Overvekt

Trultersen

Blir kjent med forumet
Hei,

Jeg er overvektig (fedme) og på grunn av dette vil ikke min fastlege (som kun jobber 40 %) følge meg opp. Hun har sendt henvisning til gynekolog men der fikk jeg avslag. De mente ordrett at; "problemstillingen er for kompleks".
Kjente jeg ble lei meg og redd for at jeg ikke får den oppfølgingen jeg trenger. Jeg er jo klar over at jeg er veldig overvektig men kjente dette ga meg vonde følelser☹️

Noen andre som har vært borti lignende eller har velmenende råd?

Rareste jeg har hørt. Jeg og er i den gruppen der men legen tar meg inn ca hver 4 uke. Du skal og bli henvist til kvinneklinikken der de vil drive oppfølging av deg fra uke 24 hvertfall. men usikker på om man kan komme til før.

Og jeg har to tidligere svangerskap med for høy bmi og ikke hatt noen utfordringer utenom svangerskapadiabetes. Så betyr ikke at du vil få problemer!

Hva i alle dager? Er det sant? Er det lov?Forrige svangerskap hadde jeg over 40 i bmi. Jeg fikk svangerskapsdiabetes men kostholdsregulert. Jeg fikk da vanlig oppfølgning i kommunen med lege og jordmor og ekstra ultralyder osv på sjukehuset for å sjekke at baby hadde det bra i magen ++. En fin fødsel også!

Ta kontakt med jm på helsestasjonen din så kan du få oppfølging der i stedenfor

Det må være det rareste og teiteste jeg har hørt. Var selv overvektig i mitt første svangerskap. Fikk god oppfølging av jm, og ingen kommentarer på vekt eller lignende, fikk heller ikke svangerskapsdiabetes.

Hei,

Jeg er overvektig (fedme) og på grunn av dette vil ikke min fastlege (som kun jobber 40 %) følge meg opp. Hun har sendt henvisning til gynekolog men der fikk jeg avslag. De mente ordrett at; "problemstillingen er for kompleks".
Kjente jeg ble lei meg og redd for at jeg ikke får den oppfølgingen jeg trenger. Jeg er jo klar over at jeg er veldig overvektig men kjente dette ga meg vonde følelser☹️

Noen andre som har vært borti lignende eller har velmenende råd?
Sniker

Rart at han henviste deg til gynekolog og ikke sykehuset. Jeg har hatt ekstra oppfølging i forrige svangerskap og i dette pga overvekt, men disse kontrollene har ikke startet før i uke 24. Jeg slapp også unna svangerskapsdiabetes! Gå til jordmor og be om en samtale med sykehuset :Heartred

jeg er også overvektig eneste legen min anbefalte meg å ta en ekstra kontroll mellom uke 12 og 18 for å sjekke blodtrykk ellers blir det oppfølging fra sykehuset etter uke 24 antar jeg :rolleyes: Eneste informasjon jeg har fått foreløpig er innkalling til TUL og OUL på sykehuset.

Hva i alle dager? Er det sant? Er det lov?Forrige svangerskap hadde jeg over 40 i bmi. Jeg fikk svangerskapsdiabetes men kostholdsregulert. Jeg fikk da vanlig oppfølgning i kommunen med lege og jordmor og ekstra ultralyder osv på sjukehuset for å sjekke at baby hadde det bra i magen ++. En fin fødsel også!
Helt sant dessverre. Ble så lei meg jeg.

Jeg er også overvektig. Hverken lege eller jordmor har nevnt noe rundt det. Og jordmor var veldig grei. Må ikke veie meg underveis u svangerskapet. Så lenge jeg ikke går ned, så må ikke hun se et tall på vekta. Det var opp til meg. Så glad for det!
Vet ikke om jeg får noe mer oppfølging etterhvert. Helsestasjonen tilbyr en ekstra for førstegangsfødende i uke 16 (siden første er før uke 12 og neste kontroll gjerne ikke er før uke 24 der).

Jeg er også overvektig. Hverken lege eller jordmor har nevnt noe rundt det. Og jordmor var veldig grei. Må ikke veie meg underveis u svangerskapet. Så lenge jeg ikke går ned, så må ikke hun se et tall på vekta. Det var opp til meg. Så glad for det!
Vet ikke om jeg får noe mer oppfølging etterhvert. Helsestasjonen tilbyr en ekstra for førstegangsfødende i uke 16 (siden første er før uke 12 og neste kontroll gjerne ikke er før uke 24 der).
Så bra du ble møtt sånn!! :) Spurte du om å få slippe å veies eller hvordan gikk du frem i den samtalen? Jeg har litt anstrengt forhold til mat/kropp/vekt, BMI ca 28-29. Gruer meg til dette med veing og har angst for at vekten min skal stå på helsekortet som samboer/evt andre ønsker å se…

Så bra du ble møtt sånn!! :) Spurte du om å få slippe å veies eller hvordan gikk du frem i den samtalen? Jeg har litt anstrengt forhold til mat/kropp/vekt, BMI ca 28-29. Gruer meg til dette med veing og har angst for at vekten min skal stå på helsekortet som samboer/evt andre ønsker å se…
Hun kom til et punkt hvor hun ønsket vekt før svangerskapet. Jeg sa jeg ikke visste, for jeg vet det er for mye, så vil ikke vite akkurat. Men hun måtte ha et tall et sted, for om man må hastes i narkose, så må de kunne regne ut mengde narkose ut fra høyde og vekt blant annet. Så jeg sa det siste jeg så på vekta for rundt et år siden.
Og var da hun sa det var opp til meg i kontroller.

Back
Topp