overvekt i svangerskapet.

jaaa stemmer,æsj må ta glukose belastning i uke 14! og i uke 20 og noe.....men det jeg tenker:kan dem tvinge meg? hvis jeg nå blir flink og sunn? tester og erneringsexpert osv...jeg har 3 barn og mann og ta meg av også,pluss bekkenløsning pluss at jeg da må løpe rundt på masse møter:/ (har ikke bil)
Jeg hadde tatt den glukose belastningen om jeg var deg.. Dette gjør de aller mest for barnets skyld. Om du har svangerskapsdiabetes så kan barnet ta store skader av det, og da mye mer alvorlig enn "overvekt".. Men dette kan du jo Google ;-) jeg har også fått forståelse av at terskelen for å ta slike tester er mye lavere enn tidligere, noe jeg tror kommer av "føre var" prinsippet. Noe som igrunn er bra om man ser helheten. :-D
Masse masse lykke til med svangerskapet :-) og gjør som de sier over her. Ikke bli lei deg om du ikke klarer overholde alle forventninger.. Bare gjør så godt du selv kan.. :-)

Sent from my iPad using BV Forum

ser du sliter med bekkenløsning.. kan anbefale deg å begynne med bassengtrening med mye bevegelse av bein frem og tilbake - ikke ut til sidene. Dette kan være med på å bedre bekkenløsningen, og samtidig kanskje hjelpe deg litt ned i vekt? Vanskelig når man har et vist antall kilo å forholde seg til gjennom svangerskapet..

Vil bare si det at sist gang hadde jeg det litt slik. Hadde litt ekstra men trodde ikke det var så gale. Jordmor skrev med STORE bokstaver BMI 27 på mitt svangerskapskjema og jeg fikk ikke lov til å føde på fødeloftet på SUS pga overvekt. Aldri sett på meg selv som overvektig men etter det gråt jeg i bilen.

Sent from my iPhone using BV Forum
oi, vet du hvilke kriterier de har på Fødeloftet? Når i sv.skapet fikk du beskjed? På innskrivingen?

Vil bare si det at sist gang hadde jeg det litt slik. Hadde litt ekstra men trodde ikke det var så gale. Jordmor skrev med STORE bokstaver BMI 27 på mitt svangerskapskjema og jeg fikk ikke lov til å føde på fødeloftet på SUS pga overvekt. Aldri sett på meg selv som overvektig men etter det gråt jeg i bilen.

Så forferdelig!! Jeg er redd de skal si det samme til meg, men hvor mye er mye? Jeg vet jo at jeg er litt større enn andre men har aldri følt meg overvektig, håper ikke de nekter meg fødeloftet??

Jeg er veldig overvektig fra før av, men jeg var enda mer overvektig forrige svangerskap. De tok ikke glukosebelastning på meg da, veit ikke om de gjør det nå heller... Ikke hørt noe om det enda hvertfall:P

Jeg er veldig overvektig fra før av, men jeg var enda mer overvektig forrige svangerskap. De tok ikke glukosebelastning på meg da, veit ikke om de gjør det nå heller... Ikke hørt noe om det enda hvertfall:P
Samme som meg. Fikk beskjed om det på første kontroll. Men er ikke sikkert di praktiserer likt fra plass til plass.

De har endret til bmi grense på 30 nå på fødeloftet. Jordmor skrev det på skjemaet mitt i uke 16 tror jeg min første timen da hun så vekten min som var da 76kg og 168cm ved første kontroll.

Nei det er litt hvordan man tar det opp. Tok den glucosebelastningen forrige gang, og det var jo ikke noe jeg anbefaler noen nei!

Synes ofte de enten sier man er for stor og ikke skal legge på seg, eller så er det mas om å legge på seg! He he
Ikke alle kan følge normalen! Når du har gjennomgått svangerskap uten at det har vært Moe problem så skjønner jeg du blir litt tatt på senga.
Nei, du får høre hvorfor de plutselig skal ha deg til å ta en slik test nå

har alltid vært overvektig i svangerskapene,vært borti 100 kg begge gangene.men aldri vært noe snakk om det og barna veide 2790 og 3780......tror jeg bare lar alt ligger foreløbig...prøver det jeg kna først og ser hvor jeg er om en mnd-2 mnd... begynner med svømming og sukkerstopp :)

Hører til her med en BMI på 32. Legen har sagt at en ikke må gå for mye opp i vekt. Elsker mat og det her kommer aldri til å gå det her.

