Overtidsdato ved IVF

BIBBI3

Forumet er livet
Noen med erfaringer her?
Ser de har satt opp en overtidsdato på svangerskapsskjemaet mitt 14 dager etter termin.
Men jeg er av dem som frykter veldig dette å gå over en uke... så hvorfor er det slik når vi har en eksakt befruktningsdato pga assistert?

Det synes jeg var rart!!

Jeg var på UL på sykehuset på onsdag og da fikk jeg beskjed fra overlegen om at jeg SKULLE inn til kontroll på sykehuset til termin ettersom dette er et ISCI barn. Vi skulle ikke vente en uke etter termin for overtidskontroll.
Og ettersom de har kontroller på onsdager og torsdager og jeg har termin på fredag så skulle jeg komme inn til kontroll enten onsdag eller torsdag FØR termin.

Jeg fikk beskjed om at det var viktig at jeg sa ifra det til legen min. Overlegen skulle også skrive det i epikrisen til fastlegen min!

Jeg hadde heller ikke noen tidligere overtidsdato, men var på overtidsvurdering etter en uke, men det er fordi det er standard her på Lillehammer. Skjønner heller ikke helt hvorfor man skal ha det for et normalt svangerskap varer jo uansett mellom 38 og 42 uker, uansett om man er gravid med IVF eller vanlig.

Jeg har også fått en overtidsdato, dvs at jeg ikke skal gå mer enn 12 dager over termin før jeg settes i gang. 12 dager er regelen på mitt sykehus, som oftest er det 14. Tror ikke det er noe annerledes for oss enn andre, det er jo som tidligere sagt her, at et ivf/icsi-svangerskap er som et hvilket som helst annet naturlig svangerskap etter at befruktning og medisiner er unnagjort.

Eg husker eg snakka med jm om dette et par veker før termin, korleis det var med ivf/icsi forsøk, og tidligere så var det vanlig at man ikkje gjekk over, men slik var det alstå ikkje no lenger. Men i papira frå Haugesund sykehus står det at de anbefaler ein kontroll rundt termin for å sjekke alt, så eg fekk kontroll 4 dager før termin. Der sjekka de med ultralyd og sjekka om eg hadde noko opning. Hadde 1 cm iflg legen som sjekka. Og så fekk eg ny time 1 veke etter. Men snuppa kom jo den dagen(altså 1 veke etter første kontrollen) så slapp jo det[:)] gjekk 3 dager over, eller 2,5 kan eg vel kanksje sei då frøkna kom nattestid. [8D]

Hei! Jeg sniker litt her jeg....

Men vil bare fortelle at jeg fikk beskjed på sykehuset at etter innsetting av egg så kan egget gå i dvale en uke eller så.
Derfor så kan de sette overtids dato, men jeg synes at 14 dager var drøyt... trodde en uke var vanlig!

Back
Topp