Overtid vs igangsetting

Y_lill

Glad i forumet
Kva ynskjer du? Aller helst vil eg sjølvsagt ha ein naturleg fødsel, og krysser fingrar og tær for at knøttet kjem snart, men det har snart gått ei veke over tida, og på onsdag skal eg på kontroll på sykehuset. Veit ikkje kva eg er mest bekymra for - at dei skal setja meg i gang eller at eg skal gå frykteleg lenge på overtid...
 
Som førstegangsfødene ville jg valgt overtid..Så sant man ikke er veldig moden.. Andre gang er man oftere mer klar pga tidligere fødsel.. Så visst muligheten var tilstede for å bare ta vannet ville jg valgt det..
 
Ble satt i gang med første mann uten å være særlig moden. Fikk noen piller stukket opp rundt livmorhalsen. Jeg hadde en fin fødsel. Blir sannsynligvis satt i gang denne gang også, men nå er det så modent at jeg regner med de tar vannet.
 


Vilpa skrev:
Ble satt i gang med første mann uten å være særlig moden. Fikk noen piller stukket opp rundt livmorhalsen. Jeg hadde en fin fødsel. Blir sannsynligvis satt i gang denne gang også, men nå er det så modent at jeg regner med de tar vannet.



Kor lenge måtte du gå på overtid fyrste gang? Kjem til å spørra kor tidleg dei vil gjera noko, er minst lika bekymra for korleis mini har det om eg må gå lenge. Får sjå i morgon
 
Jeg ble i gangsatt nå.. Og var ikke moden for 5 øre.. 1.dagen satt de inn en ballongkateter uten noe resultater å skryte av, 2. dagen fikk jeg 4 modningspiller av dette ble det 1 cm åpning.. 3 dagen fikk jeg 2 piller til som ga 2 cm, og da tok de vannet og da var det i gang for fulle mugger;) Kunne jeg ha valgt ville jeg hatt naturlig;)
 
Du skal på overtidskontroll etter èn uke nå (kontakt føden om morningen når du er 7 dager på overtid for å få time til kontroll), så du går ikke mye mer 7-10 dager før noe blir gjort uavhengig av sykehus etter de nye reglene som kom i sommer. På dag 7 får du kontroll av lege, og så visst alt ser greit ut lar de det gå noen dager til.

Jeg hadde termin 25.januar, men sjekket inn på pasienthotellet kvelden 1.februar for å modningskur pga. endret bevegelsesmønster på fosteret de siste dagene. Hadde selvfølgelig håpet på at det startet av seg selv, men siden hun ikke danset like mye rundt som hun pleide de siste dagene, var det greit å få henne ut i tilfelle det var noe galt. (Forøvrig ingen tegn til at noe var galt på kontroll).

Jeg var ganske bekymret for det å bli satt i gang siden jeg har hørt at man får så voldsomme rier. Om jeg har forstått det riktig gjelder det primært riestimulerende midler, og ikke modningskur. 

Det planlagte forløpet var en stikkpille om kvelden 1.februar og deretter 3 (..?) piller fordelt jevnt over den neste dagen, og en siste pille på fredag morning før vannet ble tatt. Deretter ville jeg fått riestimulerende drypp om ingenting hadde skjedd innen da. 

Men det viste seg at jeg kun behøvde èn modningspille før jeg fikk rier 5 timer senere. Jeg fikk "doble" rier, det vil si to rier rett etter hverandre (kan tro jeg var forvirret når jeg skulle telle hvor lang tid det var mellom hver rie), slik at når jeg kom til Fødeloftet måtte jeg flyttes til fødeavdelingen og bli overvåket resten av fødselen. Selvfølglig rett etter at jeg ble flyttet til føden, gikk vannet, og da kom riene etter regelmessig mønster. Da var det for sent, så jeg måtte vinke farvel til badekaret.

Jeg var innstilt på 20-30 timers lang fødsel, men det gikk 12-13 timer fra jeg fikk rier til hun var ute. 

Det som ellers var greit med å bli satt i gang, var at jeg allerede var på pasienthotellet, så når riene kom var det bare å spasere over til føden, og jordmor kunne eventuelt ha kommet på hotellrommet for sjekk. I tillegg har hotellet mye større varmtvannstank enn vi har hjemme, noe som hjalp godt på de første timene med rier ;c)

Siden dette er min første fødsel kan jeg ikke sammenligne med "naturlig start", men nå som jeg fant ut at det er flere steg involvert i igangsetting (modning, ta vannet etc), er jeg mindre skeptisk til å eventuelt måtte bli "satt i gang" en annen gang. Riestimulerende drypp høres uansett kjipt ut, for da får man litt samme problemet som jeg hadde med overvåking: mister stort sett bevegelsesfriheten. 

 
Jordmor ordna time til overtidsvurdering på sykehuset sist veke, var i dag 7 dagar over termin. Ingen modning å skryte av. Legen "strippa" meg, og fekk time til igangsetting mandag, 12 dagar over termin. Håpar ho kjem før! Mini har det bra og er aktiv som berre det :) og det er jo det viktigaste, sjølv om eg er drittlei!
 
Jeg ville gjerne at det hadde startet av seg selv. Men her ble jeg satt igang på grunn av vannavgang. Disse pillekurene er ikke noe kos, så hadde foretrukket å sluppet det. Men ble ks til slutt.
Men tror det er en stor fordel at det starter av seg selv, så stemmer for overtid faktisk:)
 
kordan går det med deg?
er babyen komt ut?

Eg blei satt igang med storesøster.
eg fantes ikkje moden, og fikk derfor time til igangsetting:) rart å vite at no skal eg inn på sjukehuset for å føde..
men eg fikk vertfall ei modningspille klokka åtte om morningen. så gikk vi rundt på sjukehuset noken timer. den virka ikkje. så fikk eg ei ny klokka 11.. den virka heller ikkje. så klokka ett bestemte de seg for å ta vattenet, de skulle egentlig sette meg på riedrypp etter dette.
Men nermest med det samme de tok vannet begynte riene.
Hadde økende rier i 4 timer, og pressrier i 1 time. holdt med lystgass som smertelindring.

det var en fin fødselsopplevelse, og det føltes trygt og godt å være på sjukehuset fra begynnelsen av og ha JM og leger rundt meg heile tida.

Denne gangen startet det av seg sjølv. og eg skal innrømme at no som eg har evrt gjennom begge deler, syntes eg at det var mindre vondt når det startet av seg sjølv.

Men på ei anna side har eg ei veninne som har blitt satt igang 2 ganger og født naturlig en gang. ho syntees igangsettinga var betraktelig meir "behagelig" så dette er individuelt :)

Lykke til uansett!
 
Ble satt i gang med ballongkateter 10 dager på overtid, og da tok kroppen hintet og fikk rier på natta. 6 timer senere var han ute! Kunne vært en drømmefødsel om ikke lillegutt lå litt feil(midt mellom stjernekikker og vanlig). Synes ballongigangsetting fungerte veldig bra! 
 
Tre dager etter igangsatt fødsel (andregangsfødende) hadde jeg klart valgt å vente hvis jeg fikk velge på nytt. 2 cm åpning 1-2 uker før termin. Satt i gang 1 dag etter termin. Først med en modningstablett uten mer effekt. Så tok de vannet og derfra gikk det seks timer før han var ute. Mye heftigere rier og mindre kontrollert fødsel enn med førstemann, som kom i gang av seg selv ti dager etter termin.
 
Back
Topp