overvekt....

Når går jeg til behandling på sykehuset og å endre livsstilen min så jeg var ikke ute etter råd om det. Da jeg stoler på at de vet hva de holder på med:)
Legen har kontaktet fertilitetsklinikken men de har en bmigrense så da får jeg ikke hjelp der.
Lykke til
 
Men du sier jo at du ikke har gått ned noe særlig på 8 uker så vet ikke om de helt vet det da.
Og uansett hva de hjelper deg med så må du gjøre jobben selv for å gå ned. Har vært der selv som nevnt og jeg ble altså ikke gravid når jeg var så overvektig, men drømmen om baby og det å nå bmigrensen for prøverør motiverte meg til å gå ned.
nei har ikke gått ned noe synelig på vekta, men synlig på klærne om ikke annet, jeg har bedre kondis og utholdenhet. så formen min er bedre. dette er et løp over 5 år som går ut på å endre hele livet ditt, som jeg uansett har måttet gjennom hvis jeg har tatt en operasjon.
Den er ikke aktuell for meg pga personlige grunner, men også helsevesnet fraråder denne til meg da de mener dette er et løp som passer meg bedre.
 
Du skal ikkje vente kontakt privat og få utredning. Man kan bli gravid med høy BMI. Lege skal gi deg alle frie tøyler til utredning. Og der kan dukke opp ting som er med og dra ned barneønske.

Signerer denne!

Høres mye ut som pco / pcos, men uansett må det sjekkes opp. Og mannen din. Personlig har jeg hatt god effekt på lavkarbo kosthold, medikamentet metformin for vektreduksjon og stabile sykluser med hyppigere eggløsning. Moderat trening, og mer hatt fokus på gjøre ting og aktiviteter som både er godt for kropp og sjel. Jeg har blitt gravid (og utredet) selv om jeg har hatt bmi 30-33.
 
Jeg vil bare sende deg mange gode klemmer :Heartred Er selv overvektig, men litt lavere bmi enn deg, og er nå gravid med nr.2. Vi har ikke hatt problemer med å bli gravid i det hele tatt. Ikke hadde jeg noen vekt-relaterte plager heller. Jeg syntes det er veldig sårt å være gravid og overvektig, da vekt ikke er gøy å prate om. Men jeg skjønner jo og at det er viktig å ta tak i. Jeg er veldig nervøs for første kontroll, for om jeg må ha videre oppfølging, da jeg veier noen kilo mer enn ved sist svangerskap.. Masse lykke til, og bare skriv ei melding til meg om du vil prate :Heartred
 
Private klinikker har ingen bmi-grense for utredning. Koster vel omtrent 2500kr for begge tilsammen. Jeg fikk sistemann ved hjelp av ICSI som svakt overvektig. Hos oss var det ikke min overvekt, men hans sædkvalitet som var problemet. Det kan jo være sædkvaliteten er noe redusert hos dere også. Verdt å finne ut tenker jeg. Veldig bra du gjør en innsats med hjelp fra sykehuset.

Foreløpig forskning på lavkarbo tyder på at det kan være veldig nyttig for å få hormonene i balanse. Menn har ofte nytte av lavkarbo 6 dager i uka, og så ha en høykarbodag, mens de fleste kvinner da dessverre ramler ut av ketose på den 7. dagen og bruker de neste 6 på å komme igang igjen. Nå er lavkarbo ikke tilstrekkelig forsket på til at norske sykehus våger råde om det enda. Jeg vil råde deg til å lese deg opp på forskningen på egenhånd.

Om du synes det virker lovende kan du prøve minst en måned på 15-30g karbohydrater per dag, hver dag. Høyt fettinntak, mye grønnsaker, ikke kaloriunderskudd første uka. Vær forberedt på at du kan føle deg syk de to første ukene. Alle typer lavkalori vil virke om man følger dem. Fordelene med lavkarbo slik jeg opplever det er at man ikke går i sparebluss og blir sliten, masse god mat, ingen søtsug, ingen menssmerter (for meg personlig). Ulempe: man må være veldig konsekvent (for mange kvinner) og man føler seg ofte rævva i inntil 2 uker i starten.

Jeg kan nevne at jeg har slanket bort 20kg suksessfullt med lavkalori tidligere. Et par svangerskap senere måtte det gjentas. Har også tatt 20kg ved lavkarbo. Ingen tvil om hva jeg velger om jeg trenger slanke meg igjen.

PS: Jeg hadde så mye erfaring fra lavkalori-slanking at jeg vegret meg for høyt fettinntak først. Heldigvis fikk jeg veiledning og ble presset til å spise mer fett. Først med høyt fettinntak løsnet kiloene for meg.
 
Back
Topp