Tvillinger ventes 8 Juni 2014

har mange kg extra på kroppen grunnet mye hormon kluss i kroppen, var allerede overvektig før første men etter første gikk jeg ned 56 kg på ett år, og holdt det stabilt helt frem til jeg ble på vei med nr to, da la jeg på meg men mistet alt rett etterpå, har hatt glukosetest på alle barna men har alltid vært exemplariske resultater. så ble jeg på vei med nr 3 og gikk opp normalt med vekt, men dette var mye verre og ta av, så fort jeg prøvde å slanke meg etter svagnerskapet så mistet jeg melken, så jeg måtte legge om totalt på matvaner, dette hjalp heller ikke. til min store fortvilelse, min bmi er på rundt 33, legen har aldri sagt noe fordi jeg selv har snakket med han om det. han pusher ikke på meg for han vet hvor godt de kg sitter, og jeg får de ikke av uten extreme tiltak, noe de ikke vil jeg skal gjøre under et svagnerskap. så nå som jeg er på vei med nr 4 så starter jeg TUNG. dvs, jeg startet på 108 kg og er ikke stolt av det, men skriver det for å trøste dere som kanskje føler dere veldig tunge akkruat nå. jeg har hver gang startet på rundt 108 bortsett fra med nr to, da var jeg 7 kg unna målet mitt på 85 kg, da dette ville være en bra vekt for meg med tanke på muskelmasse jeg har og at jeg har extremt tung benbygning. når jeg veide 70 kg så var jeg anorektisk. det sier jo sitt, jeg var en str -0. altså klær i små str var alt for store. nå bruker jeg en str 40-42, og med den vekten jeg har så syns jeg ikke det er så ille. har lagt på meg noen kg alt, trodde jeg ble sprø fordi jeg skjønte ikke hva kg kom av, da jeg har vært extremt forsiktig meg hva jeg har puttet i munnen, men fant jo ut på lørdag hva det kom av=) bedre sent enn aldri. føler meg litt snytt for å ikke vite hva som har gjort at jeg var så dårlig(kvalme,oppkast,vekselsvis mage,strekksmerter i magen, leddbåndsstrekk, hodepine, osv) da vi brukte prevansjon hele veien fra nr 3 som kom til i nov i 2012. tenkte ikke tanken på graviditet en gang. men så fort testen viste positivt på lørdag så var det bare å ta kontakt med sykehuset for en haste time og ul for å finne ut hvor langt jeg var på vei. til min lykkelige overraskelse så var jeg langt på vei med et perfekt lite barn som sprellet med armer og ben og tok seg til ansiktet. alle mine forrige svagnerskap har endt bra tross i overvekt, fødslene har gått kjempe bra uten smertelindring og normal vaginal fødsel, og barna har hatt fin fødselsvekt. bare pass på hva vi putter i munnen og tenker at sunt er godt for både oss og den lille, den lille får sukker sjokk der inne om vi spiser for mye sukker, og spiser vi sunt er det større sjangse for å få et barn som liker frukt og grønt. dette har jeg merket med mine barn. fysjom ble lang denne, men merker at jeg har mye å dele i dag.. =)

Eg MÅ ha sjokolade og godt, eg veit at eg ikkje skal ha det, men så godt. Fleire en meg som vil vere med på å kutte ned på sjokolade mengden ?
Eg VIL og MÅ, men eg trenger sjokoladen min og.

