Overtrøtt baby?

Beckybecks

Betatt av forumet
Novemberlykke 2015
Hei!
Mini har siden hun ble født grått og sutret mye. Hun er sjekket av leger, kiropraktor, terapeut etc, alt er bare fint med henne.

Jeg prøver desperat å finne årsaken til at hun er så mye misfornøyd. De to første timene hver eneste morgen, er hun blid som en sol, smiler og pludrer mye. Etter disse timene har gått, gråter hun jevnlig gjennom hele dagen, uten noe fast mønster.

Hun sliter fortsatt med luft i magen, men vet ikke om dette kan være årsaken? Er det da vanlig å gråte gjennom dagen? Trodde det var mer sånn at de roet seg litt når de fikk prompet/rapet. Her merker jeg ingen forskjell selv om hun nettopp har gjort dette. Vet noen om luftplager kan ha et slikt mønster?

En tanke som slo meg er om hun rett og slett sutrer er fordi hun sover alt for lite i løpet av dagen. På de verste dagene sover hun bare 1-2 times tid i løpet av hele dagen + ca 7 timer på natten. Hun har dager hvor hun sover mer på dagen, uten at det utgjør den store forskjellen, men jeg tenker hun kanskje trenger flere gode dager på rad for å komme ovenpå ift søvnen. På dagen er det kun små dupper og hun våkner med et hyl. Vet dette er alt for lite søvn, men jeg prøver virkelig alt for å få hun til å sove på dagen. Triller, kjører bil, bysser, bærer i sjal, lar hun sove på puppen etc.

Synes det bare er så påfallende at etter 7 timer søvn er hun blid som en sol, før hun utover dagen blir mer og mer grinete.

Noen som har noen råd? Evt. forslag til hva jeg kan sjekke ut/prøve for å finne ut av hvorfor hun er så mye misfornøyd?

Takker for eventuelle svar:)

Det kan absolutt være for lite søvn, ja, har du prøvd "alt"? Det skal ikke være lett.. Noen vil bysses, andre vil kun sove i vogna imens man triller den, noen behøver å bli svøpt, eller å høre på "white noise" (støylyder), noen vil bare sove i bæresjal, andre forlanger å ha det kjølig der de sover, noen sover bedre i ullklær enn bomullsklær og andre der igjen det motsatte.

Masserer du magen og får ut luft? Har du tenkt tanken på melkeproteinallergi? (at du, om du ammer, ikke kan spise meieriprodukter, eller at du må gi morsmelkerstatning uten melkeprotein - fås fra apotek).

Mine barns typiske tegn på overtrøtthet har ofte vært veiving med armer og ben, hodet fra side til side og hysterisk kaving og sutring, og hyling. Og er de først overtrøtte, sover de jo dårlig når de først sover og.. blir en ond sirkel.

Tenker dette er typisk kolikk. Virker som du har prøvd det meste og gjør alt du kan. Trøsten er vel at rundt 12-15 uker blir det bedre!

Det kan absolutt være for lite søvn, ja, har du prøvd "alt"? Det skal ikke være lett.. Noen vil bysses, andre vil kun sove i vogna imens man triller den, noen behøver å bli svøpt, eller å høre på "white noise" (støylyder), noen vil bare sove i bæresjal, andre forlanger å ha det kjølig der de sover, noen sover bedre i ullklær enn bomullsklær og andre der igjen det motsatte.

Masserer du magen og får ut luft? Har du tenkt tanken på melkeproteinallergi? (at du, om du ammer, ikke kan spise meieriprodukter, eller at du må gi morsmelkerstatning uten melkeprotein - fås fra apotek).

Mine barns typiske tegn på overtrøtthet har ofte vært veiving med armer og ben, hodet fra side til side og hysterisk kaving og sutring, og hyling. Og er de først overtrøtte, sover de jo dårlig når de først sover og.. blir en ond sirkel.

Takk for svar:)

Hun promper mye, mye lettere enn før, så det virker som om hun får ut litt av luften. Ekstremt vanskelig å få hun til å rape. Får nok bare opp 2-3 rap om dagen.

Sutringen er liksom så konstant, bortsett fra en god periode hver morgen.

Jeg har tenkt på om det kan være melkeallergi og har reseptbelagt mme uten melk stående som vi fikk av legen. Jeg vil så gjerne amme og hun roer seg alltid på puppen. Hun fullammes nå, men jeg spiser alt jeg har lyst på. Jeg vurderte å kutte ut melk, men ammingen spiser omtrent opp kroppen min og jeg er nede i 50 kg (172 cm høy) og kan rett og slett ikke bli tynnere. Om jeg skal kutte ut alt med melk frykter jeg at jeg ikke får i meg nok kalorier og blir enda tynnere:(

Hun hikker mye, raper lite og etter måltid hører jeg at det "skjer" mye i magen hennes. Kanskje det rett og slett er luftplager gjennom hele dagen som fører til lite søvn?

