overvekt i svangerskapet.

frøk1

frøkenlie
Mailykke <3
Sommerfuglene <3
er det noen overvektige damer her? jeg har bmi på 34,4 veier 91 kg og har fått streng beskjed om og bare legge på meg 4 kg til!! er jo bare 10 uker på vei,og i di andre svangerskapene gikk jeg opp 20,18 og 21 kg!:o hvordan i alle dager skal jeg klare det;( skjønner jo hva jeg må gjøre....problemet er og gjøre det.....

Jeg har en bmi på ca 30, og kommer til å være forsiktig med hva jeg spiser. Med det mener jeg at jeg skal spise sunt og godt, og ta inn det kroppen skal ha. Men lite sukker, snop og snacks. Jeg har god motivasjon så langt, og tenker som så at kroppen har en del fettreserver å ta av, så babyen kommer nok til å ha det fint og ta det den trenger. Å spise lite og ofte fungerer bra for meg, ikke har jeg lyst på søtsaker heller. Har cravings på agurk og knekkebrød! Hurra :p Hvordan spiste du i de andre svangerskapene da Frøk1? Heier på deg! ;)

jeg spiste akkurat det jeg hadde lyst på der og da:p OFTE hamburger ol.... men er jo blitt avhengig av karbohydrater etter første svangerskap så derfor har jeg ikke gått ned igjen til vekten jeg hadde før barna (65 kg) veier nå 92.... tenkte og begynne med svømming 2-3 dager i uken...har ikke vært aktiv pga kronisk bekkenløsning siste 3 årene:(

sitter faktisk i dette øyeblikk med stratos i munn og cola på bordet.....haha hååååpløs!!!

Jeg vet ikke hva min bmi er. Men jeg veier 20 kg mer en jeg gjorde før forrige svangerskap. Så jeg må følge med hva jeg spiser ja:-(

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja jeg har BMI på 30 nå. Forrige svangerskap veide jeg mer og gikk opp 6kg i svangerskapet- endte på 115kg da. Har gått ned til 85kg siden forrige svangerskap da, så kan si at å få barn endret virkelig livsstilen min.

Hvor bor dere? Jeg gikk til ADI pol på Rikshospitalet forrige svangerskap. Her blir overvektige gravide fulgt jevnlig opp av jordmor og ernæringsfysiolog samt får 3 ekstra ultralyder siden symfysemål og slik blir litt feil når man allerede har litt mage.
Ernæringsfysiologen gikk nøye gjennom kostholdet mitt sammen med meg. Ga meg tips jeg kunne forholde meg til å hverdagen. Som i bunn og grunn går ut på ett kosthold som diabetikere holder; lite sukker og karbohydrater ,små og ofte måltider.
Tok meg bryet ved å lage salater til lunsj, spiste oppskjærte grønnsaker og yoghurt dipp til kvelds om jeg var fysen. Og beste for meg var å holde meg i aktivitet. Da trente jeg ikke fast som jeg gjør må, men begynte å gå meg en tur med staver 3 ganger i uka. Bare 30-;0 min, men det funka. Og når man trener litt så vil man liksom ikke ødelegge det med sjokolade etterpå.
Det er veldig veldig vanskelig i starten, men når man får redusert fett og karbohydratinntaket en to ukers tid så går det mye bedre
Kan også anbefale å lage seg grove knekkebrød hjemme selv med mye frø og slik, metter og setter igang magen!

jeg har allerede vært hos jordmor pga overvekten og hun sa jeg skulle be legen hennvise meg til erneringsexpert vi har i kommunen for gravide:) så kommer til og få hjelp der,er bare redd for abstinensene:o måååå ha sukker ellers blir jeg helt kokko:(

Ja server skikkelig tøft i starten. Hjalp en del med fruktsalat med cottage cheese og litt vaniljekesam!
Også synes jeg vel egentlig at du ikke skal blir lei deg og sint på deg selv om du går opp noen Kg mer enn det legen sier, men heller være enda mer bevisst på hva du spiser.
Når man står der med en sjokolade i hånden, tenk da; hva gir den sjokoladen meg. Kan jeg vente en time med å spise den? Heller ta meg ett knekkebrød?
Kanskje det kan hjelpe litt?
Jeg må ihvertfall ha detox fra sukker og det er fææææælt den første uka!

ja jeg mååå bare gjøre dette,og det kommer til og gå! må bare psyke meg opp masse:) ja tenker den første uka er ille:/ tenkte starte i morgen på ny frisk:) har googlet lit og funnet gode mat tips

Sliter og med vekt, og føler jeg har et forholdsvis bevisst og sundt kosthold, men de resterende 17 kiloene fra forrige sv.skap sitter godt. Får gudsjelov god kostveiledning fra jordmor:)

Sent from my iPad using BV Forum

Ja, er kraftig overvektig. Ønsker ikke gå ut med tall eller noe. Men har aldri vert plaget med noe i sammenheng med overvekten, men har fått litt tilsnakk hos jordmor, å må ta n sånn glukose belastning i uke 20. Var mer overvektig i di to forrige sv. Skapende, fikk ikke noe beskjed om noe da.