Kjære vene for noe hysteri da, ernæringsekspert på 91 kilo,.. greit å få med seg litt gode råd, men så diger er du da ikke..Jeg er mye mer overvektig, og har tatt i mot samme tilbud på rikshostpitalet i oslo..Men da er det jo for de som er veldig overvektige da..Og jeg har da ikke fått beskjed om hvor mye jeg kan gå opp mer..man må jo legeg på seg det ungen veier pluss alt annet vann og ting der inne..syntes det hørtes bare merklig ut å få en slik beskjed :)

da har det gått litt tid og jeg er snart 4 mnd på vei,har ikke lagt på meg noe som helst og veier fortsatt 91.... har jordmor time om en uke,og da tenkte jeg be henne holde seg unna.jeg svømmer nå 3 dager i uken,1 time hver gang men har ikke klart og kutte på godisen enda. skal absolutt slutte men holder på med røykeslutt som tærer nok på humøret:p

Så bra frøk1! :)

Her ødela jordmora forrige svangerskap for meg fordi hun gispet da jeg gikk på vekta. Veide da 73 kilo og er 166 høy..... Hun ble hysterisk og sendte alskens søknader til sykehus som om jeg var 1000 kilo. Jeg ble lei meg og hun ødela alt. "Ikke spis ditt, ikke spis datt, tren, tren, for guds skyld TREN!".

Så denne gangen går jeg kun til legen og jeg sa til han at jeg har kastet ut badevekta etter råd fra treningspartner som er PT og ernæringsfysolog, da tallene på vekta skal ikke få avgjøre hvem jeg er eller hvordan jeg skal føle meg. Etter jeg gjorde det så begynte jeg å måle cm i stedet. Og gikk ned mange cm før jeg ble gravid.

jeg sa til legen at jeg var IKKE interresert i noe veiing denne gangen: Det var bare å sende inn alle prøvene han ville jeg skulle ta, men noe vekt fikk han ikke. Svangerskapsforgiftning kan man finne ut på blodprøver og urinprøver uansett og jeg TROR jeg merker det hvis jeg går opp 5 kilo på et døgn/ en uke liksom...

Og han var heldigvis helt enig. Så jeg slipper alt det der. Jeg spiser sunt og greit, koser meg innimellom så klart, og er aktiv. Det er liksom ikke mer jeg kan gjøre føler jeg ;)

Så bra frøk1! :)

Her ødela jordmora forrige svangerskap for meg fordi hun gispet da jeg gikk på vekta. Veide da 73 kilo og er 166 høy..... Hun ble hysterisk og sendte alskens søknader til sykehus som om jeg var 1000 kilo. Jeg ble lei meg og hun ødela alt. "Ikke spis ditt, ikke spis datt, tren, tren, for guds skyld TREN!".

Så denne gangen går jeg kun til legen og jeg sa til han at jeg har kastet ut badevekta etter råd fra treningspartner som er PT og ernæringsfysolog, da tallene på vekta skal ikke få avgjøre hvem jeg er eller hvordan jeg skal føle meg. Etter jeg gjorde det så begynte jeg å måle cm i stedet. Og gikk ned mange cm før jeg ble gravid.

jeg sa til legen at jeg var IKKE interresert i noe veiing denne gangen: Det var bare å sende inn alle prøvene han ville jeg skulle ta, men noe vekt fikk han ikke. Svangerskapsforgiftning kan man finne ut på blodprøver og urinprøver uansett og jeg TROR jeg merker det hvis jeg går opp 5 kilo på et døgn/ en uke liksom...

Og han var heldigvis helt enig. Så jeg slipper alt det der. Jeg spiser sunt og greit, koser meg innimellom så klart, og er aktiv. Det er liksom ikke mer jeg kan gjøre føler jeg ;)

Herlighet for en jordmor !!! Du er jo knapt noen kg for mye. Du er da helt gjennomsnittleg !!!

Sent from my iPad using BV Forum

jeg har allerede vært hos jordmor pga overvekten og hun sa jeg skulle be legen hennvise meg til erneringsexpert vi har i kommunen for gravide:) så kommer til og få hjelp der,er bare redd for abstinensene:eek: måååå ha sukker ellers blir jeg helt kokko:(

Fikk lyst til å dele litt av min historie ift vekt. Har vært overvektig helt fra puberteten satt inn, og vokst opp i en matglad familie. Da jeg var liten hadde vi lørdagsgodt, men det skled fort ut da jeg ble tenåring med lommepenger, og ble katastrofe da jeg begynte på videregående. Etter et år på FHS ble jeg samboer, og studerte på nett. Har aldri vært så stor som jeg var da, men har veid mer i ettertid.