Tenker dette er typisk kolikk. Virker som du har prøvd det meste og gjør alt du kan. Trøsten er vel at rundt 12-15 uker blir det bedre!

Hun er straks 13 uker så håper det skjer noe snart.

Jeg trodde kolikk hadde et annet mønster. At man gjerne gråt utrøstelig en fast tidsperiode hver kveld/natt?

I hennes tilfelle er det mer sutring, smågråt, Kaving gjennom hele dagen. Sjelden hun gråter ekstremt intenst, men helt tydelig hun er misfornøyd med noe. Så kolikk kan også ha dette mønsteret?

Hun er straks 13 uker så håper det skjer noe snart.

Jeg trodde kolikk hadde et annet mønster. At man gjerne gråt utrøstelig en fast tidsperiode hver kveld/natt?

I hennes tilfelle er det mer sutring, smågråt, Kaving gjennom hele dagen. Sjelden hun gråter ekstremt intenst, men helt tydelig hun er misfornøyd med noe. Så kolikk kan også ha dette mønsteret?
Kolikk er bare en samlebetegnelse på luftsmerter, som også kan komme av allergi. Eller umoden tarm.

Hun promper mye, mye lettere enn før, så det virker som om hun får ut litt av luften. Ekstremt vanskelig å få hun til å rape. Får nok bare opp 2-3 rap om dagen.

Sutringen er liksom så konstant, bortsett fra en god periode hver morgen.

Jeg har tenkt på om det kan være melkeallergi og har reseptbelagt mme uten melk stående som vi fikk av legen. Jeg vil så gjerne amme og hun roer seg alltid på puppen. Hun fullammes nå, men jeg spiser alt jeg har lyst på. Jeg vurderte å kutte ut melk, men ammingen spiser omtrent opp kroppen min og jeg er nede i 50 kg (172 cm høy) og kan rett og slett ikke bli tynnere. Om jeg skal kutte ut alt med melk frykter jeg at jeg ikke får i meg nok kalorier og blir enda tynnere:(

Hun hikker mye, raper lite og etter måltid hører jeg at det "skjer" mye i magen hennes. Kanskje det rett og slett er luftplager gjennom hele dagen som fører til lite søvn?
Ja, og luftplager kan være symptom på allergi eller intoleranse, hvis du spiser alt mulig kan det være alt mulig barnet ikke tåler :) hvis du er veldig tynn og barnet krever at du går på spesialdiett burde du nok tenke på om kroppen din tåler det, som du nevner, eller om du må gi mme der dietten kan følges.

Spørs om hun kanskje har noen luftplager som gjør at hun sliter med å roe seg og at det blir litt lite søvn. Prøvd minifom-dråper? Det hjalp veldig på luftplager her. Prøvd å la henne sove på magen på dagtid? Det er eneste måten å få frøkna her til å sove mer enn 20 minutter. De fleste sovner jo unger bæring, så det er litt rart.. Du er iallefall flink som prøver alt! Stå på! Men plutselig endrer det seg vettu, men skjønner at det kan være litt kjedelig å føle at babyen ikke er helt fornøyd.

Andre tips mot luft: semper dråper og fennikkel te.

Vi har prøvd minifom, semper og fenikkelte. Minifom fungerer litt:)

Lurer rett og slett på om mini har dårlig sugeteknikk som gir henne masse luft. Ser at hun ikke gaper så høyt som man burde. Det kan jo forklare hvorfor hylingen er konstant gjennom hele dagen, da hun ammes jevnlig gjennom hele dagen.

Jeg har samme problem som deg, med lite søvn og sutring/kaving dagen lang. Tror det har en sammenheng med overtrøtthet her ihvertfall. Er nesten umulig å få han til å sove på dagen.. sover fra 23 - 08/09 om morgenen og resten av dagen sover han kanskje 1 time. Såå kjedelig når det er slik og håper det går over!

Her var det og slik. Så jeg må bære henne i bæresele når hun sover på dagen. Kan ikke sitte, må være i bevegelse. Blir litt slitsomt iblant, men får iallfall gjort husarbeid, hehe. Så er trøsten min at det går over, og lillemor får det mye bedre når hun får sove.

Hun fullammes nå, men jeg spiser alt jeg har lyst på. Jeg vurderte å kutte ut melk, men ammingen spiser omtrent opp kroppen min og jeg er nede i 50 kg (172 cm høy) og kan rett og slett ikke bli tynnere. Om jeg skal kutte ut alt med melk frykter jeg at jeg ikke får i meg nok kalorier og blir enda tynnere:(
Trenger ikke nødvendigvis å kutte alt - hos oss får han vondt og mye luft hvis jeg drikker melk. Men kun hvis jeg drikker. Vi kan fint bruke det i saus, eller spise andre ting som øst og yoghurt uten at han er plaget.

