Overvektig gravid

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Hei :)
Jeg tenkte det kunne vært fint med en tråd for oss som er overvektige.
Dele litt erfaringer med svangerskapet, vektutvikling, opplevelser, negativitet/positivitet fra andre osv :)

Jeg har hittil gått ned litt over 3 kg, er 16+4. Håper jeg ikke går opp så mye, forrige sv.skap gikk jeg ned 4 så opp 6kg. Satser på noe det samme denne gangen ;)
Har ikke møtt på noe negativitet enda, men har bare hatt første sv.skapskontroll hos fastlegen min.

Hvordan er det for dere å finne klær/mammaklær?
Jeg finner ingenting i butikkene, men har kjøpt et par ting fra Ellos og Zalando :)

Jeg er 16 uker, har gått opp 5 kilo!! Det føles ikke greit pga overvekten jeg alt hadde.
Legen og jordmor har ikke sagt noe dog, jeg håper bare det varer Det er et sårt tema.

Jeg er i uke 13, og har faktisk ikke veid meg.. Haha. Går konsekvent til fastlege i svangerskapet, fordi han kjenner meg godt fra før, og vet at vekt er et ømt tema :)

Jeg er ikke overvektig, men har veldig søtsug, og store problemer med å klare å styre det. Tror det er gener dom gjør at jeg ikke er overvektig!! Søtsuget har blitt helt ukontrollerbart nå i svangerskapet, og jeg får veldig dårlig samvittighet siden jeg vet at det ikke er bra for babyen å spise så mye godteri, is, vaffel etc. Har noen av dere erfaring med å takle, bli kvitt søtsug? Noen tips å dele?

16+4, og har gått opp 3 kilo, trenger ikke mer, for å si det slik. Men jeg er på full fart inn i svangerskapsdiabetes, samme som sist, selv med null sukker+lavkarbo og lite fett diett, så det blir vel ikke mange kilo til.
Diabetes er veldig god.motivasjon for å homde seg på matten matmessig sett.

Klær handler jeg på nett, zalando har en del faktisk, men mammajeans har jeg shoppet på funmum.com, britisk side. Buksen var noe stor, bruker 48 til vanlig (uk 20) kunne lett hatt str 18.
Der kommer toll ved siden av forresten, men verdt det for pene jeans som er mammabukser.

Er 14+5. vet ikke hvor mye jeg har gått opp egentlig. Målte meg bare i uke 12 hos legen. Håper virkelig ikke jeg legger på meg så mye i dette svangerskapet, får satse på at den tærer på fettet jeg allerede har :p
Er nok i faresonen for svangerskapsdiabetes ja..

Går mitt andre svangerskap som overvektig gravid, å jeg gruer meg skikkelig. Var inne til vekstkontroller hver måned og nesten hver andre uke når det nærmet seg termin med første. Gjorde jo ikke annet enn å sitte på venterom i graviditeten. Men for all del, fint å bli fulgt opp også.

Har allerede fått litt pes når jeg var på TUL at det var vansklig å få bra bilder fordi fettet sugde opp ultralydbølgene lurt å si når ho sitter med hodet mellom beina mine..

Kjøpte meg et par gravid tights på HM sist å de passet hele veien. Ellers brukte jeg nesten bare mitt eget. Kjøpt meg et PR baisic kjoler fra gravid kolleksjonen nå, ellers passer HM+ klærne som regel bra :)

Går mitt andre svangerskap som overvektig gravid, å jeg gruer meg skikkelig. Var inne til vekstkontroller hver måned og nesten hver andre uke når det nærmet seg termin med første. Gjorde jo ikke annet enn å sitte på venterom i graviditeten. Men for all del, fint å bli fulgt opp også.

Har allerede fått litt pes når jeg var på TUL at det var vansklig å få bra bilder fordi fettet sugde opp ultralydbølgene lurt å si når ho sitter med hodet mellom beina mine..

Kjøpte meg et par gravid tights på HM sist å de passet hele veien. Ellers brukte jeg nesten bare mitt eget. Kjøpt meg et PR baisic kjoler fra gravid kolleksjonen nå, ellers passer HM+ klærne som regel bra :)

Jeg går også mitt andre sv.skap som overvektig. Forrige gang hadde jeg en bmi på 36,5, denne gangen ligger jeg på 34. Jeg fikk ikke noen ekstra kontroller eller oppfølging, bortsett fra en vekstkontroll i uke 38. Jeg hadde gått til jordmor hele sv.skapet, men hun gikk ut i sommerferie og derfor måtte jeg ta de 2 siste kontrollene hos fastlegen min. Han målte ikke like "hardt" som jordmora, så da føyk jo selvfølgelig symfysemålet mitt langt over kurven min :facepalm: Men alt var jo selvfølgelig normalt på den ultralyden (ble estimert til 3.7kg baby), men var greit med en liten titt på babyen likevel da ;) Ut kom en gutt på 3385 gram, 51 cm :p

Jeg fikk også litt pes på OUL sist, var visst vanskeligere å se med så mye ekstra på magen. Måtte derfor på 2 OUL, da hun ikke fikk målt alt på den første. Sur, prippen dame.. Heldigvis annen dame på den andre OULen, hun var mye hyggeligere :)
Så når legen skulle skrive henvisning til OUL denne gangen, så ba jeg han legge til at jeg ikke ville ha hun sure :D

Da jeg ble gravid hadde jeg BMI på 34,4 og har til nå gått ned ca. 7kg. Er nå 14+1. Er ikke noe jeg har gjort bevisst, men har vært en del dårlig. Håper å ikke legge på meg så mye i svangerskapet, så prøver å spise så sunt og regelmessig som jeg klarer :)

Sniker fra august her!

Jeg er overvektig og gikk første periode ned 6 kg ca, er i uke 29 nå og har gått opp 2kg fra startvekta, var på glukosebelastning og alt er fint! Så jeg er veldig fornøyd og føler at graviditeten har hjulpet meg litt. :)

Jeg er ikke overvektig, men har veldig søtsug, og store problemer med å klare å styre det. Tror det er gener dom gjør at jeg ikke er overvektig!! Søtsuget har blitt helt ukontrollerbart nå i svangerskapet, og jeg får veldig dårlig samvittighet siden jeg vet at det ikke er bra for babyen å spise så mye godteri, is, vaffel etc. Har noen av dere erfaring med å takle, bli kvitt søtsug? Noen tips å dele?
Bak sukkerfritt og bruk kesam i div baksten. Samt spist frukt, lag fun light gele, drikk masse vann.
Eller så må du bare bite tenne sammen og ikke spise. Suget forsvinnr etter ukes tid uten sukker.

Jeg har lest en plass at hvis man spiser en frukt (f.eks appelsin) rett etter middag så skal man oppleve mindre søtsug utover ettermiddagen/kvelden :) vet ikke om det funker da!

Har lest at du kan bli kvitt det hvis du går å pusser tenna når du får søtsuget :p

Back
Topp