Da jeg flytta sammen med han som nå er min mann la jeg på meg 9kg på to måneder og nådde mitt livs toppvekt: 92 kg. Vi ELSKER god mat og HATER trening, så vi hadde vel underbevisst slått oss til ro med at det ikke var noe håp for oss. Da det viste seg at vi trengte assistert befruktning fikk jeg også streng beskjed om at det absolutt ville være "heldig" med all vekt jeg klarte å kvitte meg med før forsøket.

Da vi så et tilbud på program med personlig oppfølging av PT og ernæringsrådgiver valgte vi å ta vårt livs sjanse, selv om det innebar en kraftig økonomisk investering. Jeg begynte på en kickstartdiett som innebar 0 sukker, 0 melk og 0 hvete (jeg har 40 påviste matintoleranser :( ), og gikk ned 5 kg den første måneden.

Det viste seg etterhvert at vi hadde klart å bli gravid helt selv, til og med før jeg hadde begynt på denne dietten!!!

Nå er jeg nok litt tilbake i gamle spor, har økt brusinntaket en del igjen, og det blir mye sølemat, for hvor fristende er det egentlig med kyllingfilet og salat når man ligger der slapp og dårlig? Men jeg merker at jeg tenker annerledes ift sukker, nå klarer jeg meg med litt, og i hverdagen er jeg flinkere til å velge sunnere løsninger. Det hjelper faktisk mye å kjøpe vann istedenfor brus om man bare "må" kjøpe en pølsemeny e.l.

Konklusjonen min er vel at: joda, alle vet at det er heldig å ikke være kraftig overvektig når man prøver å bli gravid, og all vektnedgang hjelper også både deg og barnet å bli sunnere. Men det betyr ikke at alt håp er ute for oss som fremdeles er uskarpe i kantene. Og mange sier også at det kan være en fordel, spesielt med tanke på fødselen. Vi er også mer vant til å bære litt ekstra, husk på det ;)

Samtidig kan jeg altså med hånden på hjertet anbefale ernæringsrådgivning, og det er verdt å bruke litt penger på det om man må. Man får hjelp til å lage seg nye vaner, og dette kan vi videreføre til barna våre, som kanskje slipper de problemene vi har. Og det er billigere enn å måtte leve med livsstilssykdommer. Og tenk; de pengene man investerer i sunne vaner, sparer man på godter ;) Alle vinner :)

Jo: må legge til en ting: Jeg skriver ikke min BMI. Har aldri likt BMI, for det sier så lite. Jeg har etterhvert skjønt at normal fettprosent og normal bmi har en sterk sammenheng, men samtidig er det lett å plotte inn høyde og vekt i en kalkulator og få selvbildet knust. Det handler om så mye mer enn det! Mannen min har STOR mage og høy bmi, men det viser seg at han også har mye muskelmasse og ikke så mye fett som vi trodde. Det finnes MASSE folk med normal bmi som er kjempeusunne!

En ernæringsrådgiver har ofte en analysevekt som oppgir fettprosent, muskelmasse, vann i kroppen og ikke minst viseralt fett (farlig fett rundt midjen), så det gir et mye mer helhetlig bilde.

Status: er 14 uker på vei, og gått opp 1 kg. Jeg synes det er ok. Nå skal jeg prøve fremover å tenke litt over hva jeg spiser. Jeg har fått sånn helt hekt på ting som smaker MASSE. Gjerne veldig salt lakris eller sure ting som appelsiner. Julegløgg(uten alkohol) har vært i glasset et par ganger, og i går kjørte jeg i meg masse Wasabinøtter.. Hehe... Må prøve å legge litt av suget til helgene tror jeg:P

Back
Topp