jaaa stemmer,æsj må ta glukose belastning i uke 14! og i uke 20 og noe.....men det jeg tenker:kan dem tvinge meg? hvis jeg nå blir flink og sunn? tester og erneringsexpert osv...jeg har 3 barn og mann og ta meg av også,pluss bekkenløsning pluss at jeg da må løpe rundt på masse møter:/ (har ikke bil)

jaaa stemmer,æsj må ta glukose belastning i uke 14! og i uke 20 og noe.....men det jeg tenker:kan dem tvinge meg? hvis jeg nå blir flink og sunn? tester og erneringsexpert osv...jeg har 3 barn og mann og ta meg av også,pluss bekkenløsning pluss at jeg da må løpe rundt på masse møter:/ (har ikke bil)
Tok ikke noe sånt med mine første, å som sagt var jeg større da. Men virker som det er blitt mere fokus på det nå, var til og med snakk om at jeg egentlig skulle føde på en kvinneklinikk. Hadde nektet, snakk om å bli satt ibås.

lurer på om jeg skal nekte litt først,hvertfall så jeg får sett selv hvordan jeg klarer og få det til selv...hater når andre puster meg i nakken:p

Nå gjelder ikke denne tråden helt meg, men har selv slitt mye med å kutte ut sukker. Hør med legen om det går an å ta krom en stund til å begynne med. Det gjorde jeg og etter et par dager hjalp det masse. Tok en tablett morgen og kveld i 3 uker og så bare en tablett hver dag etter det. :-) lykke til!

Tok ikke noe sånt med mine første, å som sagt var jeg større da. Men virker som det er blitt mere fokus på det nå, var til og med snakk om at jeg egentlig skulle føde på en kvinneklinikk. Hadde nektet, snakk om å bli satt ibås.
Vil bare si det at sist gang hadde jeg det litt slik. Hadde litt ekstra men trodde ikke det var så gale. Jordmor skrev med STORE bokstaver BMI 27 på mitt svangerskapskjema og jeg fikk ikke lov til å føde på fødeloftet på SUS pga overvekt. Aldri sett på meg selv som overvektig men etter det gråt jeg i bilen.

Glukosebelastningen er jo ment som en hjelp, om du utvikler svangerskapsdiabetes har man jo større sjangs for å utvikle diabetes type 2 etterpå, man har større sjangs for å føde ett stor barn og selv om barnet har høy fødselsvekt så er det ofte skjørt og kan trenge overvåkning de første døgnene pga blant annet pustestans.
Så det er jo ikke for å straffe deg, men heller for å kunne være til hjelp og gi god og riktig oppfølging.

Vekt er ett vanskelig tema, og det er så jævlig å føle seg satt i bås. Men prøv å se på det som hjelp

Vil bare si det at sist gang hadde jeg det litt slik. Hadde litt ekstra men trodde ikke det var så gale. Jordmor skrev med STORE bokstaver BMI 27 på mitt svangerskapskjema og jeg fikk ikke lov til å føde på fødeloftet på SUS pga overvekt. Aldri sett på meg selv som overvektig men etter det gråt jeg i bilen.

Ja man føler seg ikke særlig bra. Vet jeg er stor, men aldri hatt plager som følger av det.

Glukosebelastningen er jo ment som en hjelp, om du utvikler svangerskapsdiabetes har man jo større sjangs for å utvikle diabetes type 2 etterpå, man har større sjangs for å føde ett stor barn og selv om barnet har høy fødselsvekt så er det ofte skjørt og kan trenge overvåkning de første døgnene pga blant annet pustestans.
Så det er jo ikke for å straffe deg, men heller for å kunne være til hjelp og gi god og riktig oppfølging.

Vekt er ett vanskelig tema, og det er så jævlig å føle seg satt i bås. Men prøv å se på det som hjelp

Ja skjønner det, men som sagt var større med di to første, å med aller første var stratos en daglig del av kosten. Barna var tett over 3000 g ved fødsel å fikk ingen indikasjoner eller tilsnakk på det da. Å den glukose belastningen, hvem vil vel ikke reagere på den? Tom mage å bli foret med sukker, syns bare det høres skummelt ut. Vil det beste for babyen, men ja et vanskelig tema å når man aldri har fått tilsnakk om det før så ble det ekstra vanskelig. Selv ikke under prøverør ble det snakk om vekt.

Jeg er overvektig, og var det i mitt 1 svangerskap også. Jeg kastet opp hver dag, frem til fødsel, og det ser jammen meg ut til at det vil gå slik denne gangen også! Jeg spiste lite pga kvalmen, og sunt pga det var det som fristet. Jeg tror sluttresultatet ble sånn ca at jeg ikke hadde gått opp noe da jeg var høygravid. Lege og jordmor maste om dette med vekt og svangerskapsdiabetes. Og alle mente jeg kom til å få et stort barn. Jeg hadde verdens fineste fødsel uten smertelindring, og tilslutt kom knøttet som veide 3290... Jeg er IKKE bekymret:-)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Back
Topp