Så kan være verdt å prøve seg litt frem.

Ellers har jeg måttet kutte ut farris/brus helt - da får han også mye luft i systemet (bare sunt for meg egentlig :P)

Oj, du står på! Det er veldig bra! Synes også det kan høres ut som at hun er overtrøtt, men det kan jo være en årsak til at hun ikke finner roen til å sove på dagen, som magevondt (eller at overtrøtthet bare fører til en vond sirkel). Alt som nevnt over :) Vår lille sover heldigvis godt i vogna mens vi triller, men om vi har innedag er det verre. Her hjelper det ikke med sjal, soving på vår mage, soving på magen uten oss, byssing osv. Det som får han til å sove på dagen er dagvugga si som har vibrering. Må som oftest ha på vibreringa, for det hender han våkner straks vi slår den av. I det siste har han blitt mer nysgjerrig og klarer ikke sove pga han vil ha med seg alt. Da har jeg lagt et teppe over vugga (selvsagt med åpen del foran, sånn at teppet fungerer som en kalesje). Med den og vibreringa finner han roen. Har du prøvd noe som gir helt ro, men samtidig vibrerer?

Lykke til i alle fall! Vil tro du er ganske sliten, og lei deg for at lille sliter litt. Men, det går nok over - og så får dere bare overøse hverandre med kos frem til da :)

8-9 timer søvn i døgnet er altfor lite så det har du helt rett i. Natten for en baby varer ca 12 timer. Resten så sover noen mye og noen mindre, men alle babyer hviler en god del av døgnet.
Prøv å jobb med rutinene. Det kan hende st det er det hun trenger. Faste tider for soving og mat. Sånn ca ihvertfall. Er babyen surkete og mett så er ihvertfall det et tydelig tegn her på at han trenger å hvile litt. Da himler han med øynene når jeg legger han i senga si og gir han smokk og pakker kosekluten rundt hodet. Da skjønner han at nå har jeg lagt til rette for å sove og han slipper å være våken mer. :)

Har også lignede problemer med jenta mi. Hun sover endel på natta, ca 10 timer, men veldig lite på dagen, bare 4 halvtimes lurer ca. Hun virker veldig urolig og utilfreds mye av tiden og vet ikke hva som er galt. Hun blir rolig når jeg bærer henne eller triller henne, men er så slitsomt å ikke kunne sitte å slappe av.
Har funnet ut at hun ofte bare trenger kos og oppmerksomhet, at jeg ser henne i øynene og duller med henne. Liker ikke at jeg ser for mye på mobilen eller tven :p er krevende å må stå på hele dagen for at babyen ikke skal gråte, men blir også mye kos og nærhet. Vi får trøste oss med at det sikkert blir bedre snart :)

Høres kjent ut både med humør og soving. Gutten min er også smørblid på morgenen, men så etter det kan han så og si ikke ligge ett sekund for seg selv. Pleier ordne seg etter noen skikkelige promp. Han raper stort sett etter hvert måltid.

9 timer i døgnet er nok for lite søvn ja. Min sover 12 timer om natta og flere timer fordelt over flere lurer på dagen. Som noen skriver over her - er babyen mett og sutrete er den ofte trett. Jeg legger henne ned for en lur hver 2.-3.time i løpet av dagen, gir henne smokk og koseklut og brer over henne så sovner hun etterhvert selv om hun ikke virker det minste trett i utgangspunktet. Virker som hun bare trenger hjelp til å forstå at hun er trett og kan sove. Rutiner er gull her hvertfall!

Høres ut som du gjør en kjempeinnsats forresten. Stå på, håper det blir bedre snart :) Stor klem

Så tungt det må være å ha det slik:/ hun er ikke sulten? Vår kar hadde fast tid på sen ettermiddag/ kveld der han gråt og sutret mye for noen uker siden. Vi begynte å gi mme i tillegg til mm og han ble helt fin:)

Så tungt det må være å ha det slik:/ hun er ikke sulten? Vår kar hadde fast tid på sen ettermiddag/ kveld der han gråt og sutret mye for noen uker siden. Vi begynte å gi mme i tillegg til mm og han ble helt fin:)

Sikkert et dumt spørsmål, men kan hun være sulten om hun følger sin egen vektkurve perfekt? Hun var 3,4 ved fødsel og 5,6 nå ved 12 uker.

Hun virker ikke noe mer fornøyd rett etter mat, er liksom konstant sutring gjennom hele dagen, dog verre på kvelden.

Back
Topp