Overtidsbegrepet..

Lisa Marlene

Andre møte med forumet
Bare en tanke i natten her.
Jeg har lest at det er mange her inne på BV som sier de er på overtid om de går over termindatoen, men det er vel ikke riktig, teknisk sett, eller? Termindatoen er jo en dato man forholder seg til ut i fra beregninger om hvor langt et svangerskap varer gjennomsnittlig. Når man vet at det er helt "normalt" å føde i tidsrommet 14 dager før eller 14 dager etter termindato, så synes jeg mange stresser unødig med dette "overtids"begrepet.

Jeg hadde termin den 27. februar. Jeg er gått over termindatoen, men føler ikke at jeg er på overtid.. Min overtidsdato på svangerskapspapirene er 9. mars.

Det må jo være knalltøft for de som venter på babyen sin fra en måned før termin, om den ikke melder sin ankomst før 14 dager etter den datoen. 6 uker med venting!

Kanskje det bare er jeg som nyter den siste mageboerstunden og ikke har store plager i svangerskapet? Jeg synes i alle fall det har vært mye fokus på igangsetting, kjerringråd, stripping og slikt på BV forumet. Andre som føler det slik, lar dere stresset ta overhånd?

Jo, det er jo riktig det du sier. Man er ikke på overtid selv om man er over termindatoen. Og jeg syns også det er altfor mye fokus på å starte fødselen tidlig. Tror mange glemmer at termindatoen er gjennomsnittslengden på et svangerskap og at de fleste førstegangsfødende går over denne datoen.

Utrolig betryggende lesing!![:D][:D]
Dere har HELT rett, jeg er 41+2 idag, og min termin utifra jm beregninger og menssyklus var 24 februar. Og unnfangelsen "skal ha funnet sted rundt 1 juni". Nøyaktig 9 mnd etter 1 juni er jo 1 mars, så det er jo også en tanke i og med leger og jm regner ukene fra første dag av siste menstruasjon[:D][:D]

Jeg må legge til at jeg er en av de som virkelig hater å gå denne "overtiden", men det er fordi jeg har sett for meg 24 februar datoen i 41 uker.... men som sagt; jm sa at 5% føder på termin og hele 86% føder i uke 41[;)]

Godt at det er flere som ser slik på det. [;)]
Og for alle førstegangsfødende, så må det virke utrolig stressende om det hele tiden skal være fokus på at du er på "overtid" etter termindatoen er passert.

Det stemmer det du sier, men jeg ser allikevel ikke på det på den måten.... Jeg vet med 100% sikkerhet hvilken dag prinsessen ble laget, så for meg er alt over termindatoen 2. Mars overtid for meg, for vet at lillemor har liggi i magen de ukene hun skal! ;)

kunne ikke sagt det bedre selv. kjenner jeg blir litt provosert av alle som får bli satt i gang før 41 uten noe spes grunn virker det... det blir i værtfall ikke nevnt her hvorfor.. vi som ikke har fått verken spørsmål om stripping/ igannsetting eller noe annet kan miste mote av mindre..

ORIGINAL: IdaM28

Utrolig betryggende lesing!![:D][:D]
Dere har HELT rett, jeg er 41+2 idag, og min termin utifra jm beregninger og menssyklus var 24 februar. Og unnfangelsen "skal ha funnet sted rundt 1 juni". Nøyaktig 9 mnd etter 1 juni er jo 1 mars, så det er jo også en tanke i og med leger og jm regner ukene fra første dag av siste menstruasjon[:D][:D]

Jeg må legge til at jeg er en av de som virkelig hater å gå denne "overtiden", men det er fordi jeg har sett for meg 24 februar datoen i 41 uker.... men som sagt; jm sa at 5% føder på termin og hele 86% føder i uke 41[;)]

Noen blir kanskje engstelige og tror at det skal i gang akkurat rundt termin, siden det er så mye snakk om det, at de får igangsetting grunnet engstelsen. Unødvendig at så mange skal tenke på denne overtiden.

ORIGINAL: Lisa Marlene

Bare en tanke i natten her.
Jeg har lest at det er mange her inne på BV som sier de er på overtid om de går over termindatoen, men det er vel ikke riktig, teknisk sett, eller? Termindatoen er jo en dato man forholder seg til ut i fra beregninger om hvor langt et svangerskap varer gjennomsnittlig. Når man vet at det er helt "normalt" å føde i tidsrommet 14 dager før eller 14 dager etter termindato, så synes jeg mange stresser unødig med dette "overtids"begrepet.

Jeg hadde termin den 27. februar. Jeg er gått over termindatoen, men føler ikke at jeg er på overtid.. Min overtidsdato på svangerskapspapirene er 9. mars.

Det må jo være knalltøft for de som venter på babyen sin fra en måned før termin, om den ikke melder sin ankomst før 14 dager etter den datoen. 6 uker med venting!

Kanskje det bare er jeg som nyter den siste mageboerstunden og ikke har store plager i svangerskapet? Jeg synes i alle fall det har vært mye fokus på igangsetting, kjerringråd, stripping og slikt på BV forumet. Andre som føler det slik, lar dere stresset ta overhånd?

Som jeg skulle sagt det selv....

