeg hadde forøvrig "bivirkningen" av overvekt som riesvekkelse ved fødsel, og trengte drypp hele veien for å få skikkelige rier. Hadde overvåking på henne hele fødselen også, fra før de satte dryppet.

Bare spør om det er noe du lurer på :)
Tusen takk for helt fantastisk utfyllende svar❤ så deilig med noen som vet litt mere enn meg, skal definitivt spørre om jeg lurer noe mere!

Jeg er overvektig og gravid. Du trenger ikke å være redd. De som skal følge deg opp er det for å hjelpe deg og barnet. Ikke les deg blind på nettet for det står så mye som ikke stemmer.

Jeg har aldri fått høre at jeg er overvektig på en stygg måte. Jeg måtte gjennom glukosebelastning noe alle over en bmi på et eller annet må. Og man bør være litt ekstra forsiktig med hva man spiser og prøve å være så aktiv som mulig :)

Jeg venter tvillinger og er over halvveis i svangerskapet. Jeg veier 106kg og prøver mitt beste. Man kan ikke gjøre bedre enn det! Tenk du bærer frem verdens fineste mirakel <3
Føler meg ikke overvektig på en sånn måte at jeg hemmes av det, så tror nok graviditeten skal gå bra:) og ble 100 ganger roligere mot første kontroll 26 mai etter disse ordene❤

Har roa ned på alt usunne og blitt mere aktiv, gikk jo ned 8 kg i februar og da satte spira i april så tydelig at kroppen lite det:) satser på at første kontroll går veldig bra nå som jeg ble mye roligere❤

Tusen takk for helt fantastisk utfyllende svar❤ så deilig med noen som vet litt mere enn meg, skal definitivt spørre om jeg lurer noe mere!

Bare hyggelig!

På Adipol blir man forøvrig utrolig godt fulgt opp, masse kontroller. Da jordmor ikke fant hjertelyd første gang ble jeg sendt ned til ultralyd - og fikk dermed en ekstra titt på henne. <3 På grunn av ekstra "padding" på magen er det også vanskelig med symfysemål, og jeg fikk derfor vekstestimering og fikk sett på lille frøken mange ganger i svangerskapet. Følte meg veldig trygg der.

Med all oppfølgingen jeg fikk, og det at jeg kuttet sukker helt i svangerskapet så gikk jeg kun opp 2 kg. Etter hun var ute og et par mnd senere, så var jeg 15 kg lettere enn før jeg ble gravid.

Det er viktig å være så aktiv som en kan for å holde blodsukkeret under kontroll, for min del fungerer sukkerstopp/kutt av raske karbohydrater utrolig bra på vekten da skrotten min ikke forbrenner det spesielt godt. Ellers følte jeg at jeg spiste som en hest altså :P

Bare hyggelig!

På Adipol blir man forøvrig utrolig godt fulgt opp, masse kontroller. Da jordmor ikke fant hjertelyd første gang ble jeg sendt ned til ultralyd - og fikk dermed en ekstra titt på henne. <3 På grunn av ekstra "padding" på magen er det også vanskelig med symfysemål, og jeg fikk derfor vekstestimering og fikk sett på lille frøken mange ganger i svangerskapet. Følte meg veldig trygg der.

Med all oppfølgingen jeg fikk, og det at jeg kuttet sukker helt i svangerskapet så gikk jeg kun opp 2 kg. Etter hun var ute og et par mnd senere, så var jeg 15 kg lettere enn før jeg ble gravid.

Det er viktig å være så aktiv som en kan for å holde blodsukkeret under kontroll, for min del fungerer sukkerstopp/kutt av raske karbohydrater utrolig bra på vekten da skrotten min ikke forbrenner det spesielt godt. Ellers følte jeg at jeg spiste som en hest altså :P
Ligger det Adipol i Oslo? Da skal jeg definitivt finne ut mere om det:) Har bytta fastlege idag da han ikke hadde noe medfølelse eller noe menneskelig syn på overvektige sist jeg mista så har finne en herlig jordmor jeg håper kan hjelpe videre. Masse trim og 0 sukker står på planen❤

Ligger det Adipol i Oslo? Da skal jeg definitivt finne ut mere om det:) Har bytta fastlege idag da han ikke hadde noe medfølelse eller noe menneskelig syn på overvektige sist jeg mista så har finne en herlig jordmor jeg håper kan hjelpe videre. Masse trim og 0 sukker står på planen❤

Adipol er på Rikshospitalet, og får du plass der, så får du automatisk fødeplass på Rikshospitalet også :)

Adipol er på Rikshospitalet, og får du plass der, så får du automatisk fødeplass på Rikshospitalet også :)
Leste meg akkurat opp på det og skal snakke med jordmor om det på første kontroll❤

Jeg veide nesten 120 kg i mitt første svangerskap. Det var omtrent det første som ble nevnt på den første kontrollen, som om jeg ikke var klar over overvekten liksom..

Jeg byttet fastlege, da hun jeg hadde aldri kommenterte på noe annet enn vekten. Den nye fastlegen er fantastisk, om enn streng. Hun legger frem ting på en konsis måte, og hun har også hjulpet meg å gå ned i vekt etter fødselen.

På sykehuset på OUL hadde jeg min verste opplevelse som overvektig og gravid. Hadde vel da gått opp til rundt 130 kg, og hun som skulle utføre ultralyden uffet og huffet seg mens hun trykte ultralyd-tingen så hardt inn i magen min at jeg faktisk fikk blåmerker. Hun dyttet også rundt på magen min, og løftet og flyttet på den på en MEGET uverdig måte. Hun fikk ikke så mange gode bilder, og la det frem slik at det var min skyld, og at om det skulle være noe feil med barnet som hun ikke hadde sett - Så var det fordi jeg var feit.
Jeg var ung, redd og uerfaren, så jeg sa ikke i fra, men gikk rett fra undersøkelsen og inn på badet og gråt så tårene sprutet.

Senere hadde jeg flere UL pga svangerskapsforgiftning som gikk helt fint og som var veldig fine opplevelser!

Jeg fikk også svangerskapsforgiftning (økt risiko ved overvekt), og ble satt i gang en dag før termin pga ekstremt høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Fikk aldri skikkelige rier, og måtte ha riestimulerende hele tiden. Fødselen var forøvrig veldig fin, og jeg var den som var i best form etter fødselen på hele barselavdelingen.

Ikke meningen å skremme deg, men jeg ville bare advare deg om at det er mulig du møter på mennesker som ikke klarer å se forbi de ekstra kiloene dine, og da må du ikke være redd for å si ifra. Ikke la deg bli tråkket på som jeg gjorde. Du blir en like god mamma, og du har et like fint magehus som alle oss andre, uansett vekt. <3

Leste meg akkurat opp på det og skal snakke med jordmor om det på første kontroll❤

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er fastlegen din som må søke deg inn der. :)

Jeg hadde ingen negative opplevelser på Rikshospitalet i alle fall. Alle jeg møtte var kjempehyggelige. Og jordmoren som fulgte meg i mål var faktisk moren til den personlige treneren min. Litt av en tilfeldighet. :)

Back
Topp