Overvekt i tromsø

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Jeg fikk aldri hjelp offentlig på UNN i Tromsø fordi jeg var overvektig. Jeg har siden den gang gått opp 30-45 kg. Så å få hjelp offentlig tror jeg er umulig. Men er det noen som har vært i Tromsø privat som har vært overvektig og likevel fått hjelp? Vi starter begge å trekke på årene og har ikke all verdens med tid igjen for å få flere barn. Nå har jeg allerede time på overvektklinikken med håp om å få hjelp til å gå ned i vekt, i verste fall bygge mer muskler og få bort noen kilo med fett. Og forhåpentligvis få en litt bedre velkomst enn jeg vil få med dagens vekt. Jeg er allerede sunnere enn jeg var ved forrige graviditet, men vet ikke om jeg klarer å stå for vekta jeg ikke klarte å ta av igjen etter forrige graviditet.

Noen som har vært i samme situasjon og fått hjelp offentlig eller privat? Og hvor privat om privat?

Hjelp til å bli gravid du mener?
Jeg fikk beskjed fra offentlig om at jeg måtte gå ned 10% av kroppsvekten min før jeg kunne få hjelp, veide da 100 kg.

Hjelp som i assistert befruktning..?

UNN Tromsø har BMI-grense for behandling, husker ikke akkurat hva grensa er, men BMI på 32 eller 33.

Det finnes ingen private fertilitetsklinikker i Tromsø, så da må en reise til f.eks. Oslo eller Trondheim, eller andre byer lengre sør i Norge. Private klinikker har litt ulik praksis, men felles er at de oftest ser på det totale bildet, ikke bare BMI :happy:

Hjelp til å bli gravid du mener?
Jeg fikk beskjed fra offentlig om at jeg måtte gå ned 10% av kroppsvekten min før jeg kunne få hjelp, veide da 100 kg.

Var det offentlig eller privat?

Hjelp som i assistert befruktning..?

UNN Tromsø har BMI-grense for behandling, husker ikke akkurat hva grensa er, men BMI på 32 eller 33.

Det finnes ingen private fertilitetsklinikker i Tromsø, så da må en reise til f.eks. Oslo eller Trondheim, eller andre byer lengre sør i Norge. Private klinikker har litt ulik praksis, men felles er at de oftest ser på det totale bildet, ikke bare BMI :happy:

Ikke nødvendigvis assistert befruktning. Vil tro man kan starte med medisiner for å få eggløsning først, da jeg har blitt gravid to ganger på egen maskin. Men fremdeles så blir jeg ikke gravid hver pp, og de varer jo ganske lenge, så er jo umulig å vite når EL er. Så tenker i forhold til medisinering som kan gi et lite spark bak. Da vi har tilsammen baklagt 16 år med prøving, hvorav vi har prøvd litt over 1 år siden forrige graviditet.

Var det offentlig eller privat?

Ikke nødvendigvis assistert befruktning. Vil tro man kan starte med medisiner for å få eggløsning først, da jeg har blitt gravid to ganger på egen maskin. Men fremdeles så blir jeg ikke gravid hver pp, og de varer jo ganske lenge, så er jo umulig å vite når EL er. Så tenker i forhold til medisinering som kan gi et lite spark bak. Da vi har tilsammen baklagt 16 år med prøving, hvorav vi har prøvd litt over 1 år siden forrige graviditet.
Som jeg skrev var det offentlig

Som jeg skrev var det offentlig

Skylder på at det er midt på natta, beklager :smiley-ashamed005
Men 10% vekttap da teller det nok dessverre ikke at man har h att muskelvekst som tilsvarer det dobbelte så da bør jeg nok gå rett på privat sektor å håpe på at de kan hjelpe

Har du blitt utredet for PCOS? En del med PCOS sliter også med vekten på grunn av tilstanden sin og har hatt god effekt av metformin og/eller letrozol. En del som går ned litt i vekt av metforminen.

De mente jeg kanskje hadde pcos men at jeg også hadde tette eggledere. Jeg har jo mange av disse symptomene til pcos, men den satt ganske langt inne hos hun som utredet meg, og hun var mer ivrig på at det var tette eggledere. Har ellers gått på mysimba uten å gå ned noe ekstra i vekt, selv med mer aktivitet. Men har søkt meg inn på overvektsklinikken og håper på at jeg får opphold på treningsleir så jeg kan jobbe meg ned i vekt å få et skikkelig spark i baken så jeg både bygger muskler og får bort mye av daufettet etter de siste graviditetene.

Back
Topp