Altfor mye fokus på kjerringråd, stripping, bringebærkapsler (som t.o.m helsedirektoratet fraråder) DA er det gale da [:-] og itilegg til sykt masse syting og klaging - djjisess - men jo for de som har hatt og fortsatt har et Jæævlig svangerskap med masse masse plager så har en lov å klage og ønske at barnet skal komme...men blir også en smule provosert når en syter 1 uke før termin at babyen ikke kommer... hallloooo lixom!?[:'(]
Men veldig enig med det du sier der, ogs

ORIGINAL: s_lady85

Altfor mye fokus på kjerringråd, stripping, bringebærkapsler (som t.o.m helsedirektoratet fraråder) DA er det gale da [:-] og itilegg til sykt masse syting og klaging - djjisess - men jo for de som har hatt og fortsatt har et Jæævlig svangerskap med masse masse plager så har en lov å klage og ønske at barnet skal komme...men blir også en smule provosert når en syter 1 uke før termin at babyen ikke kommer... hallloooo lixom!?[:'(]

enig med det dere sier over her.

men bringebærbladkapslene er jo ikke noe som brukes for å starte fødselen... de brukes bl.a. for at fødelsen (når den først er i gang) skal gå "bedre":

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder,

Er nok egentlig ganske enig med deg HI, men må imnrømme at jeg er utålmodig likevel[;)] Innerst inne er jeg veldig glad for at babyen min har det så bra i magen, og at han har fått vært der inne såpass lenge[:)] Nå er han vertfall klar for å møte verden når det setter igang! Jenta mi som kom i uke 37 hadde helt klart hatt godt av noen uker ekstra i magen, hun var helt utslitt de første ukene, sov hele tiden...

Han kan gjerne få komme ut nå da[;)]

ORIGINAL: november86

ORIGINAL: s_lady85

enig med det dere sier over her.

men bringebærbladkapslene er jo ikke noe som brukes for å starte fødselen... de brukes bl.a. for at fødelsen (når den først er i gang) skal gå "bedre":

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder,

Jaja vet nå ikke jeg... mange snakker nå om økte kynnere og håper fødselen starter før... så vil nå legge den under "kjerringråd"...

Uansett - så er det ikke anbefalt av ekspertene og heller ikke av jormdor... så den saken er iafall veldig klar for meg å la være....

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/leve_sunt/medisiner/gravide_og_urtemedisiner_754374

Er jo også en del som har tatt disse som har hatt en hard, lang fødsel og revning osv selv om de har tatt disse... t.o.m sett noen her inne som har hatt en slik fødsel tross inntak av disse kapslene...

Om en har en kort fødsel, lite rifter osv er jo likevel fullt mulig om en ikke hadde tatt disse kapslene...

men de får ta dem de så vil, jeg tror heller da på modningsakupunktur som er bevisst hjelper istedenfor å putte i meg massevis av usikkre tabeletter i ukesvis [:)]

Dette skyldes vel at folk begynner å gå lei etter drøye 9 mnd som rede. Og mange sliter med ikke uvesentlige planer! Og når man da går over det man har innstilt seg på, og folk rundt begynner å mase er det ikke lett å beholde tålmodigheten.

Og en kan og stille seg spørsmålet om hva risikoen som ligger i det å ruge lenger innebærer, contra det å tvangsstarte en prosess som kroppen aller helst gjør best selv...

Jeg skjønner godt at folk blir engstelige etterhvert som den antatte termindatoen passeres, og spesielt siden det er uenigheter i fagmiljøet ang dette. Og jeg er glad jeg skal føde på St. Olavs hospital hvor jeg får komme inn til sjekk etter 7 dager, ikke 10 eller 14.

Men uansett, jeg håper virkelig at babyen kommer av seg selv før den tid. For da vil jeg føle meg tryggere på at det er riktig både for meg og henne!
Skal man evt bli igangsatt tidligere enn noen dager etter antatt termindato mener jeg det burde være klare medisinske indikasjoner. Det er jo riktig som dere andre her nevner at gjennomsnittslengden er 40+3, men at det er individuelt ..

Jeg er ikke en av de som engster seg for mye, men jeg vet også akkurat datoen for unnfangelsen, er bare en mulighet der gitt[8D]

For å sette dette litt på spissen. Jeg har faktisk en venninne som mistet sin lille pga overtid, og det har de klart å bevise, ikke for å skremme noen eller noe sånt. Enkelte er mer motaklige på skrekk historier enn andre, og det er mange som ikke er så veldig heldige å slippe unna uten vonde plager.....

Min mening ihvertfall..... Og når man har gått i 9 mnd så synes jeg man har lov til å "klage" litt ihvertfall [:D]

Enig i at folk er altfor opptatt av termindatoen. Og men en gang man går over regnes man liksom som overtid, selv om de sier 2 uker før og 2 uker etter er helt normalt å føde. Jeg prøver å ikke stresse med det selv, men man tenker jo litt ekstra på det når det er så mye fokus på BV osv med modningsakupunktur, stripping osv lenge før termin!

Men må også innrømme at selv om jeg nyter å sove mye og være fri, gleder jeg meg mer og mer til å få vekk den store magen og maseriene..

er enig i mye som blir sagt her.... men kan bare prate for meg selv, og jeg vet når denne babyen ble laget og vet at etter 1 mars er det overtid for meg[8|](mens term 25 februar.)
får i tillegg store barn så ja jeg blir stresset av denne overtiden, og som hu legen på gjøvik sa i går så er det en grunn til at ingen oppe der går lenger enn 11 dager over ul termin lenger..[8|]

ORIGINAL: marsmamma91

Hvor på helsekortet står overtidsdatoen? Ser ikke at det er skrevet noe dato på min noe sted iallfall :S

sniker fra April[:)]
Overtidsdatoen skal stå på arket du fikk når du var på ordinær ul[:)]

Back
Topp