Overtidskontroll

*LittelBoy*

Forelsket i forumet
Noen som vet hva som blir gjort på denne kontrollen?

Lite søvn for tiden. Våkner like skuffet hver morning. Og nå begynner jeg og tenke på overtidskontroll :-P. Lite sansynlig babyen kommer før :-P

Viktigste de sjekker er mengden fostervann, så ser de ann strørrelse - vekstkontoll altså. Sjekker om du er
Moden - måler og sjekker Evt åpning. Så kan du be om de kan strippe deg. Så får du ant en dato for igangsettelse :)

Last edited:
Tusen takk for svar :-). Så da er det UL og sjekke modenhet i bunn og grunn :-). Skal på kontroll på fredag :-). Så kjenner jeg er ganske spent :-)

Ja og mulig de registrerer med sonn apparat om du har rier og at hjertelyden er ok :) masse lykke til. Kanskje babyen kommer før det ;)

Jeg fikk litt tidligere siden jeg har fødselsangst. Men her er det 41+3 for overtidskontroll :-)

Jeg opplevde at det var en trivselskontroll av barnet mer enn en sjekk av mor. Tok ctg/sparketest, ul, så på blodgjennomstr i nvlestreng, målte fostervannmengde og estimerte str på baby. Sjekker urin/blodtrykk av mor. Ble også tatt en gu og strippet(om jeg ville).

Skal inn på det i dag. Er 41+1. Spent på hva de finner ut :)

Det er litt forskjellig hva de undersøker, spørs jo litt også hva slags utslag du får på diverse tester. Når jeg var på overtidskontroll i sist svangerskap var det i utgangspunktet ikke noe sjekk av modenhet, men jeg spurte om de kunne likevel. Og det var absolutt ikke snakk om stripping. Men det er mulig å bli satt i gang direkte fra overtidskontrollen, så greit å ha med seg litt ting i tilfelle.

Her er det overtidskontroll (som de har skiftet navn på til terminkontroll her, siden man strengt tatt ikke er på overtid før uke 42+0) mellom
7 og 9 dager etter oul-termin.

På ullevål kaller de det Velferdskontroll . Om babyen har det fint i magen, så avventer de noen dager til. Jeg var på kontroll 3 dg over termin og skulle til ny kontroll 7 dg e termin(men fødte jo da)

Ble kun tatt CTG og det vanslige i dag. Babyen har det tilsynelatende fint. Om han ikke er komt ut før torsdag er det UL og fredag er det henvisning til Haugesund som er der han skal bli født.

Du kan ringe til fødeavd. selv og få time. Min jm sa jeg skulle ringe dagen før 41+3. Men legen fikset tid til meg :-)

Da trenger jeg ikke å tenke på å ringe før mandag da

Back
Topp