Overtidskontroll

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Hvordan fungere overtidskontroll i Norge?
Nettopp vært hos jordmor og fikk time hos henne om 1 uke. Da er jeg syv dager på overtid og hun mente at det ikke var "ekte" overtid.

Så skuffa. Ellers var BT høyt og må drive å nazi måle det igjen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Svangerskapet er per definisjon overtidig 12 dager etter termin (41+6 eller 42+0 utifra hvilken termin sykehuset bruker, altså 40+2 eller 40+3). Man ønsker altså ikke at barnet skal være i magen lenger enn dette, derfor settes man i gang grunnet overtid (hvis alt annet er fint) 11-12 dager etter termin. Det er vanlig at man settes opp til en overtidskontroll 7-10 dager etter termin for å se at alt er fint og at det ikke er en medisinsk grunn til at barnet må ut raskere (man kontrollerer BT, urin, tar ultralyd og sjekker evt modning).

Skjønner at du er lei! Siden du har høyt BT vil jeg jo tro at du skal kontrolleres noe før om en uke? Eller skal du bare ta kontakt hvis det er veldig høyt?

Sjansen for at fødselen starter øker betraktelig for hver dag som går :-) Masse lykke til!

Selve overtidskontrollen er vel gjerne på dag 7 etter termindato ( litt variasjon fra sykehus til sykehus)
men jeg har i alle fall fått kontroll på sykehuset på selve termindato med begge mine etter å ha bedt om det selv. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.
Da har de i tillegg til de faste tingene som bt, urin osv, tatt ultralyd der de har sjekket vekst,mengde fostervann og gjennomstrømning i navlestrengen.

De har også sjekket modning og på eget initiativ foreslått stripping.

Skjønner godt at du er skuffet og lei forresten. Er det første barnet? Sa jordmor noe om modenhet?

På Lillehammer er det vanlig med overtidskontroll på dag 7 over termin, sist var det da vanlig kontroll pluss ultralyd og ctg. Om alt er ok settes fødselen i gang på dag 10. På lappen min fra ordinær ultralyd står det skrevet at jeg er på overtid den 21. Mars, altså 10 dager etter termin og at det er da fødsel settes igang om alt er greit frem til da.

Men ble ikke du forspeilet å bli satt igang på termin?

Her er forøvrig det helsedirektoratet skriver om overtid: http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/gravid/overtidige-svangerskap/Sider/default.aspx

Ctg glemte jeg ja, det er jo også en del av kontrollen.

Jeg skal ikke på noen andre kontroller enn hos jordmor (ikke på sykehuset) om 1 uke.
De sjekker ikke modning her.

Skulle ringe om BT ble over 140/90.
Så får sitte her og ruge da..

Leste også nettopp at overtidskontrollen var dag 7 på sykehus i Norge.

Jeg skal bare til vanlig jordmor, kanskje det blir sjekk på sykehuset ila helga.

Ikke vært på noe kontroll siden forrige torsdag.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp